Baltic Porter for sterk

God kveld! Helvettes refraktometer som viste nesten 30 pt feil. Kjøpt nytt av "høy kvalitet" og regnet med det viste rett, så feil kan man ta... (Jada, vet at jeg skulle sjekket og kalibrert).

Fikk dårlig utbytte trodde jeg, og kompenserte med spraymalt. Så pang - der var vi over the top...

Ble 1.100 istedenfor 1.072 som OG.
FG skal bli 1.021

Gjæres på kaka til en 1/2 BBL pilsner med WLP830 på 10 grader.

WLP830 klarer vel ikke dette med tanke på alkoholen?

Hva gjør jeg? Skal jeg tynne ut med vann? Er godt med rom i gjæringskaret til å øke vannmengde. Kanskje tilsette 11,25 L vann for å få ned gravity til 1.080?

Gjæringa er i gang. Ble satt i går på en 1/2 BBL unitank.

Kjør debatt!
 
Jeg ville satsa på at det går bra, også heller tilsette mer gjær hvis det viser seg å være nødvendig
Baltisk Porter tåler høy OG og FG
Jeg tror det blir en bra porter :)
 
Jeg ville satsa på at det går bra, også heller tilsette mer gjær hvis det viser seg å være nødvendig
Baltisk Porter tåler høy OG og FG
Jeg tror det blir en bra porter :)

Jeg er redd gjæra tar kvelden jeg. den er jo oppgitt til å være tolerant for 5-10%.
Denne klokker vel inn på rett i overkant av 10%
Er nok gjær, da den er laget med en "64-liters starter".

Jeg er også noe bekymret for alkoholstikk...
 
Med en OG på 1.100 ville jeg lagt fra meg tanken om en fg på 1.020 og heller satsa på et sted mellom 1.030 -1.040
da får du en god baltisk porter
 
Med en OG på 1.100 ville jeg lagt fra meg tanken om en fg på 1.020 og heller satsa på et sted mellom 1.030 -1.040
da får du en god baltisk porter

Ja kanskje det. Tror du gjæringa stopper pga at gjæra dør av alkoholen? Eller tror du ikke den klarer mer?

Det blir sikkert godt øl. Jeg laga en Stout i fjor som ble 13,5%. Den var ikke drikkende etter 6 mnd. Nå er den begynt å bli skikkelig god (Og jeg har faktisk en del flasker igjen.. ;)
 
Ja, for det var faktisk ikke det eneste som gikk til helv.... på brygginga. Mesketempen havna nede på 65-66 grader, istedenfor 68 som planlagt. Så spørs vel hvor tørr den blir.
 
Tilbake
Topp