Banansmak på wit

Hei.
Jeg eksperimenterer meg frem til en Hoegaarden-klon, dvs. jeg har ett forsøk bak meg. Lagde da en klassisk wit med 40g appelsinskall og 15g koriander til 22 liter øl. Det ble aaaaalt for mye appelsin, smaker nesten rusbrus. Ikke helt det jeg hadde tenkt meg nei. Jeg har forsøkt min wit drukket ved siden av Hoegaarden for sammenlikningens skyld, og det som slår meg er at Hoegaarden har en utpreget banansmak som min wit mangler. Jeg brukte wlp400 og gjæret på 18 grader. Det jeg lurer på er om høyere gjæringstemperatur ville gitt mer banansmak? Noen som har erfaringer med høyere temperatur med denne gjæren? Står klar til forsøk nummer to, og lurer på om jeg skal gjære den på 22 grader i stedet...
 
Jeg har også lest det, men wlp400 er så vidt jeg vet den de bruker på Hoegaarden. Dessuten har jeg en kultur av den stående i kjøleskapet, så det blir wlp400 uansett :)
 
Du kan gjerne bruke høyere temp på wlp400 ja. 18 er fint å starte på, og øk opp mot 22-23 etter hvert. Gjæren utvikler mer fenoler på høyere temperaturer, og du vil nok få mer fruktig banansmak da:)
 
Endre skrev:
Du kan gjerne bruke høyere temp på wlp400 ja. 18 er fint å starte på, og øk opp mot 22-23 etter hvert. Gjæren utvikler mer fenoler på høyere temperaturer, og du vil nok få mer fruktig banansmak da:)

Bananpreget kommer fra esteret iso-amylacetat, ikke fra fenoler, men høyere gjæringstemperatur gir øl et økt esterpreg.
 
Har benyttet wlp400 til en rekke øl, blandt annet saison som jeg har gjæret ved 27-28 grader, dette har ikke resultert i noe særskilt banan preg.
Tror at hvis du ønsker mer banan bør du se etter andre gjærstammer, eller virkemidler.....hva Hoegaarden gjør/benytter vet jeg ikke....
 
WLP400 er (sansynligvis) fra Hoegaarden. Har aldri opplevd banansmak i den i en Hoegaarden wit men skal skjerpe meg neste gang :)

Hvis du vil ha banan kan du for eks. gjøre et forsøk med wlp500 (Chimay)
 
Baltika No.8 har et hint av banansmak. Anbefales!  ;D

Jeg prøvde å finne en klone-oppskrift på dette ølet på et russisk forum for hjemmebryggere. Det lyktes ikke. Å klone ting dem kan kjøpe for en billig penge på nærmeste gatehjørne er ikke noe hjemmebryggere i Russland er opptatt av.  :jaha:
 
Takk for gode innspill :)

Jeg innrømmer med en gang at jeg er dårlig til å beskrive smaker. Kanskje det rett og slett ikke er banansmak jeg er ute etter, men det er en helt særegen smak i ettersmaken på både Hoegaarden og Leffe blond som jeg har tatt for å være banansmak. Det er denne smaken jeg forbinder med belgisk øl, har aldri smakt den i noe annet øl. Kanskje banansmak ikke er rett beskrivelse, kanskje "fruktig" er bedre. Ikke vet jeg :jaha:

I følge "Brewing with wheat" er wlp400 den samme gjæren som brukes i Hoegaarden, så jeg kommer til å fortsette å eksperimentere med den. Lurer på om jeg skal prøve å gjære ved 21-22 grader denne gangen. Hvilken temperatur bruker dere til wit?
 
Starter som regel på 18 °C og lar det stige relativt raskt til 22-23 °C.
 
Jeg lurer inn et spørsmål her, da jeg nylig ha satt en wit, med appelsinskall og koreander.

Den er straks ferdig karbonert, så jeg har ikke smakt det ferdige resultatet.

Jeg har gjæret på 17-18 grader C under hele gjæringsperioden. Så jeg lurer på hva jeg eventuelt har tapt på å ikke øke tempen til 22-23 Grader???
 
Hans-Martin skrev:
Jeg har gjæret på 17-18 ºC under hele gjæringsperioden. Så jeg lurer på hva jeg eventuelt har tapt på å ikke øke tempen til 22-23 Grader???

Gahr skrev:
Bananpreget kommer fra esteret iso-amylacetat, ikke fra fenoler, men høyere gjæringstemperatur gir øl et økt esterpreg.

;)
 
Tilbake
Topp