Ballong og flaskerens

Heisann...

Ser både Petit og Europris har produktet Ballong- og flaskerens som skal både rense og desinfisere.
Noen som vet om dette er et duganes produkt?

Takker for svar....
 
Jeg har brukt Europris sin "Saga Ballong og flaskerens". Den skal både vaske og desinfisere, men jeg har bare brukt det som vaskemiddel. Der har det fungert bra. Inneholder Natrium Metasilicat(etsende), fosfater og soda.
Jeg har skylt godt med vann og så Sterkrens.

janh
 
Når man skyller godt med vann så får du nok fjernet de groveste restene. Men for å kunne ha et sterilt fat så trenger man å fjerne de finere restene også. Dertil bruker man gjerne noe kaustisk (slik som soda). Og så, for å sikre at fatet er sterilt så kan man skylle etterpå med en syreløsning, slik som Petits Sterkrens som inneholder forforsyre.

Mao, bruker du kun vann, så er sjansen på infeksjon i brygget ditt temmelig store!

Sjekk gjerne denne artikkelen om rengjøring og desinfisering også.  :brygging:
 
OK, jeg trodde produktet kanskje var noe i retning denne fra vin og bar: http://vinogbar.no/product_info.php...=170&osCsid=6a358802a5bb19482a320b667e63bddb Jeg ble fortalt i butikken at denne renser og desinfiserer og kun strenger å skylles bort med vann i etterkant. Jeg har også benyttet produktet til både øl og vinlegging uten å ha opplevd infeksjoner.
Men nå er jeg tom og og i og med at Europris ligger rett rundt hjørnet tenkte jeg å ta en "snarvei", men jeg får vel ta turen til vin og bar til helgen 8)
 
Ops, Øyvind. Jeg leste innlegget slik at du -bare- brukte vann. Men nå når jeg leser det om igjen så mener du selvfølgelig skylling etter bruk av dette rensemiddelet. Da tror jeg nok at du er rimelig trygg. Uansett så kan man velge å skylle dunken med en fosforsyreblanding etterpå, dersom du ikke helt stoler på springvannets sterilitet. Man trenger ikke skylle dunken med springvann etter å ha tømt den for fosforsyreblandingen.
 
Hei. Har et spm angående Komet Ballong- og flaskerens. Har brukt denne i ca. 20 år! Og har vært veldig fornøyd. Nå siste gang jeg satte opp vin i plastballong, virket det som om jeg virkelig for første gang har glemt å skylle ut rensemiddelet!! Da jeg fylte opp til 20 l vann i konsentratet, skummet det neste helt opp til kanten på dunken! Den går som normalt. Men er veldig usikkker på hva jeg skal gjøre!!! Skal jeg slå det ut, eller drikke det?? Kommer jeg til å merke noe? Veldig dumt, hvertfall. :bank2:
 
Komet ballong og flaskerens inneholder metasilikat som er etsende. Man skal skylle rikelig med vann. Dette er noe jeg har stor respekt for, og vil derfor sterkt anbefale å kaste brygget.
 
Jeg bruker ballong og flaskerens fra Europris. Har vært godt nok for meg både til øl og vin. Skyller godt etterpå med vann og bruker utstyret direkte. Aldri hatt noen problemer. Flasker vasker jeg og varmer så en stund i stekeovn før jeg tapper.
 
Det blir vel nok tynnet ut av 20 liter når det bare er snakk om små rester?
uten att jeg har prøvd det enda
 
Tilbake
Topp