Beer brew 30 versjon 3.0

ictys

 
Forstår at det kommer ny utgave av bb60 til høsten med blant annet trinnløs termostat. Ryktene går om at dette også kommer på bb30. Varmeelementet blir også større slik at det dekker hele bunnen på begge to. Det spekuleres også i doble vegger på bb30, men det tror jeg ikke så mye på.
På den andre siden så kommer vel ny pumpe, forhåpentligvis en skikkelig en.

Jeg vurderte å kjøpe bb30 versjon 2, men venter nå på neste utgave. Kommer sikkert i slutten av august.
 
Slutten av August sier du? Om det er Per Inge som har gitt deg den datoen skjer det vel ikke stort før utpå nyåret tenker jeg. Vi ble jo lova ny pumpe i Januar/ Februar og ingenting har skjedd enda. Folk som har sendt pumpa tilbake for å få igjen pengene har mått vente lenge. Les tråden om pumpa som ikke starter på forumet såfår du en viss idè. Jeg ville valgt noe annet fra en annen leverandør om jeg skulle valgt igjen.
 
De er fri for BB60 og selger ut BB30 nå. Pumpene selger de ikke mer. Jeg tenker de får en kontainer med nye varer snart - det må de utfra logisk butikkdrift. Tenker at de rydder opp i pumpene da. BB30 bli bedre og bedre. BB60 var bygget på mange av erfaringene fra BB30. Pumpa var versjon 1.0 som gikk i dass, nå kommer ny utgave - forhåpentligvis bedre. Håper de har lært.
 
Jeg er fornøyd med BB30'en min jeg.
Visst har jeg modifisert mye, men grunnstammen er fortsatt en BB30 v1 med pumpe.
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg er fornøyd med BB30'en min jeg.
Visst har jeg modifisert mye, men grunnstammen er fortsatt en BB30 v1 med pumpe.

De aller fleste er jo fornøyd med bb30 slik den er. Versjon 2, mer en 1 og forhåpentligvis den nye enda mer fornøyd. Jeg er en gjerrig knark og vil ikke kjøpe noe dyrere. :)
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg er fornøyd med BB30'en min jeg.
Visst har jeg modifisert mye, men grunnstammen er fortsatt en BB30 v1 med pumpe.
Og jeg er fornøyd med min BB60, BB er et rimelig og greit start alternativ til dyrere og mer komplette systemer.
Så bygger jeg ut litt etter hvert som jeg finner ut av hva jeg trenger mest. Litt bedre kran og egen gryte til meskevann har jeg fått.
Full automatikk med RIMS og PIMS er jo fint, men jeg synes det er greit å begynne litt enkelt for å lære bryggekunsten.

Forstår at noen er misfornøyd med service, det er absolutt ikke min erfaring. Har fått både utstyr og god brygge support fra Per Inge. 


Hilsen Øyvind
 
lowland skrev:
Har du en link til den kranen du handlet Øyvind ? søler fælt den originale
Hei, har ikke akkurat link, Men fikk delene på Swedol i Stavanger.
Kranen er en vanlig 1/2 toms kuleventil, bøyen er med 3/4 toms kobling. De hadde med 1/2 toms også, men med den store fikk jeg samme åpning gjennom det hele.
Så jeg måtte til ClasOhlson for å få en overgang.
Måtte også fikse en ring innerst for å tetning mot kjelen.
Med denne målte jeg flow på 10 liter i minuttet, og helt slutt på at kranen tetter seg under skyllingen.
 

Vedlegg

  • WP_000050.jpg
    WP_000050.jpg
    110,3 KB · Sett: 4.226
Mitt råd er å styre unna. Tidligere eier av BB30 v2. Disse modifikasjonene vil ikke imøtekomme utfordringene knyttet til BB30. Ja, du kan lage drikkbart og sikkert også godt øl (vi tok andreplass i Lervigs hjemmebryggkonkurranse med vårt andre brygg på BB30) men det er bare knyttet til tilfeldigheter grunnet muligheter for temperaturkontroll og bl annet væskestrømming på dette apparatet er hinsides. Med alle modifikasjonene vi gjorde til slutt, så havnet sluttprisen nærmere 10 000,- og da kunne man heller ha kjøpt en Speidel 20 feks.
 
Mange takk for svar øyvind, var helst den delen inn mot kjelen jeg lurte på hvordan du løste. Finner nok ut av det hvis jeg demonterer den originale :)
Er veldig fornøyd med denne kjelen etter 8 brygg, mulig jeg hadde vært mer fornøyd med Speidel, men for nå holder denne i massevis.
 
lowland skrev:
Mange takk for svar øyvind, var helst den delen inn mot kjelen jeg lurte på hvordan du løste. Finner nok ut av det hvis jeg demonterer den originale :)
Er veldig fornøyd med denne kjelen etter 8 brygg, mulig jeg hadde vært mer fornøyd med Speidel, men for nå holder denne i massevis.
Ja ,måtte trikse litt for å få det riktig. Jeg fant en gardenakobling foring, med samme ytre diameter som kranen, som jeg kuttet med vinkelsliperen. Og så brukte jeg pakning fra den gamle kranen, som passer i hullet mellom dobbelveggen.
Men det går gjerne greit med en vanlig mutter også.

Øyvind
 
andersreve skrev:
Mitt råd er å styre unna. Tidligere eier av BB30 v2. Disse modifikasjonene vil ikke imøtekomme utfordringene knyttet til BB30. Ja, du kan lage drikkbart og sikkert også godt øl (vi tok andreplass i Lervigs hjemmebryggkonkurranse med vårt andre brygg på BB30) men det er bare knyttet til tilfeldigheter grunnet muligheter for temperaturkontroll og bl annet væskestrømming på dette apparatet er hinsides. Med alle modifikasjonene vi gjorde til slutt, så havnet sluttprisen nærmere 10 000,- og da kunne man heller ha kjøpt en Speidel 20 feks.

Greit nok, på den andre side så tenker jeg at div hjemmelagde kjøleboks løsninger kan være direkte helsefarlige. Mange lager godt øl i BB30 og er godt fornøyd. Svogeren min brygger på en BB60 uten modifiseringer og har aldri angret på det. Ølet hans er mye bedre en alt som fås av kjøpeøl.
4-5000 er liksom smertegrensen for hvor mye jeg vil bruke. Ser for meg at jeg vil brygge 6-7 ganger i året og da bare enkle gode øl. Da tenker jeg at en BB30 er greit nok.
 
leander skrev:
Jeg har nå hverfall lært og kjøper aldri noe mer derfra.

Jo vi skjems over dette. Men det er nok bare det at vi har sagt videre de opplysningen vi har fått, og så har de ikke stemt... Derfor er vi nå mye mer forsiktige med å anslå når ting kommer. Så jeg regner med at de tidene vi nå har gått ut med vil holde
 
andersreve skrev:
Mitt råd er å styre unna. Tidligere eier av BB30 v2. Disse modifikasjonene vil ikke imøtekomme utfordringene knyttet til BB30. Ja, du kan lage drikkbart og sikkert også godt øl (vi tok andreplass i Lervigs hjemmebryggkonkurranse med vårt andre brygg på BB30) men det er bare knyttet til tilfeldigheter grunnet muligheter for temperaturkontroll og bl annet væskestrømming på dette apparatet er hinsides. Med alle modifikasjonene vi gjorde til slutt, så havnet sluttprisen nærmere 10 000,- og da kunne man heller ha kjøpt en Speidel 20 feks.

Speidel er vel en god del dyrere enn det også... :)
Termostaten har aldri vært ment å være rettesnoren for temperaturen i prosessen. Den er kun til hjelp. Det er jo temperaturen i mesken som er den vesentlige og da vil aldri temperaturen i bunnen av kjelen kunne være rettesnor for temperaturen i mesken. Temperaturen i mesken må alltid måles med eksernt utstyr. Ofte så er det jo også stor forskjell på de forskjellige stedene en måler i mesken.
Men nå vil det være mulig å se nøyaktig temperatur på væsken i bunnen av kjelen. I tillegg så er jo så å si alle de punktene for forbedring som folk har listet opp her på forumet, tatt med i denne nye utgaven.
 
Speidel 20 koster vel ca 12 lapper. En får mye mer for pengene der. Men utstyret burde ikke sammenlignes i utgangspunktet.

Hvorfor oppgraderer dere til termostat i bunnen av kjelen når du selv skriver at det ikke er meningen å måle temperatur der, man må bruke eksternt utstyr? Da er jo den oppgraderingen meningsløs.

Hva skjer dersom noe ikke fungerer som det skal på BB30 v3? Vil kunder som opplever defekt utstyr få returnert dette? Skal vi tro på det svaret?

Ikke skyld på underleverandører, det er uprofesjonelt. Dere har kundeforholdet, dere har ansvarsforholdet.
 
Tilbake
Topp