Beer Brew 60 og demonstrasjon på youtube eller produsentens hjemmeside

Har noen kjennskap til om det er noen videoer lagt ut på youtube eller produsentens nettside som demonstrerer systemet i bruk? De jeg fant på youtube var lite informative.

Er det noen som vet hvem som produserer Beer Brew 60, og hva evt nettadressen til produsenten er?
 
Regner med at den følger med når får den i starten av mars. Har bestilt og betalt, men ikke fått den levert enda. Prøver i mellomtiden å skaffe kunnskap.
 
Følge med bruksanvisnig. Men kan vere lurt og lese litt om skylling å div teknikka rundt dette emne. Ellers får eg gratulere deg med kjøpet, har BB60 sjølv ;)
 
Ja... Da starter vi første test. Jeg og 2 andre har samlet oss sammen.
Har valgt pakkeløsningen :
Beer Brew 60 - gen3 Pakketilbud:
http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-60-2generasjon

Kjører Weissbier. Følger instruksene som fulgte med: 10-15kg malt = 2 sekker med Weissbier. 10kgmalt.

Jeg kommer til å fortelle mer etterhvert.
Dette blir første gangen jeg mesker og sånt.
(fra før kan jeg bare loggføre 8 batcher ekstraktsett...)
 
Ja... Da starter vi første test. Jeg og 2 andre har samlet oss sammen.
Har valgt pakkeløsningen :
Beer Brew 60 - gen3 Pakketilbud:
http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-60-2generasjon

Kjører Weissbier. Følger instruksene som fulgte med: 10-15kg malt = 2 sekker med Weissbier. 10kgmalt.

Jeg kommer til å fortelle mer etterhvert.
Dette blir første gangen jeg mesker og sånt.
(fra før kan jeg bare loggføre 8 batcher ekstraktsett...)
Lykke til :) Det går sikkert fint
 
Hm, fulgte bruksanvisninga veldig slavisk. Har noen spørsmål om litt fremgangsmåte, likevel. Jeg føler at bruksanvisninga ikke var så grei likevel, siden den ikke beskrev stegene så nøye, og hvorfor... Derfor har jeg noen spørsmål som er generelle... (det er jo første gang vi mesker)...

Så nå skal jeg fortelle hvordan vi gjorde det første gangen, kun ved hjelp av brukermanualen som fulgte med:


I meskinga (sukkerpausen) på 63-68gr i 90min, var temp forskjell stor nok på bunn og topp.
Bruksanvisning sier vi skulle koke opp til 10 gr over ønsket mesketemp (68), og deretter helle på malt, røre rundt.
Tror jeg målte 75-80 på bånn, og 69-70 på topp, akkurat da vi skulle starte koking.
Etter ca 90min var den gått ned til 70-72gr bånn og 67-69 topp. Bør vi røre under dette steget for å ha jevn temperatur?

I skylle-steget, noe som jeg fant ut dagen etter ved å surfe etter nye spørsmål, så fant jeg ut av hvorfor vi skulle skylle, noe som ikke stod i bruksanvisning. Det stod kun at det var en langvarig prosess med å helle 80c varmt vann over mesken samtidig som vi skulle åpne krana og la det renne ned i gjæringskar midlertidig.
Men likevel gikk dette ganske fort. Hadde jevnlige sukkermålinger og følte at gravity bare falt og falt...
Vi følte at siste 1/3 var ganske utvannet utifra gravity/sukkermassen, og skippa resten.
(vi fikk litt panikk og enstemmig gikk inn for å pøse på med 1 kg spraymalt for å øke søtningen).
Jeg lurer på om vi gjorde noe galt, for guiden fra bryggselv.no, beskrev dette med at alt skulle
foregå stegvis, og trekke inn i 15min for å få ut alle sukkerrester fra mesken.
Det vi gjorde var å kun helle varmt vann over mesken sakte, og la det renne sakte ut i gjæringsdunken, men likevel lot vi det ikke trekke, siden vi da ikke visste hvorfor vi skulle gjøre dette. Dette brukte vi ikke så lang tid som 60-90min på.
Jeg lurer på om dette var svaret på mitt spørsmål.

Kokesteget. Her stod det oppkok, noe vi gjorde. Ikke stod det i bruksanvisninga at dette økte OG ved fordamping av vørter.
Vi fulgte også stegvise addon av humler og gjærnæring.
Istedetfor ca 50lt vørter på 10kg hvetemalt (tror gravity før oppkok var 1006), endte vi med SG 1058 etter kjøling,
inkl hvetespraymalt, med 38lt vørter.

Neste gang skal jeg kombinere bruksanvisninga med ekstra vitenskap fra bryggselv.no - guiden.
Vi holdt på i 9timer.
Av dere erfarne, så er det sikkert mange som sitter her og leser og humrer og ler... Men dette er jo første gang, og neste gang blir
vel enklere, nå som vi vet litt mer.

Kanskje dere har innspill å komme med? Isåfall kan jeg legge opp PDF av brukermanualen (scannet inn selv), om dere ønsker.
 
Hei,

Vi kjøpte beerBrew 60 i fjor sommer, og har rukket å brygge 21 batcher på den til nå.

Pumpe er et must for å få jevn temperatur under mesking. Vi kjøpte MARCH PUMPE 809 HS relativt kjapt, og priser oss lykkelige for det den dag i dag. I tillegg rører vi dann og vann med sleiven for å løsne på maltet, som blir ganske kompakt i bunnen av kjelen.

For oss ble partiskylling den enkleste løsningen, og det fungerer helt utmerket. Først tapper du av all vørteren. Mengden du ender opp med trekkes fra ønsket kokevolum (for oss oftest 59l når vi skal brygge til to corneliusfat), og dette deles på to. Da har du antall liter med skyllevann for to omganger med skylling.

Du kommer nok ikke under ni timers bryggedag med BB60, det er akkurat det vi bruker også.

BB60 er en grei inngangsport til hjemmebrygging, til en ikke altfor avskrekkende pris. Om man utvider til mere avanserte oppsett, f.eks med tre kjeler, så vil bryggetiden nesten halveres. BB60 kan da brukes som en av disse kjelene, f.eks til varmtvannsreservoar, og da har man ikke kastet bort pengene.

Tips:

Bytt ut tappekranen med en som er av litt bedre kvalitet, og som passer til silikonslange som kobles til pumpe.

Kjøp et termometer som kan fastmonteres på kjelen. Sett det i en høyde som gjør at det kan brukes både ved 25l og 50l batcher.

Bilde av vårt BB60 oppsett:

IMG_20140830_114505_zps02a86cff.jpg
 
Takk så mye for deling av dine erfaringer. 21 batcher, ja. Det er jo endel.

Nei, jeg har tittet og sett litt hva vi har gjort "feil". Neste gang tar vi en samlet diskusjon, og skal prøve å ha mer kontroll og være fortere klar for neste steg.
- Mestesteget var for det meste urørt, siden det stod det skulle stå stille i 90min. Vi rørte kun på slutten.
Noe (sirkulasjons-)pumpe har vi heller ikke, men kunne vel latt seg gjøre å tappet i et litt mindre kar / liters mål og helle forsiktig oppi
( noe som ville hatt nesten samme funksjon ).
- Jeg antar at vi har tatt skylle-steget altfor fort. Dette gikk unna på en 20-30 min, om ikke kortere ... ?
- Dette endte med lav SG 1006 på siste bøtta, på ca 65-75c som ga oss litt panikk og pøste på med spraymalt...
- Endte med SG på 1058 (husker bare ikke om det var på ca koking, eller etter avkjøling). Det var sent på kveld og vi gutta hadde jo
ordnet oss med litt godt drikke i tillegg... (!). :)

Da vet jeg egentlig hva vi ikke bør gjøre neste gang, og i tillegg ha kalkulator/utregningssoftware tilgjengelig . Men det er gøy! :)
 
Det kan kanskje være en idé å benytte seg av partiskylling en gang eller to, inntil en får lest seg opp og får litt kontroll på kontinuerlig skylling?

En pumpe vil spare deg for mye bryderi og frustrasjoner, kjlingen går også mye raskere med sirkulasjon i vørteren.

Begge metodene står beskrevet her omtrent midtveis ned på siden, under overskriften ''VANLIG INFUSJONSMESK''. Vi brukte denne beskrivelsen, i kombinasjon med bruksanvisningen fra BB60, og det har fungert glimrende:

http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett-allgrain
 
Tilbake
Topp