Basic tripel

Til 8-9 liter:

2,8 kg pilsnermalt
550 g sukker (tilsettes når det er 15 min igjen av kokingen)

50 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 60 min  (OBS! jeg har hatt litt problemer med dårlig humleutnyttelse, så her kan det være en idé å beregne mengde/IBU selv)
20 g east kent goldings humlepucker 5,8 % alpha 10 min
1 ss irish moss
T-58 tørrgjær, rehydrert

OG 1,072
primærgjæring tre uker (sannsyneligvis for mye, men en ferie gjorde sitt), startet på 20 C og gikk opp mot 28 etter to dager
sekundærgjæring tre uker ++

Denne oppskriften er enda ikke flasket, men smaker svært lovende.

Den forrige tripel'en jeg brygget (min første) var en lignende oppskrift, men hadde tre kg malt, pluss 500 g Muntons DME light og kun 400 g sukker. Resultatet var en voldsom OG på 1,090, en FG på 1,020 og et alt for søtt øl. Å "slanke" oppskriften ga etter min beskjedne erfaring et mye bedre resultat! 

        mvh,
                  Morten
 
ps.
  Meskingen var 1 1/2 time på 63 C for maksimal gjærbarhet.
  Med en utgjæring helt ned til 1,002 tror jeg at jeg vil øke mesketemperaturen en grad eller to ved neste forsøk, og kanskje redusere sukkeret litt, men lav FG i et slikt øl er tydeligvis ikke så ille. Det er iallefall bedre enn en sykelig søt tripel, noe som ikke har noen sjarm overhodet...
Vil også kanskje prøve Wyeast 3787 (men har et par pakker T-58 igjen, så ender vel opp med å eksperimentere videre med dem)
 
Tilbake
Topp