Bamberg juni 2023?

Skjelstad

Fylkesstyre
Norbrygg Østfold ønsker å arrangere en "studietur" til Bamberg i juni neste år. Her er vi i selve hjertet av mørk lager og røkøl. Avreise torsdag 15.juni og hjemreise mandag 19.juni 2023. Turen arrangeres eventuelt av Norbrygg Østfold men er åpen for medlemmer av andre lokallag også! Flyvningene blir til/fra Gardermoen.

For å få til dette bør vi være ca 20 deltagere. Så da ønsker vi at de som kunne tenke seg å være med på et slikt opplegg sender en mail til oss på skjelstad@norbrygg.no så vi får loddet stemningen.

Guide hele turen er den svenske ølguruen Jan-Erik "Janko" Svensson. Om vi er 20 pers blir prisen anslagsvis 11.500,- per pers. som dekker fly, buss, hotell, velkomst- og avskjedsmiddag og mat/drikke på fellesaktivitetene. Turen er dessverre ikke spesielt godt egnet for veganere eller glutenallergikere.

Forslag til program fra Janko:

Dag 1 torsdag
9.30 ankomst med morgonflyg till München.
10.00 busstransfer mot Bamberg.
12.00 lunch på Wettelsheimer Keller.
13.00 avfärd mot Forchheimer Kellerwald.
15.30 besök på Forchheimer Kellerwald.
17.00 avfärd mot Bamberg.
17.30 ankomst till Bamberg och vårt hotell.
19.00 välkomstmiddag på t ex Schlenkerla, Spezial, Fässla, Mahr’s Bräu, Keesmann, Klosterbräu eller Greifenklau.

Dag 2 fredag
10.00 studiebesök på Schlenkerlas bryggeri.
13.00 studiebesök på Weyermanns mälteri.
För övrigt fria aktiviteter i Bamberg, jag förbereder info om alla intressanta bryggerier etc.

Dag 3 lördag - utflykt med buss

Dag 4 söndag - utflykt med buss

Förslagsvis åker vi ena dagen väster om Bamberg, andra dagen öster om Bamberg. Bussen lämnar hotellet c:a 9.00, vi hinner besöka 5-6 ställen varje dag med förbokad lunch c:a 12-13. Annars blir det ganska korta besök med målet att prova så många traditionella lageröl som möjligt. Här måste jag kolla öppettider etc men exempel på några prioriterade resmål är:

  • Aichinger Heiligenstadt
  • Gradl Leups
  • Grasser Huppendorf
  • Gries Geisfeld
  • Hartleb Maroldsweisach
  • Heckel Waischenfeld
  • Herold Büchenbach
  • Herrmann Ampferbach
  • Hälzlein Lohndorf
  • Hönig Tiefenellern
  • Knoblach Schammelsdorf
  • Kommunbrauerei Seßlach
  • Penning Zeissler Hetzelsdorf
  • Roppelt Stiebarlimbach
  • Roppelt Trossenfurt
  • Schwanen Burgebrach
  • Schwanen Ebing
  • Stadter Sachsendorf
  • Witzgall Schlammersdorf
  • Zehendner Mönchsambach
  • Zum goldenen Adler Höfen
Obs betrakta ovanstående som förslag, vi får se vad som är öppet när och hur man kan lägga upp bra rutter.

19.00 avskedsmiddag på t ex Schlenkerla, Spezial, Fässla, Mahr’s Bräu, Keesmann, Klosterbräu eller Greifenklau.

Dag 5 måndag
9.30 avfärd från Bamberg
12.00 lunch på Schloßallee i Haag/Amper (öl från Hofbrauhaus Freising)

Evtl fler besök på andra ställen, beroende på när eftermiddags/kvällsflyget till Oslo går. Vi siktar i alla fall på att vara på flygplatsen senast 2h före avfärd.

Jag brukar disponera över en gemensam kassa och betala alla aktiviteter kollektivt. Allt går mycket fortare då. När pengarna börjar ta slut inkasserar jag ytterligare pengar från var och en. Detta gäller t ex öl och mat på bussutflykter samt studiebesök.


Om du ønsker å fordype deg litt i temaet Bamberg og røkøl kan vi anbefale disse to podcastene:
Jankopodden
Ôlpôlen

Ølbok skrevet av Janko: Stora Ôlboken

Kom gjerne med spørsmål eller innspill i denne tråden!
 
Sist redigert:
Supert initiativ. Franken og Bamberg er et øldorado som er det beste jeg har opplevd. Har vært her årlig de siste 10 årene. I fjoråret kjøpte jeg en leilighet her nede. Alle ølelskere må hit på en "ølgrimsreise". Har en omtale av stedet på" Øldorado" på facebook. Ta gjerrne kontakt. Norbryggmedlem Steinar Sørhaug
 
Denne turen blir dessverre ikke noe av i år. Men det er gode muligheter for at opplegget kjøres i 2024.
 
Hvis det er noen som tenker en tur til Bamberg og omegn så bare ta kontakt. Deler gjerne min erfaring fra området etter 8 år med flere besøk der nede. Bor delvis i Bamberg nå. Har besøkt over 50 av bryggeriene i nedre delen av Oberfranken.

Driver og småtenker på en tur til Bamberg i September.
Tar 4 uker fri da så noe må jeg jo finne på i år også :p

Tenker starten er litt mer ''rolig'' en midten/slutten av måneden?
I forhold til Oktoberfest og slikt.

Tar gjerne i mot tips og diverse info som er nyttig!
 
Driver og småtenker på en tur til Bamberg i September.
Tar 4 uker fri da så noe må jeg jo finne på i år også :p

Tenker starten er litt mer ''rolig'' en midten/slutten av måneden?
I forhold til Oktoberfest og slikt.

Tar gjerne i mot tips og diverse info som er nyttig!
Beklager sen respons. Tidspunktet du tenker er meget fornuftig. Bamberg er en turistby med masse folk om sommeren. Da er det en annen stemning på bryggerirestaurantene enn eller i året. De brautende britene er der oftest på sommeren (mange er ok). Men det er fint å sitte på biergarten ( eks Greifenklau) under lauvtrær en varm dag å nyte en lys øl. Ikke alle har innendørs servering når biergarten er åpen (bare ved styggevær). Det er nok bryggerier i Bamberg by minst 15 men det som jeg trives best med er besøk på bryggeriene utenfor byen, i di små "dorfene" som ligger tett. de fleste har et bryggeri eller to samme hvor små landsbyene er. Ikke alle har det samme utvalget av øl men kvaliteten er topp. Bamberg er i tillegg en meget flott by hvor gamlebyer er på Unesco's verdensarvliste. Over dobbelt så mange kirker som bryggerier. Når du drar til Bamberg så ha god tid, stress ned ,nyt tiden og omgivelsene sammen med god enkel mat og supert øl. Tror ikke du har vært der tidligere, Da hadde du ikke småtenkt men "bare må dit igjen". Hvis du søker opp "Øldorado" på facebook har jeg lagt ut litt info der. Bare ta kontakt hvis du tror jeg kan bidra.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
jeg trives best med er besøk på bryggeriene utenfor byen,
Jeg har vært i Bamberg mange ganger, men har holdt meg i byen og besøkt bryggeriene der. Kunne godt tenke meg å besøke bryggeriene utenfor byen, men problemet er transport siden bil ikke er et alternativ. Finnes det busser som går til disse småbyene fra Bamberg og hvor finner jeg busrutene?
 
Beklager sen respons. Tidspunktet du tenker er meget fornuftig. Bamberg er en turistby med masse folk om sommeren. Da er det en annen stemning på bryggerirestaurantene enn eller i året. De brautende britene er der oftest på sommeren (mange er ok). Men det er fint å sitte på biergarten ( eks Greifenklau) under lauvtrær en varm dag å nyte en lys øl. Ikke alle har innendørs servering når biergarten er åpen (bare ved styggevær). Det er nok bryggerier i Bamberg by minst 15 men det som jeg trives best med er besøk på bryggeriene utenfor byen, i di små "dorfene" som ligger tett. de fleste har et bryggeri eller to samme hvor små landsbyene er. Ikke alle har det samme utvalget av øl men kvaliteten er topp. Bamberg er i tillegg en meget flott by hvor gamlebyer er på Unesco's verdensarvliste. Over dobbelt så mange kirker som bryggerier. Når du drar til Bamberg så ha god tid, stress ned ,nyt tiden og omgivelsene sammen med god enkel mat og supert øl. Tror ikke du har vært der tidligere, Da hadde du ikke småtenkt men "bare må dit igjen". Hvis du søker opp "Øldorado" på facebook har jeg lagt ut litt info der. Bare ta kontakt hvis du tror jeg kan bidra.
Takk for svar!

Foreløpig plan er sør tyskland først, by som heter ''villingen- schwenningen'' 15-17 September med en todagers festival, så til Bamberg etterpå.
18-21 September i Bamberg.
Fant et hotell i gamlebyen til en ok pris.

Har aldri vært i Bamberg nei, føler jeg må få til noe nå i år om jeg går får denne festivalen først!

Søkte opp gruppen og ba om og få bli medlem :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp