Beer Bug

Kult konsept, men vil se litt reviews før handlekurven tas frem... en bruker som postet for riktignok en god stund siden viste en graf hvor gravity etter endt gjæring fluktuerte mellom 1.010 og 1.015 fra dag til dag (opp og ned som en jojo). Lite tillitsvekkende når påstått nøyaktighet skal være 0.002... dog var dette i fjor, kan jo håpe at de har fått skikk på "torpedoen" i senere tid.
 
Men er 0.002 nøyaktig nok? Jeg synes ikke det. Iallefall ikke hvis man prøver å gjenskape brygg og trekke ut data av det man gjør. Da kan det jo i verste fall være fire poeng forskjell på to brygg.
 
Jeg har thebeerbug og den fungerer bra. Er ikke helt venn med kalibreringen, men jeg synest 0.002 er nøyaktig nok. Jeg tar uansett OG og FG målinger manuelt som før. Thebeerbug er fin til å se utviklingen av gjæringen. Fine grafer av både SG og temperatur lar meg se når øl er ferdig.

Når alt kommer til alt så er dette mer en artig greie. Det blir like god øl uten. Men artig å dra opp mobilen og vise frem status

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Noen flere som har tatt i bruk denne og kan dele erfaringer?

Edit: 290 US dollar + frakt? Ikke akkurat billig!

https://www.thebeerbug.com/order/
synes det er 10x for dyrt for en dings som tilogmed frarøver deg kvalitets sjekken/smaksprøvene ved hydrometer målingene, men så har jeg også mistet sansen for dingser med diskutabel nytteverdi og høy pris. Kanskje noen kan greie å overbevise meg om at den er verd pengene og har noen unike elementer som jeg egentlig bare må ha? Brewnanny som også er diskutert andre steder her synes jeg teknisk sett ser mye bedre ut http://www.brewnanny.com/

Edit: som så mye annet teknisk dingsboms så har også Brewnanny dratt ut i tid,tror ikke de leverer noe særlig ennå. Så det vites jo ikke hvordan det egentlig fungerer for hvermansen (der heller)

Nei, mine gjæringskar er tette og aktivitet i gjærlås og erfaring gir meg en røff pekepinn hvor i gjæringsløpet jeg er. Når jeg føler for det tar jeg en hydrometer måling, typisk 3 stk. underveis.
Nå tror jeg at jeg er såpass fersk at jeg har mere fokus på dette enn mange drevne. Har lest at når du har drevet på med dette noen år så tar du kanskje ingen målinger, lar det gjære ut til det er ferdig og racker.... Blir ingen grafer å vise fram da, skjønner at det kan være gøy absolutt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp