Bare nellik, no banana.. :-(

Brygget paulaner klonen jeg fant her på forumet.. no banana..
Laget starter på wlp 380, fulgte meskeskjema å gjærings regime..
Pisket inn luft i vørter.
Pitchet gjær på 12-13 grader,lot den stige fritt til 17 (i ølet) i ca 8 dager. opp til 18 18,5 resten av tida. har gjæret fint ned fra 1050 til 1011 What gives? smaker nellik og et hint av svovel..Ingen banan"hefe" aroma!? . Skal sies at det ikke er karbonert ennå.
Noen som har samme erfaring med denne gjæren på 17 grader?
 
Sist redigert:
17 grader gir svært lite banan.
Du må nok opp til 20-21 grader, kanskje høyere også, det spørs hvor mye banan du ønsker.

Oppskriften er det ikke noe feil med, har brygget et av mine beste øl med den oppskriften.
 
Du har nok gjæret litt lavt
og wlp380 er kjent for ikke å gi like mye banan som 300
Vet du, det ante meg, men mente å ha lest fler som hadde fin balanse mellom nellik og banan på denne temperaturen.. Snodig.. Trolig fler parametere som spiller inn her vil jeg tro.. :jaja.. ;-)
 
Will do :) Anbefalt gjæringstemp på wlp300? for sånn "middels" hanna bananna?
Hvis du ser etter balanse mellom det og fenoler så går du for 17-18 grader. Går du over så vil du få ganske heftig med banan av den gjæren. Type 20 grader i karet under stormgjæringen kan bli som å få en banan kastet i ansiktet.

Det er bedre å bytte til 300 enn å prøve å jage 380 synes jeg hvis du vil ha mer banan.
 
Hvis du ser etter balanse mellom det og fenoler så går du for 17-18 grader. Går du over så vil du få ganske heftig med banan av den gjæren. Type 20 grader i karet under stormgjæringen kan bli som å få en banan kastet i ansiktet.

Det er bedre å bytte til 300 enn å prøve å jage 380 synes jeg hvis du vil ha mer banan.

Enig. Men jeg ble egentlig litt skuffet over at det ikke ble mer utpreget nellik med 380. Hadde ventet meg noe i retning av en Weihenstephaner. Og jeg gjæret på 17 grader, jeg også.
 
Vet du, det ante meg, men mente å ha lest fler som hadde fin balanse mellom nellik og banan på denne temperaturen.. Snodig.. Trolig fler parametere som spiller inn her vil jeg tro.. :jaja.. ;-)

Hvis du gjærer 380 på 17 grader med "korrekt pitch" og "nok" oksygen (selv om 380 er litt mer kresen på oksygen enn andre typer), og med et ferulsyre-steg. så vil du få en nellikspiker i panna. Hel nydelig gjær på min tunge :) Det som er synd er at disse typene er vanskelige å høste, så det går ikke lenge før du må starte på nytt, blir litt dyrt i lengden men verdt det.
 
Gjorde du et ferulsyre-steg?

Ja, og det ble ikke helt galt. Men jeg hadde vel ventet meg noe tydeligere nellik. Jeg har lest at det steget muligens har mindre virkning enn man tror. (Husker dessverre ikke hvor nå.)

Først likte jeg ikke Weihenstephaner pga. tydelig nellik, men det har endret seg. (Drakk en del W da jeg var i Berlin i vår:).) Nå er det et mål. Weissbier er en slags ulykkelig kjærlighet. Jeg liker det veldig godt, men bare når det er veldig godt. Og så langt har jeg ikke fått til noe jeg er mer enn maks 75% fornøyd med.

Kanskje et forsøk med dekoksjon er på sin plass?

@Ølhund80 Ikke fortvil før ølet er karbonert:). I blant skjer det ganske mye i løpet av den prosessen. Og du skal ha vekk svovelet, også - det tar litt tid. Det kan hende det "skygger" for bananen.
 
Sist redigert:
Hm, jeg har iallefall fått litt mer nellik når jeg har gjort det. Det er jo ikke overdøvende mye ut av kun det steget har jeg inntrykk av, men gir det en liten dytt. Ellers er vel oksygen og pitchrate viktig.
 
Hm, jeg har iallefall fått litt mer nellik når jeg har gjort det. Det er jo ikke overdøvende mye ut av kun det steget har jeg inntrykk av, men gir det en liten dytt. Ellers er vel oksygen og pitchrate viktig.

Dette er vel omtrent riktig, vel?:

ferulsyresteg + nok/rikelig med gjær + godt med oksygen + relativt lav temperatur (=17 grader) => favorisering av nellik

pitche og oksygenere på den tynne siden + litt høyere temperatur => mer banan

Problemet her, dersom du vil ha mest mulig banan, er at om du går inn for å gjøre ting riktig for å få et best mulig øl, får du mindre banan. Prøver du, som du sier, å jage gjæren, får du gjerne problemer med usmaker i tillegg til bananen. Så ja, å bytte gjær virker som det klart mest fornuftige.
 
Takk for svar gutta.. Dont get me wrong,ølet smaker godt, men savner som nevnt over litt banan. ;-)
Hadde også med 44 graders steget. Er kanskje grunnen til nellik smaken hvis jeg har skjønt det rett.
 
Nå har jeg opplevd store personlige variasjoner på hvor følsom personer er for banan. Noen av mine medbryggere plukker banan på utrolig lave konsentrasjoner så kan være greit å dele ut litt smaksprøver til venner med litt forstand.

Personlig synes jeg at WLP380 er en flott gjær. Gir lav banan men ikke så lite som WLP320 som jeg synes er omtrent helt nøytral. WLP300 er min favoritt om man skal lage en øl som er mere fruktig og har mere banan. Jeg gjærer alle disse på samme måte. Pitch på ca. 13-14 grader, holder temperaturen nede gjennom første 48timer og så lar jeg den stige til 16 grader, avslutter på 17. WLP380 har jeg opplevet å gi en nesten umerkelig konenstrasjon av svovel om man holder den for lavt gjennom gjæringen (15 grader) så der er trolig den sin smertegrense.
 
Update ..Etter 5-6 uker med kaldt lagring, har svovel aroma forsvunnet helt og banan/nellik smaken har kommet frem(har vel vært der hele tiden,men vært overskygget av svovelsmaken) konklusjon: ølet ble veldig bra med litt kald lagring skal absolutt brygges igjen :)
 
Hvordan ble denne og hvor mye Citra brukte du?
Resulterte i et omdiskutert øl.
IBU på 50, OG: 60. 50/50 pale/hvete.
32 liter kok.
30 min: 30 gr citra × 30 gr chinook
5 min: 30 gr cascade + 40 gr citra
0 min 100 gr citra
Tørr: 100 gr citra.

Ølet er godt og læskende. Prøvde meg på tørrmalt, noe jeg egentlig tror ikke fungerte helt. En eller annen fremmed smak som jeg tror bunner i kun bruk av DME. Egentlig rart, skulle trodd at humlen og gjæren trumfet alt annet.
Flere som har ment at det er et svært godt øl, selv er jeg ikke helt fornøyd.
aviary-image-1481748529349.jpeg
 
Tilbake
Topp