Balansere base-spesialmalt i Porter

Forvirret

Norbrygg-medlem
Lager trolig en porter i morgen og det blir den første av den sorten.
Basemalt er tenkt Maris Otter og kanskje litt havregryn. Har diverse spes malt men kunne tenkt å bruke noe Cafe light og evt Abbey fra Castle. Har div cara/crystal fra 20 og opp til 300 EBC. Evt smakstilsettinger begrenses til kanel og eller vaniljestenger.
Ølet vil bli brukt sammen med søte kaker.

-Hadde noen,før jeg fikk smake selv, sagt til meg at øl kunne være bedre enn kaffe til kaker, så hadde jeg visst det var flere enn meg som kunne kalle seg Forvirret :)

Hva med
3300g MO
500g havregryn
400g Cafe light
400g Abbey
400g Crystal 120
200g spes B
150g Carafa 1 special

Juster av hjerten lyst, overnevnte er fri fantasi. Humles med EKG (og kanskje litt Cascade?). Us-05.
Meskes litt lavt pga mengde spes malt. OG rundt 1.065 og 50-60IBU ??
 
De porterne jeg har brygget har vært på 15 og 18 prosent spesialmalt, så det kanskje det er litt mye med dine grovt regna 30 prosent?

Jeg hadde nok bytta ut Carafaen med en Black malt, men høres spennende ut med Cafe og Abbey-malten altså.
 
Har både black og vanlig chocolate men tenkte denne ville passe bedre for ikke få for mye brent smak.
Og black er vel den som gir mest av det? Men har som sagt ingen erfaring med Porter.
 
Personlig synes jeg Brunmalt og Choko passer best i Porteren, black går i Stouten...
 
Litt usikker på special B. Jeg ville gått ned på det mørke - og da tror jeg jeg ville kasta den ut. Hva med å hive i litt nytrukket, sterk kaffe etter at hovedgjæringa er over?

Sjøl synes jeg litt peated er godt; men maks 50 gr. i den der. Da blir den omtrent på det nivået hvor du kjenner den hvis du vet den er der.
 
En klassisk porter fra Brewing Classic Styles er omtrent
1.065
83% basemalt (8% munich)
4 % black
5% chocolate
8% cara 80 EBC
40IBU.

Går sikkert an å lage en med litt mer smak også, for denne ble ganske god, men litt lite punch.
 
Takk for svar.
Det ble for fint vær i dag så brygginga er blitt utsatt.
Tror jeg legger til 500g mørk munic samt litt mer MO og tar bort spes.B.
Da er jeg nede på 25% spes malt. Men svartmalt våger jeg ikke i første forsøk. Har respekt for den.
Og peated får komme med i et annet hvor dette preger ølet mye mer.
 
Litt usikker på special B. Jeg ville gått ned på det mørke - og da tror jeg jeg ville kasta den ut. Hva med å hive i litt nytrukket, sterk kaffe etter at hovedgjæringa er over?

Special B er en fint malt i porter. Det er en veldig mørk karamellmalt og det er en fin måte å få et bredere spekter av mørke smaker (karamell, maillard-smaker) som ikke heller for mye mot brent. Jeg synes det er avgjørende for å få en god porter.

Et annet malt jeg liker i porter er "pale chocolate", som gjør noe av det samme.
 
Jeg skulle kanskje gi det en sjanse til, da. Det er noe med brent rosin som jeg har brent meg på.

Hva med specialX fra bestmalz, som vel skulle være noe av det samme? Jeg synes det veldig fort blir for mye av den.
 
Jeg skulle kanskje gi det en sjanse til, da. Det er noe med brent rosin som jeg har brent meg på.

Hva med specialX fra bestmalz, som vel skulle være noe av det samme? Jeg synes det veldig fort blir for mye av den.

Hvis du har brukt 005/1968 og synes det er for mye rosin så bør du bytte til f.eks 002.
 
Henger med på anbefalingen av sjokolademalt, bruker det selv og gir et deilig lite hint. ;)

(bruk litt vørter i en kopp med kaffe når du har dødtid i bryggingen, du vil ikke angre..)
 
Da var denne kommet i bøtta. Gikk ned på havregryn og crystal 120 og la til pale chocolate. Og humla ble Mosaic da denne skulle brukes i en IPA litt senere. Gjæren gikk fra Us-05 til Nottingham. Mao en helt normal utvikling av oppskriften underveis :)
Men så fallt jeg for fristelsen og hadde oppi noen kanelstenger. Disse satte mye mer smak enn forventet og hvis gjæren ikke tar noe av den blir ikke dette juleporter i år. Så nå er jeg i "fiksemodus". Vurderer å trekke te av et par hekto vanlig chocolate , koke teen en times tid (et par liter?) sammen med vel ett hg spraymalt samt 1,5g/l?? Mosaic?
Beercalc sier OG ble 1.070 og 64 IBU. Men det smakte helst søtt, kanel og lite bittert.
Smaker på det når stormgjæringa er over og bestemmer meg da.

Så nå er spørsmålet,
hvor mye kan jeg vektlegge søtsmak og bitterhet rundt tredje-fjerde dagen kontra etter ferdig karbonert?
Målet er å tone ned kanelen. Har aldri smakt ved dag tre-fire.

Mistenker jeg er på feil villspor med overnevnte øvelse.
Men mottoet er fortsatt "aldri så galt at det ikke kan bli verre":)

Lagt til; med 1,5g/l tenkte jeg på det som er i bøtta nå. Det blir ca 25g i de to ekstra litrene.
 
Sist redigert:
Trodde helst det var nellik som skulle ha den doseringen:)
Men gjort er gjort, vanskelig å gjøre noe med det.
Har du noen tro på denne "fiksingen" min? Alle tanker rundt dette mottas med takk.
Både fra deg og andre.
 
Ett gram kanelstang pr liter vørter i humlepose siste 15 min.
Det luktet skillingsboller ved kjølestart så posen ble tatt ut da.
Har laget en annen "julehistorie" med litt lavere bitterhet og 0,5g/l. Kan ikke kjenne kanelsmak i den.
Her ble kanelen med helt til det skulle i gjæringskaret.

Er skeptisk til mer krydder. Det må bli mer malt og humle hvis jeg gjør noe. Evt roasted barley hvis det er det som skal til.
Dette med smaking ved dag tre-fire.
Noen som har peiling?
 
oi,oi...Har selv brukt 0.5g/l men da tilsatt etter stormgjæring... kun en aning av kanel om man legger godviljen til....Derimot ble jeg for grådig da jeg skulle trekke 500g tørket kirsebær og ha i mesken (klemte uttrekket for å få mest mulig ut)...Det ble en Wee Heavy Cherry :-(
 
Jeg syntes ikke et gram per liter var så mye, brukte selv 2 g/l + ingefær og nellik i en juleøl ved 10 min
 
Tilbake
Topp