Beer Brew 30

Hei,

Jeg har kjøpt et ferdig ølsett fra bryggselv.no: cccpale ale all grain 25 liter.

Oppskrift sier at jeg skal starte med 25 liter vann til mesking, så tilsette malt. Går dette bra med BB30? Kan jeg eventuelt starte med 20 liter og heller skylle gjennom med mer?
 
Hvor mange kilo malt er det totalt i det settet da?
Jeg starter som regel med 20-24 liter i BBn, avhengig av om det er ca. 5 kilo, til rundt 7 kilo malt. Det damper jo bort et par liter under meskeprosessen også, og det vil bli igjen 2-3 liter i mesken etter skylling (skal jo ikke presse ut væsken heller) :)
 
24 liter med 7kg malt er heeelt i grenseland. Jeg følte meg ukomfortabel med 24L og 6kg malt i BB'en.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det er 5.25 kg malt til denne oppskriften. Men om 24 liter med 7 kg malt går, bør vel 25 liter med 5 kg gå? Får ta denne runden i garasjen så det ikke er så farlig med søl :)
 
Det går helt fint. Du kan jo redusere litt på vannmengden i mesken. Min erfaring er at man ikke nødvendigvis trenger å følge oppskriften slavisk her, så lenge det er snakk om et par liter fra eller til, og heller skylle litt mer i etterkant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fire timer blir nok i minste laget. Har kun fem brygg bak meg på BB30 og eksperimenterer fortsatt litt med hvor lang tid jeg skal bruke på utmesk og skylling, men fem og en halv til seks timer bør du nok sette av.
 
Fire timer blir nok i minste laget. Har kun fem brygg bak meg på BB30 og eksperimenterer fortsatt litt med hvor lang tid jeg skal bruke på utmesk og skylling, men fem og en halv til seks timer bør du nok sette av.
Stiller meg bak Bratt her. Jo flere brygg du har på kappen, jo kortere tid tar det hvis du er effektiv.
 
Takk for svar! Da tror jeg like så gjerne jeg setter av 6 timer pluss. Blir gøy å prøve BB30!

Er det noe å være obs på? Har ekstern termometer og bazooka filter
 
De første gangene er det bare å prøve å feile, godt øl blir det uansett. Ikke skyll for mye, da kan du få svakt øl. Det er bedre med 18 liter med rett prosent, enn 25 liter med altfor lav prosent

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Takk for svar! Da tror jeg like så gjerne jeg setter av 6 timer pluss. Blir gøy å prøve BB30!

Er det noe å være obs på? Har ekstern termometer og bazooka filter

Om du ikke har erfaring med BB30, så bør dere passe på temperatur hele tiden. Effektregulator og termostat er helt manuelt og ikke til å stole på.
 
Er ikke noe problem det. Jeg har BB30 og jeg ville fylt til litt over 20L merket for 5,5kg. 24L+ bruker jeg kun når man jeg makser røret med 8kg malt. Da er det viktig å ha riktig strike temp, dvs. varmt nok vann før man fyller i malt for du sliter med god nok sirkulasjon for å få opp tempen etter all malten er i.
 
Tilbake
Topp