Batch #1 Skitskjegg Pale Ale

knutrw

Norbrygg-medlem
Mitt første brygg er endelig flasket. Sammen med storebror har jeg brygget en amerikansk pale ale BIAB etter oppskrift fra Birger på Vestbrygg. Kort oppsummert ser det slik ut:
86% 2500g TF Lager Malt VB
7% 200g TF Pale Crystal Malt VB
7% 200g TF Munich Malt VB

Humlen ble litt annerledes enn oppskriften fordi jeg glemte å ta med den ene typen, og jeg bommet litt på klokken under tilsettingen. Derfor ble den singelhumlet slik:
5g Cascade 60min
15g Cascade 45min
10g Cascade 15min
35g Cascade 0min
Oppskriften sier 5g Chinook 60min, 15g Cascade 15min, 20g Chinook 0min og 25g Cascade 0min.

Gjæringen foregikk med tørrgjær (Safale us-05 tror jeg) på 18-20'C i to uker. Karboniseringen beregnet jeg til 6g/l sukker, og etter omstikk for flasketapping har jeg korrigert sukkeret til 6,4g/l. OG ble målt til 1.055 og FG=1.010. Jeg smakte såvidt på brygget under tappingen, og det smake godt, men ungt.

Et par spørsmål som melder seg er:
1. Hva kan jeg forvente av smak og aroma med den humlingen som jeg hadde i forhold til oppskriften?
2. Jeg har lest litt forskjellig syns på det å klemme på meskeposen, noen sier det fremmer tanniner og andre ikke?
3. Er det noe poeng i å koke humlepelletsene i humleposer, eller er det like greit å sile etterpå? Jeg koker i kjele og heller det over i gjæringskar etter kjølingen.
 
Cascade er i alle fall ei god humle, jeg har en single hop IPA til karbonering nå.

Brygger selv BIAB og har ikke opplevd noen ulemper med å klemme på posen. Mange anbefaler det til og med. Det eneste er at den er så varm at jeg nå har gått over til å sette den i et gjæringskar for å la den renne av seg i stedet. Latskap, kanskje?

Brukte humleposer i begynnelsen, men det har jeg slutta med. Syntes ikke det gjorde noen stor forskjell, det meste kom seg ut likevel. Da jeg brygga i kjele på komfyren brukte jeg sil, men nå som jeg har kran på kokekaret og brygger i kjelleren gjør jeg det ikke. Nå synes jeg det er bedre å la lokket på gjæringskaret ligge på for å minske faren for ulumskheter, så jeg kjører en slange fra kokekaret gjennom hullet til gjærlåsen og lar det som klarer få bli med.

Edit: oi, så først nå at denne var eldgammel. Sånn går det når jeg har lest alle nyere innlegg...
 
Flott du gjenopptok tråden :)
Denne oppskrifta skal jeg prøve.

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp