Barley Crusher.

Trond.A

Norbrygg-medlem
I dag tok jeg min nye maltmølle i bruk. En Barley Crusher bestilt fra USA.
Mølla var fra fabrikk instilt med 1 mm åpning mellom valsene. Syntes det ble mye fint i forhold til
Coronaen jeg har brukt til nå.
Dere som har denne mølla, hvor stor åpning bruker dere?
 
Jeg har ikke endret innstillingen på min. Har brygget 17 batcher siden jeg kjøpte den og aldri hatt problemer med at mesken tetter seg.
 
Samme som de andre. Men ble det noe billigere å kjøpe fra over dammen, og tar det ikke litt tid? Den koster jo 2000,- på Petit.

Edit: pluss frakt ja, men den er flatpakket så det er jo ikke avskrekkende!
 
Jeg kjøpte min fra statene, tror den kom på ca. 1200,- inkl frakt og moms...

Jeg har prøvd litt forskjellige innstillinger, sist lagde jeg en lett pale ale og tenkte å prøve meg på den "fine" siden av skalaen, jeg brukte ikke følerblad men satt stillskruene ca 15-20 grader finere enn baseinnstillingen.
Jeg fikk en fin kverning, ingen stuck mash og et utbytte på 83% som er rekord.
 
Jeg betalte USD 204,- inkl frakt, mva kom i tillegg. Frakt vil vel uansett komme i tillegg til 1995,- dersom man bestiller fra Petit?
 
Nei, jeg bruket bare håndsveiva. Har batcher opp i 17 kilo malt. Det tar jo en stund men jeg synes ikke det er noe problem. Regner med at mølla slites fortere med motorisering. Og det er jo ikke å kople til hva som helst, har jeg skjønt.  :)
 
StoreMy skrev:
og alle kjører fortsatt 1 mm og drill?

Jeg har også denne møllen. Kjører 1mm, men med håndsveiv. Etter at jeg oppgraderte bryggeriet kjører jeg 24-25kg. Dette tar noe tid ja... Jeg vurderer å motorisere denne, men det blir ikke med drillen, men med en el-motor og reimdrift.
 
Freddy skrev:
StoreMy skrev:
og alle kjører fortsatt 1 mm og drill?

Jeg har også denne møllen. Kjører 1mm, men med håndsveiv. Etter at jeg oppgraderte bryggeriet kjører jeg 24-25kg. Dette tar noe tid ja... Jeg vurderer å motorisere denne, men det blir ikke med drillen, men med en el-motor og reimdrift.

Å drive den med reimdrift (kilreim e.l.) er ikke å anbefale da det vil gi en veldig ujevn belastning på lagrene (som egentlig bare er bronseforinger) ganske sikker på at det fulgte med en advarsel eller instruks om at ved motorisering måtte kraften overføres direkte inn og ikke via reimdrift.
 
Å bruke reimdrift el.lignende er fortsatt ikke noe problem sålenge man lagrer opp akslingen utenfor reimhjulet også ;)
 
sant nok, men da må det være enklere å koble motor direkte på akslingen med en gummikpobling i stedet for ekstra opplagring o.l.
 
Magnus Jensen skrev:
sant nok, men da må det være enklere å koble motor direkte på akslingen med en gummikpobling i stedet for ekstra opplagring o.l.
Sålenge hastigheten på motoren er riktig, og overføringen tåler momentet er det nok det, men det er ikke mange motorer med så lavt turtall og såpass til dreiemoment.
 
Har kjørt mange kilo på denne med drill (Dewalt 18v) Fuker som bare det. Får utbytte på standard innstilling, ca 85% med boilermaker 10 gallon. En kjempe mølle.
Er jo livstids garanti på den også:)
 
Tar opp igjen denne tråden og lurer på hvor har dere bestilt denne mølla? Og hvilken pris ble det for mølla med frakt og toll?
Noen som har en link?
Hvilken modell har dere kjøpt 7 lb eller 15 lb?
 
Jeg kjøpte 15 lb fra B C Products. Vil anbefale denne størrelsen, siden du får plass til alt malt på en gang, som oftes...
I fjor kostet den 204 $ inkl frakt + 25% mva + fortolling, så da ender man med dagens dollarkurs på rundt 1600 kr.
Bestilte herfra:http://www.barleycrusher.com/
Kan være en ide å sjekke pris rundt på nett også.
 
Brynsj skrev:
Jeg kjøpte 15 lb fra B C Products. Vil anbefale denne størrelsen, siden du får plass til alt malt på en gang, som oftes...
I fjor kostet den 204 $ inkl frakt + 25% mva + fortolling, å da ender man med dagens dollarkurs på rundt 1600 kr.
Bestilte herfra:http://www.barleycrusher.com/
Kan være en idé å sjekke pris rundt på nett også.
Er det en nødvendighet og ha 15 lb mod? Jeg skal jo bare male opp maks 6 kg av gangen til hvert brygg. Er ikke den eneste forskjellen på de att en må fylle opp huset litt oftere med malt på 7lb mod? Eller er det slik att en angrer hvis man kjøper den minste mod når en skal til og bruke den?
 
6 kg gir rimelig full holder, og siden jeg bruker drill, så liker jeg ikke å stoppe opp for å fylle på. Det har vært et par nesten ulykker, velt, når man slipper drillen for å fylle opp med malt. Det er fullt mulig å få til, men litt enklere med all malt i holderen når en går i gang med kverning.
 
Jeg har 7 lb versjonen å liker denne godt. Spesielt om en
Skal Kverne oppi forskjellige beholdere for å fordele malten.
 
Tilbake
Topp