BB60 vs ubrew vs annet

Jeg er veldig glad i stouts, da særlig virkelig solide imperial stouts. Så maltmengden jeg behøver å ha plass til er obskøn. Jeg er også nogenlunde interessert i elektronikk, så om utgangspunktet er litt bob bob elektronisk så skal jeg nok få kontroll på det. Har sett på muligheten til å lage bryggeri ut fra gammel varmvannstank, men sveising på rustfritt stål til å starte med har jeg forstått ikke er så greit. Så med andre ord er jeg åpent for alt.

Så det jeg ser på nå er Europris sitt ubrew 60 (og bb60 basic). Det er kanskje å banne i kjerka gitt hvor mange alternativer med fancy navn og fra entusiastsjapper, men kan det varme på 3000w så er jo det jo innafor og elektronikken kan man bytte ut etterhvert med noe mer funksjonabelt. Hørt ting som at temperatursensorer tydeligvis er for nærme varmeelementet osv men det kan man løse på andre måter. Eneste jeg umiddelbart ønsker endre på er å få sirkulasjon, så en pumpe må til.

Alternativt har jeg fundert på om man har store maltmengder å hatt et eget kar for meskingen, og så tatt kokingen på en bb/ubrew? (for de gangene maltmengden er stor). Eksempelvis bruke en del av en varmvannstank til meskekar, enten varmet av gass eller no annet lurt. Men for all del, kan jo ta utgangspunkt i oppskrifter for 30l bryggeri når volumet er 60l gitt maltmengdener over dobbelt av en lager. er jo til eget bruk, så å bruke to kvelder og ikke en går jo også.

Jeg er ikke en veldig erfaren brygger. Men har en viss ide om hvordan jeg vil ha det og hvordan praktisk det kan løse seg.
 
Alternativt har jeg fundert på om man har store maltmengder å hatt et eget kar for meskingen

Det er absolutt en mulighet. Du kan ha en stor kjel med falskbunn for å meske i, og bruke f.eks. en BB60 basic til å holde riktig temperatur og til koking, den store kjelen trenger da ikke oppvarming. Du kan ha en pumpe som pumper vørter fra kranen på BB'en og opp til over mesken i den andre. Denne må stå så høyt at vørteren kan renne tilbake til toppen av BB'en. Enkel og grei løsning for å brygge med mye malt.
 
Du må ikke sveise noe når du bruker VVBer, det finnes "weldless" gjennomføringer, ferdigjenget rør, tri clamp med gjenger osv...
 
Enda bedre, å bygge en konstruksjon som plasserer et meskefat over er jo veldig greit.

Europris-utgaven er jo rimeligere og virker ha meskerør, bb60 er det ekstra. Men aner ingenting om hvordan varmeelementene er mtp overflate og sånn ei stålkvaliteten mtp varmetap osv. Noen input på den delen?
 
Start med BIAB! En god kjele, og en god induksjonsplate. Det har Få eller ingen begrensninger i mengde malt, grytestørrelse og kok er det som begrenser. Det er forholdsvis billig inngang, og skalerbart.
 
En fordel med induksjonsplate vs en BB60 er i alle fall at risikoen for å brenne fast noe i bånn er veldig liten - og med en tynnbunnet krabbekoker med et 3500 W element under er den ganske stor.
 
Tilbake
Topp