Bare skum ved tapping....Hjelp!

Holder på å bli gal av frustrasjon! Har brygget flere brygg jeg har vært veldig fornøyd med - MEN - jeg får ikke tappet det uten å sløse bort litervis på skum. Liker ølet litt godt karbonisert, så det har stått med 2 bars (ikke sikker på måleenhet her) trykk på 6-8 grader på Corneliusfat. Har forsøkt standard medfølgende tappeventil etter reduksjon til 0,5 bars trykk og ved vanlig trykk. Resultat - skum! Kjøpte dyr trykkreduserende tappekran fra Tyskland til montering på fat og tappet med henholdsvis 2 og 0,5 bar... skum. Kjøpte 2m trykkreduserende slange og prøvde begge kranene koblet til denne med 2 og 0,5 bars trykk - bare skum! Råd tas i mot med takk (for å si det mildt).
 
olekjetil skrev:
Holder på å bli gal av frustrasjon! Har brygget flere brygg jeg har vært veldig fornøyd med - MEN - jeg får ikke tappet det uten å sløse bort litervis på skum. Liker ølet litt godt karbonisert, så det har stått med 2 bars (ikke sikker på måleenhet her) trykk på 6-8 grader på Corneliusfat. Har forsøkt standard medfølgende tappeventil etter reduksjon til 0,5 bars trykk og ved vanlig trykk. Resultat - skum! Kjøpte dyr trykkreduserende tappekran fra Tyskland til montering på fat og tappet med henholdsvis 2 og 0,5 bar... skum. Kjøpte 2m trykkreduserende slange og prøvde begge kranene koblet til denne med 2 og 0,5 bars trykk - bare skum! Råd tas i mot med takk (for å si det mildt).
Anbefaler deg å lese artikkelen om karbonering i medlemsseksjonen.
Forøvrig vil 2 bar på den temperaturen føre til SYKT mye kullsyre, så kanskje du burde prøve med ca 1.4 på 10 grader. Da vil du få ca 2.5Vol med Co2.
 
Noen råd;

- Kaldt øl >5*C
- Tynne og LANGE tappeslanger (2 m er faktisk litt kort)
- Karbonering iht. tabeller du finner i litteratur og på nettet
 
med den temperaturen og det trykket vil du trenge minimum 5 meter 3/16 slange ifølge beregningen min......
 
Bernts skrev:
Bruker også 1,4bar ved 10'c= PERFEKT.. Prøv det, så beholder du håret litt lenger.
det gir et nivå på ca 2,7 bar, og er brukbart høyt det også, men 6 grader og 2 bar gir 4 enheter co2....
 
Nå skal ikke jeg skryte på meg allverden erfaring, men jeg bruker dette trykket på et hvete øl as we speak, og jeg har ikke hatt problemer med skum enda jeg tapper med en standard Picknik kran.
 
Bernts skrev:
Nå skal ikke jeg skryte på meg allverden erfaring, men jeg bruker dette trykket på et hveteøl as we speak, og jeg har ikke hatt problemer med skum enda jeg tapper med en standard Picknik kran.
Ja, men når jeg sier brukbart høyt, sier jeg ikke at det er for høyt...
2,7 er normalt for mange øltyper, og fungerer nok fint å tappe det med riktig utstyr.
4 volumenheter ser jeg som mye verre....
 
For å slippe for mye skum med karbonering på dette trykket må du ha tappeslange som er minst 1,5m med indre diameter 3mm, eller minst 6m med indre diameter 5mm..
 
Takker for gode tilbakemeldinger folkens! Virker som trykket er for høyt da altså. Synes pilsen får en karbonisering som en ale etter at jeg har tappet den. Litt tam. Er nok rett og slett all skummingen som stjeler futten. Kanskje et lavere trykk faktisk kan gi en friskere sluttkarbonisering fordi det vil skumme mindre i tappeprosessen? Skal bare få fyllt CO2 flaska så setter jeg i gang med eksperimenteringen på ny. Hva er det forresten pubene gjør for å tappe ølet sitt. Der går det jo unna som bare det og skum er ikke noe problem til tross for den noe i overkant friske kullsyra på mange øl på fat.
 
olekjetil skrev:
Takker for gode tilbakemeldinger folkens! Virker som trykket er for høyt da altså. Synes pilsen får en karbonisering som en ale etter at jeg har tappet den. Litt tam. Er nok rett og slett all skummingen som stjeler futten. Kanskje et lavere trykk faktisk kan gi en friskere sluttkarbonisering fordi det vil skumme mindre i tappeprosessen? Skal bare få fyllt CO₂ flaska så setter jeg i gang med eksperimenteringen på ny. Hva er det forresten pubene gjør for å tappe ølet sitt. Der går det jo unna som bare det og skum er ikke noe problem til tross for den noe i overkant friske kullsyra på mange øl på fat.
En enkel regel for å unngå sku, er at øllet må være fritt for trykk ut av tappekranen. grovere og lengere slange gir mer en tynnere og kortere.
det finnes også tappekraner som er designet for å redusere skumdannelse.
Men du har nok rett i at mindre Co2 i øllet ditt vil pga mindre skumdannelse gi mer Co2 i ferdig tappet øl.
Lykke til, og det går nok bra dette. De fleste får jo et bra resultat.
Pubøl er dessuten filtrert, noe som gir mindre skumdannelse ved tapping, fordi de fjerner det som skulle være av gjær-rester ol i øllet, som er med på å frigjøre Co2 ved tapping.
Summert... grov lang slange, kaldt øl uten gjær-rester eller lignende og kaldt tappeutstyr samt riktig trykk gir mye øl fort uten altfor mye skum, men med bra Co2.
 
Odland skrev:
Så man bør kjøre på med slange i i kegoratorene for å minimere skum?
Bruker du det regnearket som er utarbeidet av Adrian Otte( tror det var det han het, finnes i medlemseksjonen i art. om Co2 og karbonering) da er du helt sikker.
 
Hei olekjetil

Jeg har eksakt samme problem som deg. Bare skum. Uansett hvordan co2-trykk jeg tapper med. Jeg har karbonert i 4 grader med 2 bar trykk. Antagelig for mye co2 til at det lar seg tappe uten at det blir problemer med skum. Lengde fra fat til kran er ca. 6 meter.

Hva ble løsningen for deg? Jeg regner med at det har løst seg for deg i og med at det ikke har vært aktivitet i tråden på en stund.

/Fredrik

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
 
fredriksen skrev:
Hei olekjetil

Jeg har eksakt samme problem som deg. Bare skum. Uansett hvordan CO₂-trykk jeg tapper med. Jeg har karbonert i 4 grader med 2 bar trykk. Antagelig for mye CO₂ til at det lar seg tappe uten at det blir problemer med skum. Lengde fra fat til kran er ca. 6 meter.

Hva ble løsningen for deg? Jeg regner med at det har løst seg for deg i og med at det ikke har vært aktivitet i tråden på en stund.

/Fredrik

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Slipp ut trykk av ølet ditt. Over litt tid vil det bli mindre skum.
 
Dersom man kjører starsan gjennom slangen vil det også bli veeeeldig mye skum i laaaang tid. Spør meg hvordan jeg vet det.  :)
 
Jeg har skyllt slangen med Starsan, men har byttet ut mesteparten av den med en ny slange som jeg bare skyllte i vann.

Jeg har sluppet ut slik at den bare står med en bar trykk. Prøvde å tappe igjen i dag, men stort sett bare skum da også. Hvor mange dager må jeg regne med å vente før jeg kan prøve igjen?
 
Du må slippe ut trykk uten å sette på nytt. Har du ølet stående på 4 °C er ett bar fortsatt ganske mye. Poenget er at du må slippe ut en god del av kullsyren som er løst i ølet før du begynner å tappe igjen. Slipp ut trykket jevnlig over et døgn eller to, så kan du teste igjen.
 
Tilbake
Topp