BB30v3 mesking - skal man skru av apparatet?

Hei godtfolk,

Skal brygge med BB30v3 for første gang i helgen. Jeg er litt forvirret når det gjelder mesking:

Skal man skru av maskinen helt når man har nådd mesketemperatur? Eller bør man justere ned effektregulatoren i denne fasen?

(Kunne selvsagt testet prosessen med vann, men greit å ikke sløse i disse tørketider :)

Takk!
 
Har du mulighet til å isolere kjelen under mesk? Liggeunderlag er pop, selv pakker jeg den inn i en fjellduk - taper maks 2 grader i løpet av en time.
Grunnen til at jeg spør er at termostaten på BB30 (iallefall på min) er lite presis. Faller gjerne 3-5 grader under innstilling før varme elementet slår inn,
og det kobler ikke ut før den er godt og vel. Temperaturen øverst i mesken vil fall mer enn den gjør i bunnen (hvor sensoren sitter).
Uten kontinuerlig sirkulasjon vil jeg råde deg til å isolere så godt du kan og slå av.

Andre har sikkert andre erfaringer ;)
 
Takk for tips. Da forstår jeg det slik at man kan meske med påskrudd eller avslått kjele.

Jeg har nettopp isolert kjelen med et billig liggerunderlag fra Jula. Har også planer om å sirkulere og røre ofte, samt bruke eksternt termostat for å sjekke temperatur øverst i mesken. Har lest en del om BB30 på forhånd, og går ut i fra at også min termostat er lite presis - så jeg får vel bare lære bryggeriet å kjenne.
 
Sist redigert:
Enig med Hansern. Termostaten er ikke bra. Hysteresen er veldig stor, og ser ut til å variere mye. Vurderer å røske den ut og sette inn en pid. Foreløpig kjører jeg sirkulasjon med temperaturstyring i ekstern herms sløyfe.
 
Isoler gjerne, blir lettere å holde jevn temperatur da. Kontroller temperaturen med eksternt termometer, skru ned effekten en del og finjuster ved å vri på termostaten. Kjøp en billig sirkulasjonspumpe på biltema eller ebay, dette gir jevnere temperatur i mesken.

Temperaturfallet er ikke stort, og ved å kompensere med lav effekt på elementet blir det ikke så mye jobb som folk skal ha det til. Du finner ut av dette etter noen brygg. Husk at det er bedre å bomme med for lav temperatur enn for høy, da enzymene kan denatureres ved høye temperaturer.
 
Takk for tips. Det viste seg at varmeelementet slo inn for tidlig hos meg også, og jeg mistet kontrollen i en periode når jeg måtte omjustere termostat for å få høyere mesketemperatur, selv med hyppig sirkulering - det resulterte i at temperaturen ble for høy. Satser på at det går bedre ved neste anledning. Har uansett blitt en del klokere av svarene her, så takk igjen.
 
Hei og hopp!
Jeg har ingen lang erfaring da jeg kun har brygget to batcher på min bb30 v.3 men jeg har erfart følgende:

På første batch mesket jeg med apparatet på mens jeg sirkulerte som en gal under nesten hele meskeperioden, og opplevde forholdsvis store temperaturforandringer.

På andre batch derimot sirkulerte jeg til jeg fikk riktig temperatur målt i mesken, la på lokket og festet isolasjonen rundt. Slo av hele BB'en og lot den stå urørt ut mesketiden. Temperaturen var så godt som uendret ved endt mesketid, gått ned 0,6 grader hvis jeg ikke husker feil.

Så jeg fortsetter ihvertfall med alternativ to fremover (hvis ølet blir godt, står nå til karbonering)!

Edit: så nå at dette var en gammel tråd, og du har helt sikkert funnet en god løsning selv;-)
 
Gammel tråd, men likevel moro å dele erfaringer. Jeg har brygget ti batcher med min BB30v3, og har hver gang sirkulert med apparatet på - i tillegg til at jeg har isolasjon rundt. Jeg har funnet ut at dersom jeg ikke sirkulerer regelmessig (hvert 10. minutt), så er det cirka 3 grader forskjell fra topp til bunn. Jeg har også funnet ut at det blir godt øl selv om man mister litt kontroll på mesketemperaturen.

I august 2015 forstod jeg lite. Nå har jeg forstått at jeg liker den "manuelle delen" ved bryggingen, og jeg foretrekker derfor å røre og sirkulere for holde stabil mesketemperatur. Jeg har lært at det ikke bare er tekniske detaljer som fører til et godt brygg - men også at man får godt øl ut i fra hva man selv liker med selve bryggeprosessen.

BB30v3 er kanskje ikke den mest optimale kjelen teknisk sett, men jeg synes den er meget sjarmerende med tanke på alle måter det går an å bruke den på!

Takk for tips uansett!
 
Termostat er litt vinglete, men ikke ha 100% pådrag under mesk, den er jo tross alt på ønsket temperatur og sterk varme kan medføre sviing. 20% holder i massevis for å holde temp
 
Godt tips! Jeg har kjørt på 100% under mesk. Har fungert bra, men sikkert helt unødvendig som du påpeker.
 
Jeg sirkulerer med pumpe, isolerer og benytter effektpådrag 10-20%.
Sirkulerer inne og utenfor silkaret.
Går fra og til brygget og passer på temperaturen.
Eksakt meske temperatur er ikke den viktigste kvalitets parameteren, men jeg må begynne med ca 4C varmere vann enn ønsket meske temperatur før jeg heller i korn.
 
Tilbake
Topp