bar i kjellern hva trenger jeg?

Hei. Er fersk i detta. Har en plan om å bygge meg en bar i kjelleren da.men har noen spørsmål da:

1. Får privatpersoner kjøpt fat på bryggeriet?
2. Hva slags utsyr trenger man?
3. Hva med kjøling av ølen? kjølerom? kjøleskap?
4. Noen lover regler man må vite om?
5. Hvor får man kjøpt usyret
 
Hei Thomas, og velkommen på forumet!

Vel, du stiller noen spørsmål, hvorav en del allerede er besvart tidligere. Så derfor går jeg kort inn på det du spør:

1:
tomme fat? ja, hvis du har flaks. prøv evt hos en pub
fat fulle av øl? vi brygger selv...  :besserwisser: men igjen, hvis du har flaks så går det kanskje

2:
tappetårn, slanger, koblinger, en CO2-flaske med trykkregulator, en form for kjøling

3:
ølet kan stå kaldt og slangen går rett fra fatet til kranen, eller ølet står ved romtemperatur og du bruker en ølkjøler som ølet går igjennom. første alternativ brukes mest av hjemmebryggere, da dette krever mindre vask/vedlikehold og det går mindre øl til spille for hver kveld man tapper øl.

4:
hjemmebrygget øl får ikke selges. kjellerbaren din blir altså som en utvidet stue, bare kulere :)

5:
prøv hos de som selger råvarer og utstyr for hjemmebryggere, sjekk finn.no eller ebay for tappetårn, osv.

Lykke til ;D
 
takker for rask svar. ang å oppbevare ølet kjøling, finnes det noen kjøleskap som er tilpasset fat med mulighet for å trekke slange ut til kranen? eller må dette modifiseres til selv? føler et eget kjølerom til øl blir litt drøyt.

hvordan er det å fylle tomme fat?
 
De fleste borer hull i vanlige kjøleskap (eller fryser), og monterer tappetårn og rist på utsiden.
Temperaturen kan da reguleres av en ekstern termostat, som UT-100 eller UT-200.
F.eks:
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=330.msg1220#msg1220
Søk litt på corneliusfat på forumet, de er det mest brukte for hjemmebryggere, og relativt lettvindt i bruk i forhold til vanlige "bryggerifat".
Fåes iallefall i 9, 12 og 19 liter.
 
Tilbake
Topp