1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Be-256

En tråd i 'Råvarer' startet av Pål Heide Kielland, 10 Jan 2020.

1. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som vet hva slags opphav be-256 har?
    Har denne en våtgjærekvivalent?

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

I følge denne kilden er den fra Westmalle. Den skal være den samme som wlp530 og Wyeast 3787 (Kinns husgjær på belgiske øltyper, forresten) - med det forbeholdet at gjær fra ulike produsenter aldri er helt like sjøl om de har samme opphav.

3. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg oppfatter ikke at det skjemaet du linker til viser samme gjær fra forskjellige produsenter, men gjær som er sammenlignbare og kan brukes til samme øltyper.

"These yeasts may not be exactly equivalent but are comparable and referenced to use for the given beer style."

Finn Berger liker dette.
  4. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har også lest at det er westmalle-gjær, men er litt i tvil. Ikke at det spiller noen rolle, det er ei fin gjær

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du har rett; jeg leste ikke nøye nok.

Ser at dette er den samme som den som gikk under navnet Abbayé tidligere. Tviler på at den er på høyden med de to ferskgjærene. Den hadde ikke noe veldig godt rykte - og jeg fikk ikke godt øl ut av den den gangen jeg pøvde den. Men det skal jeg ikke skylde på gjæren.

6. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg prøvde den i min første White IPA, den gjorde jobben sin, men den var, på mine smaksløker, veldig tam, sikker mye som overdøvde den i ølet mitt, men veldig spennende var den ikke.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det passer med det jeg fikk til, også.

Kloakk liker dette.
  8. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synes å huske at den fungerte greit den ene gangen jeg brukte den, men det var tidlig i karrieren så oppfatningen kan ha vært noe subjektiv. Fant nylig en pose som var i ferd med å gå ut på dato. Kjørte på med humlerestefest, magnum, citra og amarillo. Det blir nok øl ut av det.

Del denne siden