BB60 Automatic klokke

Fikk min nye BB60A og gikk i gang med en batch. Under koking så startet jeg nedtelling på klokken min (i tillegg til nedtelling på bb programmet). Oppdaget da at BeerBrew'en bruker ca 1 min og 6 sek pr min den teller ned. Dette utgjør 9 min på 90 min koking.

Andre som har sett problemet?

Anders
 
Ja, det var noe rart her. Mener at det var en som undret seg på om klokken stoppet vist du trykket deg inn på menyen for å justere koketid, effekt ect. Ca 10 min feil på 1,5 time stemmer nokså bra med min erfaring etter et brygg.
 
Dårlig programmering.
Er mer overrasket over at en slik feil slipper igjennom beta test og QA, ganske utrolig.
Tyder på manglende kvalitets sjekk, ev. prioritert å slippe programvaren tidlig og rette feil når kundene klager, ikke ukjent fenomen i programvare verdenen. Liker det dårlig når "time to market" trumfer forventet kvalitet, men sålenge kundene aksepterer det går det ofte greit sett fra produsenten.
 
Sist redigert:
De skrev tidligere at de hadde lagt til litt mer funksjon. Slike sløyfer kan fort ta noen mikrosekunder per syklus, som blir mye tid til slutt.
Enig med NU om at dårlig kvalitetskontroll er ødeleggende for 'brand' ... på den annen side er det jo akkurat det de har vært kjent for i tidligere utgaver...
 
Ja, det var noe rart her. Mener at det var en som undret seg på om klokken stoppet vist du trykket deg inn på menyen for å justere koketid, effekt ect. Ca 10 min feil på 1,5 time stemmer nokså bra med min erfaring etter et brygg.

Hei.
Det kan være, men jeg tok tiden mens programmet gikk vanlig. Hver gang viste stoppeklokken min rundt 1m6s pr min bb talte ned.

Ikke at det er full krise når en vet om det, men litt greit at ting fungerer når en blar opp noen lapper for et produkt :)
Har sendt en forespørsel til leverandør. Får se hva de svarer.
 
Mener jeg har lest noenlunde det samme i en bryggeruppe på FB. Da var vel teorien at "klokken" teller Hz og at den er kalibrert for 60Hz, ikke 50Hz som vi opererer med.
Men da skulle vel avviket per minutt vært 60s * (60/50) - 60s = 12s ?
Det skulle gitt 18 min avvik på 90 min kok, altså dobbelt av det observerte.
Ser ikke ut til at den teorien stemmer, mao.
 
Det er visstnok en programmeringsfeil i forbindelse med "operasjoner per sekund" som olbrygging.no er klar over.
Klokken sakker 5 sek./min., hvilket utgjør 5 min. på 1 time, eller 7.5 min. på 1.5 time (90 minutter).

Så lenge man vet dette, kan man stille meske/koke-tid tilsvarende tilbake (f.eks. 55 min for 1 times mesk/kok), og evt. benytte ekstern timer for humletilsetninger, etc. for å verifisere tidspunktene. Man burde da i teorien også treffe riktige tidspunkter med den interne klokka.
 
Det finnes selvfølgelig måter å korrigere for dette, men poenget (for meg) med automatikk er at jeg IKKE trenger å regne ut en hel masse ting, eller bruke eksterne klokker....
Avviket er %-vis så stort at brukerne må kunne forvente en gratis oppdatering av software. Spørsmålet blir da om hele enheten må sendes inn, eller om de har muliggjort oppgradering fra egen pc / minnebrikke. Dersom den må sendes, ville jeg forventet at produsenten tar fraktkostnaden begge veier.

Dersom jeg hadde hatt en slik enhet hadde jeg også sjekket klokken i tilfeller hvor du går inn i undermenyer ol. Det finnes flere måter å lage en klokke- / nedtellings-funksjon. Dersom tiden ikke er veldig viktig, blir dette ofte programmert slik at man teller +1 hver gang den når et punkt i koden. Dersom man går inn i en undermeny, går man ofte i en loop 'på utsiden' av dette 'telle-punktet'.
En middels god programmerer gjør selvfølgelig ikke slike elementære feil og har en teller som er upåvirket av selve koden.
 
Det lønneseg altid å vente med kjøp til di første feil er utbedret. Slik er det altid når det kommer noe nytt,uansett om det gjelder bil,båt,bryggeutstyr eller hva som helst......
 
Tilbake
Topp