bedre tempratur kontroll på bb30

Ja, dette + litt kabler og noe elektrokunnskap :)

Edit:
Mulig det lønner seg å bestille separate deler for å holde seg under den magiske 200,-grensen :)
 
Føler dere at dette er nødvendig å ha på en bb30 ? selv har jeg bare prøvd ut bb30 1 gang, men da klattet vi med tempen, men tenkte at det vil bli bedre når vi får "øvd"  inn hvordan den opererer. ?!
 
Den må jo læres og kjenne akkurat som ovnen på kjøkkene. Men vil bare prøve og brygge noen ganger til og se hvordan det går. Men kjekt og vite hva en trenger:) takk magne1972:)
 
Du har vel ikke noen linker til de delene jeg trenger separat for og u
nngå 200 grensen magne?
 
Sirkulering under mesking og mesking på flere temperaturer er ikke et must for å brygge godt øl. Det er mange modifiseringer og forskjellige måter å gjøre ting på med BB30, og det tror jeg skremmer mange som vurerer å kjøpe BB30.

Selv ville jeg ha isolert den godt med feks. liggeunderlag og valgt en av de to måtene her:

1) Enstegsmesking uten sirkulering. Det vil bli noe temperaturfall, men det er sikkert ikke mer enn at å skru på varmeelementet for et halvt minutt et par ganger i løpet av meskingen gjør kål på det meste av varmetapet. Resirkulere noen liter manuelt når maltrøret er hevet før skylling.

2) Ha pumpe som sirkulerer gjennom hele meskingen med PIDstyring av varmeelementet og temperatursensor på pumpens utløp i toppen av maltrøret.
 
Bjarte H skrev:
Sirkulering under mesking og mesking på flere temperaturer er ikke et must for å brygge godt øl. Det er mange modifiseringer og forskjellige måter å gjøre ting på med BB30, og det tror jeg skremmer mange som vurerer å kjøpe BB30.

Selv ville jeg ha isolert den godt med feks. liggeunderlag og valgt en av de to måtene her:

1) Enstegsmesking uten sirkulering. Det vil bli noe temperaturfall, men det er sikkert ikke mer enn at å skru på varmeelementet for et halvt minutt et par ganger i løpet av meskingen gjør kål på det meste av varmetapet. Resirkulere noen liter manuelt når maltrøret er hevet før skylling.

2) Ha pumpe som sirkulerer gjennom hele meskingen med PIDstyring av varmeelementet og temperatursensor på pumpens utløp i toppen av maltrøret.

Har fleire brygg bak meg med første generasjons BB30, og har bestemt meg for at eg skal vente med bestilling av pumpa til Per Inge fram til andre får erfart korleis denne funkar.

Det som er klart, og som fleire andre har peikt på, er at ein etter nokre brygg får erfaring i korleis BBen virker. Førebels har eg vald metode 1 som Bjarte skisserte, men slik at eg resirkulerer 2 - 3 liter omlag kvart 10. minutt med tillegg av røring (heller tilbake i meskerøret). Dette er med på å utjamne temperaturskilnadane i mesken. Men det er framleis temperaturskilnadar på kvar du måler i mesken. Eg har difor vald å prøve å måle temperatur på same stad heile tida. Med erfaring læren du då kva kropp og utgjæring du får på ølet ved gitt temperatur. Nokon vil kanskje hevde at dette kan gi eit dårleg øl, eg tvilar på det. Derimot vil ein kunne ha problem med å gjenskape same ølet to gongar. På andre sida las eg ein stad på forumet at også mesketemperaturen i større bryggeri varierer etter kvar du måler tempen. Ergo  :biersmile:

Etter ferdig mesketid + 5 min som "moms", hever eg temperaturen på termostaten til litt over 80 grader. Venter 5 minutt før eg resirkulerer kontinuerleg i 10 minutt for å prøve å heve temperaturen i mesken noko som utmesk (mange droppar utmeskingssteget). Hever meskerøret og skyller med vatn på 80 - 85 grader.
 
janvad skrev:
Du har vel ikke noen linker til de delene jeg trenger separat for og u
nngå 200 grensen magne?

Sjekk samme selgeren og finn en versjon hvor prisen er veldig lav, men frakt veldig høy (=samme total sum) - da slipper du moms og fortolling.
 
Jeg er helt uten noe elektriker kunnskaper så jeg vurderer jeg en  SousVideMagic 1500D Controller.
se også :
http://www.bryggerstupet.no/?p=1007
Det fine med denne er at den også kan brukes til mat. Hvis du f.eks har en gammel riskoker hjemme så kan du få veldig godt  og mørt kjøtt. Gjør alt klart før gjestene kommer og så 30 sek på grillen for "grillsmaken". Angående matdelen så er det også en anmeldelse av en sous vide på dinside.no.
Og hvis fruen synes du bruker mye penger på øl stæsj så har du jo egentlig kjøpt noe for maten sin skyld.
 
Hei,

Har kjørt SousVideMagic 1500D Controlleren på alle mine brygg med BB30. Kontrolleren er enkel å bruke og ved rett tuning (auto eller "stock pot") på regulerer den meget bra.

Har ikke koblet den direkte så BB30 rele'et slår ut og inn en del, men ingen skader så langt. Og så er den jo grei til Sous Vide kokkelering. Bruker den kun under mesking.



 
 
SousVideMagic 1500D Controlleren er bare en pent innpakket pid.
Jeg vet ikke prisen på den, men den er sikkert dyrere enn den fra ebay...
Til sousvide har jeg en 36 liters hlt som er pidstyrt  ;D
Kan lage mye fin mat i den  ;D ;D
 
Den sensoren som er på pid som magne linker til hvor skal den monteres? Skal den ned i mesken? Eller er jeg på villspor?
 
janvad skrev:
Den sensoren som er på pid som magne linker til hvor skal den monteres? Skal den ned i mesken? Eller er jeg på villspor?
I eller rett ved utløpet av pumpa på toppen av maltrøret.
 
Bjarte H skrev:
janvad skrev:
Den sensoren som er på pid som magne linker til hvor skal den monteres? Skal den ned i mesken? Eller er jeg på villspor?
I eller rett ved utløpet av pumpa på toppen av maltrøret.

Ok, takk. Hvordan er det man kobler til pid til bb? Noen som har noe tegninger eller forklaring på det? Blir mange spørsmål nå...
 
janvad skrev:
Bjarte H skrev:
janvad skrev:
Den sensoren som er på pid som magne linker til hvor skal den monteres? Skal den ned i mesken? Eller er jeg på villspor?
I eller rett ved utløpet av pumpa på toppen av maltrøret.

Ok, takk. Hvordan er det man kobler til pid til bb? Noen som har noe tegninger eller forklaring på det? Blir mange spørsmål nå...

Enkles å koble en slik på strømmen ut av releet, så plugger du bare BB30 i den på full effekt og PIDen styrer resten ;)
35-192_m.jpg



janvad skrev:
Blir mange spørsmål nå...

Null stress joggedress :spinsmile:
 
Trenger jeg noe effektregulator for og holde styr på kokingen? Eller holder det med det som magne linker til?
 
Det holder i utgangspunktet med den Magne linker til. PIDen regner ut hvor stort pådrag som er nødvendig og så åpner den strømkretsen i intervaller for å nå setverdien.
 
Her er i allefall noen bilder av min modding.
http://sorlibekken.blogspot.com/2012/04/modifiseringen-av-beerbreew.html?m=1
 
Tilbake
Topp