Fermentis Safbrew BE-256 (tidligere Abbaye)

Endel.
  • Juster IBU ned til 80 (dvs fjern bitterhumle)
  • Bytt aromahumle til 100g Simcoe mot kokeslutt, evt. Hersbrucker.
  • Fjern alt sukker og bytt ut med basemalt eller DME om ikke maltrøret er stort nok / ikke ønsker dobbeltmesking.
  • Få oppi 1kg flaket havre.
  • En halv kilo smoked malt (ikke peated) om du ønsker hint av bacon.
  • Bruk WLP028, WLP007, Wyeast 1318 eller US05. Anbefaler første, den er snadder i stout :).

Prioritet på å bytte ut sukker med malt og bruke en fornuftig gjær!
 
Notert. Var selv skeptisk på så mye sukker. Takker for godt innspill! Har en BB60A så der er plass til å bytte sukkeret med malt.
 
Hvordan ble denne? Igang med abbaye stout selv nå:)

Den vart ganske sur, men det var nok pga blåbærmengden. Eg satte den under kjelleren og var skuffa over resultatet. Seks måneder etter var den framleis sur men no er den plutselig blitt meget drikkbar! Eg er usikker på kor mykje det belgiske gjæret speler inn i smaken.
 
Min er helt plain,utenom gjæren så kan rapportere her hvordan det slår ut? Kunne kanskje vært moro med litt eike chips i en slik sak?

Kanskje mengden malt i din oppskrift også skjuler litt preget fra gjæren?
 
Hei. Det er andre gang jeg brygger belgisk stil. Nå en trippel. Forrige gang brukte jeg 1388, nå brukte jeg BE-256. Det lukter jo vondt stort sett hele gjæringa. Nå har den stått et par uker. Det lukter fremdeles litt vondt fra gjærlås, men SG er Ok. Mener dere denne er klar for flasking likevel? Husker ikke fra forrige gang, men det var jo i tillegg annen gjær.
 
Jeg kjenner ikke BE-256, men jeg har brukt WLP530. Den har aldri gitt meg sur lukt, bare varianter av marsipan, banan, og tørket frukt.
Hvis du har målt SG, har du smakt på prøvene?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Har latt den stå varmt et par dager og nå er den borte. Var en mildere variant av den forferdelige lukta ved stormgjæring. Nå er det coldcrash. Flaskene er vasket og flasking i morgen
 
I følge denne kilden er den fra Westmalle. Den skal være den samme som wlp530 og Wyeast 3787 (Kinns husgjær på belgiske øltyper, forresten) - med det forbeholdet at gjær fra ulike produsenter aldri er helt like sjøl om de har samme opphav.
 
Jeg oppfatter ikke at det skjemaet du linker til viser samme gjær fra forskjellige produsenter, men gjær som er sammenlignbare og kan brukes til samme øltyper.

"These yeasts may not be exactly equivalent but are comparable and referenced to use for the given beer style."
 
Jeg oppfatter ikke at det skjemaet du linker til viser samme gjær fra forskjellige produsenter, men gjær som er sammenlignbare og kan brukes til samme øltyper.

"These yeasts may not be exactly equivalent but are comparable and referenced to use for the given beer style."

Du har rett; jeg leste ikke nøye nok.

Ser at dette er den samme som den som gikk under navnet Abbayé tidligere. Tviler på at den er på høyden med de to ferskgjærene. Den hadde ikke noe veldig godt rykte - og jeg fikk ikke godt øl ut av den den gangen jeg pøvde den. Men det skal jeg ikke skylde på gjæren.
 
Du har rett; jeg leste ikke nøye nok.

Ser at dette er den samme som den som gikk under navnet Abbayé tidligere. Tviler på at den er på høyden med de to ferskgjærene. Den hadde ikke noe veldig godt rykte - og jeg fikk ikke godt øl ut av den den gangen jeg pøvde den. Men det skal jeg ikke skylde på gjæren.
Jeg prøvde den i min første White IPA, den gjorde jobben sin, men den var, på mine smaksløker, veldig tam, sikker mye som overdøvde den i ølet mitt, men veldig spennende var den ikke.
 
Synes å huske at den fungerte greit den ene gangen jeg brukte den, men det var tidlig i karrieren så oppfatningen kan ha vært noe subjektiv. Fant nylig en pose som var i ferd med å gå ut på dato. Kjørte på med humlerestefest, magnum, citra og amarillo. Det blir nok øl ut av det.
 
Tilbake
Topp