Baladin NORA Clone

Jeg har tenkt å prøve å brygge ebn clone av Baladin's Nora øl, som inneholder både Myrra og ingefær.

Har søkt litt rundt omlring på nettet, og kommet frem til følgende:

23l vørter:


4000g Pilsner

800g Vienna

1000g Carapils

1000g Hvete flak

500 malt, Weizen

250g Carahell

Humle/krydder:

10g Northern Brewer 60min

Myrrh 50g 60 minutter

10g Saaz 10min

Tørket ingefær:  10g 10min

Cascade 10g dryhop



Step: 52 ° 20 min, 65 ° 40 min, 72 ° 20 min, 78 ° 10 min.


Gjær:

En hvetebasert gjær?

WLP300 eller Wyeast 3056

eller en belgisk hveteøl gjær??

Andre forslag??
 
Gjæren de bruker er hentet fra Abbaye des Rocs i belgia, en gjær som gir jordlige fruktestere.
Jeg sender en mail til Paolo, bryggmesteren senere i dag og ber om han kan gi noen ytterligere tips for bryggingen.
 
jikvig skrev:
Gjæren de bruker er hentet fra Abbaye des Rocs i Belgia, en gjær som gir jordlige fruktestere.
Jeg sender en mail til Paolo, bryggmesteren senere i dag og ber om han kan gi noen ytterligere tips for bryggingen.

Kjempeflott det!!  Hadde vært spennende å kunne få til denne ølen.   

Jeg har smakt endel av ølene hans, og jeg vil si at det er kvalitet i flaskene!!  :)
 
dagwayne skrev:
jikvig skrev:
Gjæren de bruker er hentet fra Abbaye des Rocs i Belgia, en gjær som gir jordlige fruktestere.
Jeg sender en mail til Paolo, bryggmesteren senere i dag og ber om han kan gi noen ytterligere tips for bryggingen.

Kjempeflott det!!  Hadde vært spennende å kunne få til denne ølen.   

Jeg har smakt endel av ølene hans, og jeg vil si at det er kvalitet i flaskene!!  :)

Hvilken gjær tror du  kunne vært den nærmeste av de "kommersielle" gjærene??
 
dagwayne skrev:
dagwayne skrev:
jikvig skrev:
Gjæren de bruker er hentet fra Abbaye des Rocs i Belgia, en gjær som gir jordlige fruktestere.
Jeg sender en mail til Paolo, bryggmesteren senere i dag og ber om han kan gi noen ytterligere tips for bryggingen.

Kjempeflott det!!  Hadde vært spennende å kunne få til denne ølen.     

Jeg har smakt endel av ølene hans, og jeg vil si at det er kvalitet i flaskene!!  :)

Hvilken gjær tror du  kunne vært den nærmeste av de "kommersielle" gjærene??

Veldig vanskelig å si, da jeg synes Abbaye des Rocs har en husgjær som man enten elsker eller hater. Den produserer aromaer av jord, sopp og nærmest kjeller, i tillegg til å ha en god fruktighet med gul steinfrukt og appelsin.
De har mye bunnfall i flaskene, så om du vil gro frem den orginale gjæren er det mulig.
Hvis ikke mener jeg personlig at WLP565 Belgian Saison fra White Labs har flere av de samme kvalitetene, angivelig fra Brasseri Dupont. Wyeast 3724 Belgian Saison Yeast er litt lik den, men ikke like god utgjæring og litt andre aromaer.
 
Takk for tipset om gjæren.  Men jeg har aldri "dyrket" gjær før, så hvis noen har en liten beskrivelse på hvordan man gjør dette fra en flaske fra Baladin, vil jeg være veldig takknemlig.  Jeg antar at man tar ut bunnfallet fra flasken, har det over i en beholder med vann/sukkerlake, eller vann/maltekstrakt, og lagrer det i xx grader  temp??  Gjæren skal vel dyrkes opp her??? :iconrolleyes:
 
Ja, man bruker samme metode som man når man lager en gjærstarter, men i litt flere omganger for å sikre nok gjærceller før bruk.
Jeg lærte mye av denne artikkelen for en tid tilbake, i tillegg er det en egen artikkel på dette i medlemsseksjonen av Norbrygg.
http://byo.com/stories/item/1662-yeast-ranching-advanced-homebrewing
Bryggmester Paolo fra Baladin sier forøvrig at oppskriften er meget lik den som de bruker, og han framhever at Kamut er en like viktig smaksingrediens for dem som det myraen og ingefæren er.
Ut over det hadde han ingen kommentarer, så da er det vel egentlig bare å kjøre på?!?
 
jikvig skrev:
Ja, man bruker samme metode som man når man lager en gjærstarter, men i litt flere omganger for å sikre nok gjærceller før bruk.
Jeg lærte mye av denne artikkelen for en tid tilbake, i tillegg er det en egen artikkel på dette i medlemsseksjonen av Norbrygg.
http://byo.com/stories/item/1662-yeast-ranching-advanced-homebrewing
Bryggmester Paolo fra Baladin sier forøvrig at oppskriften er meget lik den som de bruker, og han framhever at Kamut er en like viktig smaksingrediens for dem som det myraen og ingefæren er.
Ut over det hadde han ingen kommentarer, så da er det vel egentlig bare å kjøre på?!?

Jøss, meget lik den originale oppskriften er jo ikke dårlig bare det!!, takker for hjelpen.  :)

Da får man bare få i gang bestilling av råvarer samt få dyrket en gjærkultur....
 
dagwayne skrev:
Jøss, meget lik den originale oppskriften er jo ikke dårlig bare det!!, takker for hjelpen.  :)

Da får man bare få i gang bestilling av råvarer samt få dyrket en gjærkultur....

Lykke til, skriv gjerne hvordan det gikk til slutt!
 
jikvig skrev:
dagwayne skrev:
Jøss, meget lik den originale oppskriften er jo ikke dårlig bare det!!, takker for hjelpen.  :)

Da får man bare få i gang bestilling av råvarer samt få dyrket en gjærkultur....

Lykke til, skriv gjerne hvordan det gikk til slutt!

Ja, det skal jeg mer enn gjerne gjøre!!
 
Sikker på at de flaskekarbonerer med den samme gjæren? Slik at du plutselig ikke bare gror opp US-05 feks?
 
Eriki skrev:
Sikker på at de flaskekarbonerer med den samme gjæren? Slik at du plutselig ikke bare gror opp US-05 feks?
De bruker samme gjær til flaskekarbonering, ihvertfall sist jeg var der.
Det du alternativt kan gjøre er å gro det opp fra en flaske Abbaye des Rocs. Så er det "direkte fra kilden".
 
Lykke til, skriv gjerne hvordan det gikk til slutt!


Hei. Da har jeg endelig fått brygget NORA clone i dag med 565 gjær som du anbefalte. Skal bli spennende å se om jeg får i gang gjæren. Setter den på 30 grader, så får vi se hva som skjer.

50 liter snart klart... :)
 
Ja da har jeg smakt på ølet. Resultat i førsate omgang ble for bittert og en litt for fremtredende smak av ingefæren. Dessuten fikk jeg ikke til å gjære helt ut. WLP565 er jo som kjent en litt vanskelig gjær å samarbeide med. Jeg tilsatte da BRETT clausenii etter at hovedgæringen var over., lot det fortsette på fat i romtemperatur i en måned. Smakte på den på nytt, og da hadde den forandret karakter totalt,. Bitterheten fra Myrraen var ganske nedtonet, samme for ingefæren. Den var blitt mer rund og silkete i smaken, med en mild maltsmak, blomster,noe fruktig og en anelse honning i slutten. Alt i alt ett vellykket eksperiment , men likevel ikke helt lik originalen. Denne ble naturlig kullsyret på fat.
 
Tilbake
Topp