Barley wine med wlp007

Laget en dobbel ipa/imperial ipa med og 1.125. Fg skulle havne på 1.016 eller 1.020 men havnet på 1.032. Ølet har stått til gjæring i over 4 uker. Etter mine kalkulasjoner blir ølet 12,5%. Hvordan blir det mtp karbonering med så høy FG og alkohol? Forstår det slik at jeg muligens blir nødt til å karbonere lenge, eller vil det være risiko for flaskebombe? Brukte ca 5g til 6g pr liter
 
Det skal ikke ha noe å si, gitt at du er sikker på at gjæret var ferdig med vørteren når du flasket.
007 flokkulerer jo veldig aggressivt, så det er litt lunefullt på den fronten.
 
Ville tilsatt litt frisk gjær av samme type, evt litt karboneringsgjær (Nottingham har en) siden WLP-007 er såpass flokkulent og alkoholprosenten såpass høy at det kanskje ikke er allverdens celler i live og uten fyllesyke til å spise karboneringssukkeret.
 
Jeg lekte smart med min barley wine for et halvt år siden og prøvde å trosse råd om å tilsette frisk gjær – Rett og slett for forsøkets skyld og for å se om det bare var jåleri. Det viste det seg å ikke være og jeg endte med 18 L flat barley wine. Anbefaler mao å tilsette frisk gjær.

Jeg synes det er litt pes å tilsette ferskgjær av samme type, og det er jo enklest å tilsette tørrgjær, f eks Nottingham som bobkaare nevner. Hva tror folk her om å sjekke FG, deretter tilsette tørrgjæren i gjæringsdunken, vente noen dager (i såfall hvor mange?) for deretter å sjekke FG igjen for å verifisere at den ikke har gjæret videre før man evt tilsetter sukker og flasker?
 
Men Nottingham er?
Trodde 007 var ganske robust
Begge tåler alkohol ganske bra (10-12-ish%), så jeg vet ikke om det vil virke bedre med Nottingham - jeg brygger sjeldent så store øl.
Leser om folk som har brukt Nottingham opptil 13-14% også.
edit: sjampagne-gjær er jo alltids et alternativ
 
Var 013 jeg forsøkte med, og ja jeg fikk med gjær over til sekundærkar før flasking - Ser også at det er slurry i bunnen av flaskene.
(uten at jeg vet hvordan 013 takler høy alkohol i forhold til 007 ) <-- EDIT: Kjapp googling tilsa at 013 er noe dårligere ja... Så da skal jeg ikke dømme 007 basert på min fiasko.
 
Da jeg brygget Barley Whine (Gahrs versjon) brukte jeg WLP-013 til gjæring og tilsatte litt ekstra ved karbonering. Det gikk i alle fall brillefint. Har heldigvis glemt den / klart å la være smake særlig, så har nesten full beholdning som nå har fått seg 8 måneder lagring nå.
 
Er det forresten noen som har opplevd at WLP007 aldri har karbonert tilslutt?
Mine Imperial Stout's har ihvertfall, med litt tolmodighet alltid fått kullsyre tilslutt
Juleøllen min ifjor var tilogmed overkarbonert før julaften
 
Vil anbefale å tilsette Fermentis F2 eller en chapagnegjær ved flasking, de vil kun spise karboneringssukker. Tilsetter du en annen alegjær enn den opprinnelige risikerer du at den tar for seg av resternde sukker fra malten, og da rissikerer du bomber.
 
Vil anbefale å tilsette Fermentis F2 eller en chapagnegjær ved flasking, de vil kun spise karboneringssukker. Tilsetter du en annen alegjær enn den opprinnelige risikerer du at den tar for seg av resternde sukker fra malten, og da rissikerer du bomber.

Det høres svært lovende ut! Høres ut som midt i blinken for TS også.
"Gjær laget spesielt for ettergjæring på flaske".
Noen som vet hvor den kan kjøpes i oslo-området? (Finner den verken hos bryggselv eller bryggeland nå) .
 
Har allerede flasken batchen, men jeg tror jeg lar den ligge i romtemp noen uker før jeg sjekker hvorvidt det er kullsyre. Er det flatt så spretter jeg opp alle flaskene og tilsetter feks fermentis som du nevner evt nottingham :)
 
Har allerede flasken batchen, men jeg tror jeg lar den ligge i romtemp noen uker før jeg sjekker hvorvidt det er kullsyre. Er det flatt så spretter jeg opp alle flaskene og tilsetter feks fermentis som du nevner evt nottingham :)

Vestbrygg har den, de sender om du ringer eller mailer. Den heter Fermentis Safbrew F2.
 
Tilbake
Topp