Barleycrusher fusker!

Etter flere år uten problemer av noe slag er den trofaste BC'en min nå begynt å fuske. Det blir bare verre og verre for hver kverning. Jeg holder på å bli sprø. Problemet er at ikke maltet blir dratt ned mellom valsene, det bare slurrer.

[url]http://www.barleycrusher.com/barleycrusher.php

[/url]
Noen andre som har opplevd dette? Hva kan gjøres?

Jeg rengjør valsene for hver gang og smører akslingene av og til. Har også sjekket avstander, og de ser ut til å stemme med det som anbefales (0.039 tommer).

Jeg har regnet ut at jeg til nå har knust 4-500 kg malt med denne mølla. Er det rett og slett valsene som begynner å bli slitt?

Noen tips?
 
Takk for tipset, men ... den O-ringen varer nok ikke lenge. Den som satt på da kverna var ny ble ødelagt etter en eneste kverning ...
 
Morten Kielland skrev:
Takk for tipset, men ... den O-ringen varer nok ikke lenge. Den som satt på da kverna var ny ble ødelagt etter en eneste kverning ...

O-ringen på min BC er helt intakt etter å ha kvernet 70-80 kg malt så hvis den røyk første gangen var nok den dårlig.
Er serateringen på rullene blitt sløv? Roterer den "frie" valsen lett hvis du prøver å bevege på den?

Skulle det være noe alvorlig galt med den må du kontakte BC:

"Precision machining with Quality Control and a LifeTime Warranty assures the homebrewer that this will be the only grain mill they will ever purchase!"
 
:idea: OK ... ser nå ut til at jeg har forklaringen:

Etterhvert som valsene blir slitt/sløve må åpningen økes noe for å opprettholde funksjoneringsevnen.

Det samme gjelder selvsagt om man bruker en maltsort med noe større korn (f.eks Pearl).

Ellers glipper det.

;)

Dessverre vil vel utbyttet samtidig gå noe ned, men det får heller være. Det er heller ikke sikkert det utgjør så mye.
På den siste bryggingen hadde jeg 80% utbytte, og det er jo ikke så ille, selv om jeg unntaksvis har vært helt oppe i 91% tidligere.
Tror det er mer avhengig av skyllingen enn av knusingen.
 
Har du sjekket at det ikke ligger en kornbit mellom valsen og "veggen" på møllen (den korte siden)? Jeg har opplevd det samme som det du beskriver med min crankandstein. Tok meg en stund å finne ut av det, men fant det etter jeg demonterte "driten" for 3. gang!
 
Jeg har også brukt en Barley Crusher i mange år. Tror det begynner å nærme seg en seks-sju år nå. Den er egentlig broeren mion sin, og han har jo selfølgelig også brukt den, pluss at han har lånt den bort til andre hjemmebryggere. Den har med andre ord gått ganske jevnt og trutt disse årene.
  Den siste tiden har den begynt å slure litt, og vi har demontert og fikset feil vi har kommet over. Den største feilen jeg fant en gang ved en demontering var at den ene veggen som går ned mot valsen (den som man ikke kobler drillen til) hadde bøyd seg noe nedover, og dette utgjorde ett eller annet som fikk den til å slure. Den var ikke borti valsen, men hadde fått en litt annen vinkel. Jeg rettet den opp igjen og den gikk som smurt igjen. Noe slitt er den også blitt opp gjennom årene så jeg stilte valsene litt mer ifra hverandre ved en annen anledning for at den ikke skulle slure.
 
Tilbake
Topp