Barnas drikke på 17 mai anno 1814

Det nærmer seg, og jeg tenkte å servere en barnas drikke på 17 mai anno 1814. Har sett for å koke et krydderøl med sitron, nellik, kanel, kremortartari og sukker.
Karbonere på cornyfat  og servere etter barnetoget.

Finnes det noen tradisjonelle drikker man kunne gjenskapt? Alkoholfritt utbedes herved.
 
hmm.  No er eg ute på viddene igjen (som vanleg) men eg melder meg no på denne tråden av historisk interesse om det skulle dukka opp noko vetigt...

Kremortartari stussar eg litt på.  Det kan jo brukast når du skal laga seig marengs synes eg å hugsa - men i drikke?  Litt lakserande er det også.

Ellers var det vel  heller stor skillnad på folk i 1814 og eg vil tru at om det var nokon som fekk noko slikt som du tenkjer å laga så var det vel  barn av borgerskapet i byane.    Dei vanlege drakk vel neppe så veldig fancy saker.  Eg vil tru vatn var det mest nærliggjande.  Og karbonering var vel akkurat såvidt oppfunne såvidt eg kan sjå.  http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonated_water

Sidan vi er på eit heimebryggjarforum og du tenkjer noko utan alkohol (eller lite) - så kan kanskje ein juletradisjon frå Sogn og Fjordane basert på einer (eller brake som det heiter på min dialekt) vera noko å studera - Sukkerøl.  Einer er ellers ikkje ukjent brukt i tradisjonsøl. 

Sukkerøl er grei nok for avholdsfolk også: http://no.wikipedia.org/wiki/Sukkerøl og borna drikk det og.  Men om det går tilbake til 1814 - det spørs jo.

Særleg i Eidsvollsmennene si ånd er det neppe med så lite alkohol - les berre her:  http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Catering-kalaset-pa-Eidsvoll-7515183.html#.U14RT141wcg

Men det kunne jo vera veldig interessant å få vita meir frå nokon som har grundig historisk kunnskap og ikkje berre baserar seg på rask guugling. 
 
Jeg er enig med katla i at i 1814 drakk nok de fleste barn bare vann her i Norge. Men hvis du vil lage noe som har lang tradisjon kan du jo prøve root beer?
Det forbindes med USA, men som det meste 'over there' så kommer det vel opprinnelig fra Europa.
Det er ihvertfall et tradisjonelt brygg med røtter tilbake til 1700-tallet og kan brygges med eller uten alkohol.
Har lenge hatt lyst til å prøve det etter å ha lest om det i en bok.

I Amerika er det populært med root beer float, det vil si root beer med is på toppen, en slager blant barna på 17. mai vil jeg tro...

https://byo.com/English-bitter-pale-ale/item/563-down-to-the-root-make-your-own-root-beer
 
Er ikke det det samme som ingefærøl? Det har de hatt lenge i Storbrittannia under navnet ginger ale.

Edit, det er det ikke ser jeg.
 
Jeg har hatt stor suksess med å lage hjemmelaget brus.

Lag en STERK sirup : 2 deler sukker til 1 del vann (volum)
Deretter har du oppi zest fra sitroner, lime. Litt ingefær gjør seg godt. Vaniljeekstrakt fungerer også bra. Etterpå kjører du alt gjennom en sil. Når du skal lage brus blander du en spiseskje eller to med ekstrakt/sirup i ett melkeglass og tilsetter kullsyrevann fra ett cornyfat/sodastream.

Boka "Homemade soda" av Andrew Schloss er kjempefin og inneholder mange oppskrifter, blant annet en for hjemmelaget cola:

Denne cola-sirupen er veldig god, og den var en hit hos nevøene mine iallefall.
I oppskriften høres det ut som VELDIG mye krydder, men husk at alle krydderpartiklene skal siles ut av sirupen, så man vil kun sitte igjen med en anelse av kryddersmakene.

COLA SIRUP (lett oversatt fra engelsk)

950mL vann
zest og juice fra 1 sitron
zest og juice fra 1 lime
zest og juice fra 2 sitroner
3 store kanelstenger, delt i små biter
2 spiseskjeer tørket bitter appelsinskall
2 teskjeer korianderfrø
1/4 teskje muskat
910g sukker
59mL sukkerkulør
1/2 teskje vaniljeekstrakt

Nok til nesten 5L cola.

Kombiner vann, sitronzest, limezest og appelsinzest, kanel, bitter appelsinskall, korianderfrø og muskat i en stor gryte. Tilsett sukret og varm opp blandingen til den koker. kok i 1 minutt.
Fjern fra varmen og tilsett sitron, lime og appelsinsaften sammen med sukkerkuløren og vaniljen. Kjøl ned og kjør gjennom en tynnmasket sil e.l.

Tilsett såpass mye colasirup at det smaker cola.
 
Ja vi begynner å nærme oss noe her, men lenge igjen enda, så flere oppskrifter tåler vi. Men hjemmelagd cola, det må jo prøves!
 
Tilbake
Topp