Barley wine

Salte

Dommer
Tenkte og prøve meg på parti-gyle på nyåret og da skal første Parti bli en barley wine. Planen er ca 3% Munich og resten pale malt, lurte litt på å ha i 3% demerera sukker, vil dette bli ok i en barley wine eller burde det droppes?
 
Jeg har aldri smakt brygget barleywine selv ei heller smakt det. Men en barleywine skal vel kanskje ha litt farge? En amerikans berleywine er vel rødlig til lys brun med endel amerikansk humle og engelsk barleywine er vel litt mer dempet på smak men mer sjokolade og kan strekke seg til svart i farge? Alkoholstyrke på 8-12+ prosent?

Jeg ville kanskje ha noe caramel og sjokolademalt i denne? Den kan kanskje bli litt tynn med så mye palemalt. Hvordan tenker du å humle denne?
 
kintii skrev:
Jeg har aldri smakt brygget barleywine selv ei heller smakt det. Men en barleywine skal vel kanskje ha litt farge? En amerikans berleywine er vel rødlig til lys brun med endel amerikansk humle og engelsk barleywine er vel litt mer dempet på smak men mer sjokolade og kan strekke seg til svart i farge? Alkoholstyrke på 8-12+ prosent?

Jeg ville kanskje ha noe caramel og sjokolademalt i denne? Den kan kanskje bli litt tynn med så mye palemalt. Hvordan tenker du å humle denne?
Spørs om ikke utfordringen likevel blir å få gjæret den godt nok ut, om du kommer opp i høy nok OG. Her vil en dose sukker hjelpe. Jeg brygget en amerikanske barleywine for en tid tilbake med noe sånn som 5 % muscovadosukker, og det funket som ei kule, det. Bruk rein O2, om du har tilgang til det. Gjerne i et par omganger. Tror ellers oppskriften din kan bli en stilig, lys barleywine.
 
Leste på more beer at de anbefalte 80-100% basemalt, og "keep it simple" . Siden det er parti gyle så tenkte jeg det ble nok fylde siden det er snakk om første avrening, og fargen blir ifølge beercalck 19 EBC. Tenkte og bruke Northern Brewer som bitter humle og EKG til smak og aroma. Har en del vasket Safale s-33 stående i kjøleskap som jeg tenkte og lage en starter på. Sikter meg inn på OG 1105-1110  
 
Tilbake
Topp