Beer Brew 100 - erfaring?

Hei.

Er det noen her som har erfaring med denne maskina, Beer Brew 100?
Jeg ser for meg endel utfordringer når det kommer til tempstyring, skylling og rengjøring.

Vi er noen som vurderer å enten kjøpe denne, eller 2 stk BB60A.

Jeg er vant til BB30v3 (snart 100 brygg) og er meget fornøyd. Denne er jo superlett å rengjøre og regner med BB60A er like lett. Men BB100 ser veldig knotete ut å rengjøre/komme til over alt.

Håper noen kan gi litt info på dette. :)
 
Brygger på en slik selv. Bryggeprosessen er helt manuell, på godt og vondt.

Med litt justering av tilpasset utstyrsprofil på beersmith, treffes striketemp regelmessig. De ulike kammerene er også godt isolert slik at de holder temp mer eller mindre konstant under meskeprosessen. Jeg har for enkelhets skyld holdt meg til en-stegs infusjonsmesk. Stegmesking blir litt mer utfordrene da det ikke er varmemuligheter i meskekammer. Jeg har ikke tatt meg bryet med å regne på stegmesking via tilførsel av vann enda. Jeg gjennomfører derimot utmesk ved å pumpe vørter over i kokekammer, koke dette opp, for å så pumpe det tilbake til meskekammer for å heve temp.

Det er også begrensede muligheter for å justere effekt under koking av vørter. Kokekammeret styres av to varmeelementer som kun kan skrus av eller på. Hvis begge elementene er "på", vil vørteren fort koke over. Jeg løste dette problemet med "foam control". Bryggeriet har forøvrig god effekt og varmer opp store volumer med skyllevann og vørter hurtig

Ref. skylling, så har jeg kun forholdt meg til partiskylling pr. nå. Hvis jeg finner en passende "skyllearm" jeg kan feste på skyllevannsrøret, ser jeg ikke bort i fra at kontinuerlig skylling også kan gjøres på tilfredsstillende måte. Det er gode muligheter til å strupe vørterstrømmen både via ventil i bunn av meskekammer samt ved ventil for utførsel til kokekammeret, slik at skylleprosess går sakte nok.

Synes heller ikke at renhold er noen stor utfordring; malt rakes ut fra egnet luke, vann med PBW kan også pumpes gjennom hele systemet og dumpes ut via bunnventiler. Butterflyventiler på bryggeriet, samt at alle rør er festet med tri-clamp gjør også at renhold er relativt problemfritt.

Hvis du skal gå til anskaffelse av BB100 er det et par punkter til:
  • Skaff bærehjelp - BB100 blir levert delvis demontert i trekasse og selve karet er JÆVLIG tungt.
  • Det følger ikke med noen bruksanvisning for hvordan rør, bein, pumper og kontrollboks skal monteres. Jeg måtte ta utgangspunkt i bilder av bb100 på internett samt epostkorrespondanse med olbrygging.no for å få alt rett. Mulig at olbrygging.no har laget dette nå.
  • Behov for elektriker til å koble opp kontrollboks og strømtilkobling fra sikringsskap - jeg fikk selv satt opp en trefas løsning.
  • Det første brygget mitt hadde en utpreget ettersmak av kinesisk stålverk - utførlig rengjøring før første bruk anbefales derfor.
Forøvrig oppfattes kvaliteten på BB100 som god og bestandig. Det eneste jeg har noe å utsette på, er selve løsningen for kontrollboksen hvor varmelementer og pumper styres fra. Denne kan oppfattes som litt ""enkel", men den fungerer forøvrig til det den er ment for.

H.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp