Bayer og gjær.

Er ny her på forumet, men har brygget en del før. Forskjellen nå er at jeg har bestemt meg for å ta steget og forlate brygging fra kit's for godt.

De gangene jeg har brygga uten kit hittil har egentlig gått helt fint, men det har vært mye prøving og feiling.

Lastet nylig ned Brewsmith (kjempetakk til Andreas Hegermann på OMB som fortalte meg om dette herlige verktøyet!), noe som har skutt læringskurven i taket!

PROBLEM: Jeg har bestemt meg for å lage en klassisk norsk bayer og fant "Old Bavarian Lager" fra BrewTek, som ifølge Brewsmith har de egenskapene jeg er ute etter. Med:
    "Well rounded, malty with a subtle ester complex and citrus flavors.  Distinct, flavorful yeast is great for Southern German lager styles." Så fant jeg ut at dette ikke er å få tak i.

Noen der ute som har gode alternativer til denne? Evt. som kjenner til en gjærstamme som er nokså esterfri? 

Med håp om hjelp: Petter Gudbrand Karlsen.
 
Velkomen til oss.

Laget selv for en tid siden en Munich dunkel med en "White Labs German Bock Yeast WLP833"
Jeg ble meget fornøyd med resultatet av denne gjæren, å endte opp med å brygge to andre lagervarianter basert på denne gjæren.
Du får kjøpt den fra www.maltbua.no
ellers er www.petit-agentur.no og www.vinogbar.no to gode nettbutikker i Norge.

Brygger du allgrain eller ekstrakt + spesialmalt/humle?

Bare vær flink å spørre om alt du lurer på, så skal du nokk få en enda brattere lærings kurve :ilike:
 
Takk, ja. Brygger all grain, uten spesialmalt eller ekstrakt.

Planen så langt er å bruke 3 kg munchener malt, 2 kg pilsner malt og ca 120 g amber (faktisk). Er selv skeptisk til å bruke amber, men er glad i den og føler for å forsøke.

Humletypene blir i alle fall saaz (45 g) og challanger (35).

mesker en time i 20 liters gryte evt. 30 liters om jeg får den innen jeg får gjær.

Så nå at Wyeast har en Bavarer gjær, men da må jeg vente lenger enn jeg liker med å brygge.

- Petter Gudbrand.
 
Velkommen!

Til en Bayer kan man egentlig bruke det meste av tilgjengelig undergjær. Har selv brukt Danish lager, og den duger fint. Det kommer nesten mer an på smak og behag, samt hvilken gjær oppfører seg best etter din mening. Altså, utgjæringsgrad, flokkulering (om det setter seg godt fast i bunnen eller lett lar seg hvirvle opp) og slikt. Til og med tørrgjær fra Safale kan gjøre en grei jobb her.
 
Her er det snakk om undergjær og så sier du Eduard at  "Til og med tørrgjær fra Safale kan gjøre en grei jobb her." Er ikke dette litt feil? Eller mener du safale som undergjær?
 
Jeg vil påstå det viktigste når du skal brygge en lager ikke egentlig er hvilken gjærstamme du bruker (så fremt du bruker en lagergjær), men at du bruker nok gjær og har best mulig temperaturkontroll. De fleste kommersielt tilgjengelige lagergjærtyper har i utgangspunktet felles opphav (hentet inn fra forskjellige kilder, men i opprinnelig nedstammende fra gjæren som ble isolert hos Carlsberg i 1883, og som kom fra Tyskland). Til lager ville jeg ha brukt flytende gjær. Mange norske bryggerier bruker gjær tilsvarende White Labs 830/Wyeast 2124. Denne gjæren kommer fra Bayern (Weihenstephan 34/70), og er vel den mest brukte gjærtypen i verden. Hansa er, i alle fall meg bekjent, det eneste norske bryggeriet som bruker gjær med opprinnese direkte fra Carlsberg, denne tilsvarer Wyeast 2042. Disse typene fungerer egentlig til alle slags lagerøl, selv om de gir enkelte forskjeller i karakter. Hvilken gjær har du tenkt å bruke?

Maltsammensetningen din er interessant. Tipper du får et relativt lyst øl med de ingresiensene du skisserer. Jeg er også glad i amber malt, men det er en uortodoks ingrediens i bayer! Meld fra om resultatet.
 
Ja. Fullstendig klar over at det er uortodoks med amber i bayer, men er som deg veldig glad i det. Derfor bruker jeg såpass lite av det. Kanskje det også ender med å bli mindre.

Inntil jeg får tak i gjær så er dette uansett på tegnebordet, men jeg må nok pent også bruke litt karamell malt for fargen sin skyld.

Sender deg en mail hvordan det går.

Temperaturen under gjæringa er jeg foreløpig tvunget til å overlate til kjellerboden min. Fancy utstyr er det lite av her i huset, men kjelleren holder i følge vaktmesteren stabile 11c året rundt.
 
pettergk skrev:
men kjelleren holder i følge vaktmesteren stabile 11c året rundt.

Da er du veldig heldig, for det er en ypperlig temperatur for gjæring av undergjæret øl! Og det hele året rundt!  :hadet:
 
Forøvrig ikke alltid så vanlig med noe særlig karamellmalt i bayer. Som regel brukes det mindre mengder av ristet malt, som f.eks. carafa 2 fra Wyermann.

Som det er nevnt tidligere i tråden har både Maltbua, Petit og Vin og Bar lagergjær av rett type.
 
Halla Petter! Der var du og. Håper denne dukker opp på Bentebølsætra hvis den blir no tess. Så får vi se om sennepsidéen min blir noe av.
 
Tilbake
Topp