Beer engine eller håndpumpe - Grei ut!

Jeg har veldig lyst på en håndpumpe til å servere mitt tradisjonsbrygg med.
Desverre har jeg svært begrenset kunnskap omkring både bruk og typer. Jeg er i liten tvil om at det er flere her inne som har flere slike i bruk og som kan opplyse en novise i faget.
Fortrinnsvis ønsker jeg å bruke mine 5L partykegs, men er åpen for andre forslag. Er det kun Angram som gjelder eller fins andre mer rimelig alternativer. Er det å anbefale å sjekke bruktmarkedet?
Er interessert i å vite hva som skjer og hvilket utstyr som behøves fra ølet forlater fatet og ender i glasset  :)

Så derfor; Grei ut!
 
Roarsa skrev:
Jeg har veldig lyst på en håndpumpe til å servere mitt tradisjonsbrygg med.
dessverre har jeg svært begrenset kunnskap omkring både bruk og typer. Jeg er i liten tvil om at det er flere her inne som har flere slike i bruk og som kan opplyse en novise i faget.
Fortrinnsvis ønsker jeg å bruke mine 5L partykegs, men er åpen for andre forslag. Er det kun Angram som gjelder eller fins andre mer rimelig alternativer. Er det å anbefale å sjekke bruktmarkedet?

Er interessert i å vite hva som skjer og hvilket utstyr som behøves fra ølet forlater fatet og ender i glasset  :)

Så derfor; Grei ut!

Bump!
 
Er det ingen som har noe fagstoff om håndpumper?? :-(
Dette er det nærmeste jeg har kommet http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3750.0.html
 
Har oversett denne tråden tidligere, men altså:

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Angram. Jeg har erfaring med Angram, Homark og Worthside (jeg har en av hver), og må definitivt si meg mest fornøyd med Angram. Har byttet ut noen deler til Angramen, og det var svært enkelt. Den koster kanskje litt (jeg kjøpte dog min til 50 pund inkl. frakt fra England på ebay), men er svært holdbar.

Om du planlegger å servere et helt fat gjennom håndpumpa, er det ingen vits å kjøpe cask breather, men dersom du vil severe litt og litt og la ølet stå en stund, er dette et must. Cask breatheren kobles til CO2 og til gass inn-ventilen på fatet, og sørger for at det slippes inn CO2 ved atmosfærisk trykk i fatet. Dette gjør at man ikke får for mye futt i ølet, samtidig som det ikke oksiderer. Jeg har aldri brukt partykegs, men så lenge det går greit å koble til slanger til øl og gass, ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gå å bruke håndpumpe og cask breather.

det viktigste poenget å ta hensyn til når man skal servere øl med håndpumpe er at det ikke må være for mye CO2 i ølet ved servering. erfaringsmessig ville jeg ikke ha hatt mer enn maks 1,5 volumer CO2 . Med høyere innhold enn dette vil det skumme for mye.

Ang. mer stoff om emnet cask-øl (som egentlig ikke er noe hokus pokus i det hele tatt!) vil jeg anbefale følgende bok:

http://www.amazon.co.uk/Cellarmanship-Patrick-ONeill/dp/1852492783/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1289822450&sr=8-1
 
Det kommer nok til å bli ei Angram-pumpe her i huset også etterhvert som "puben" blir ferdig, mest fordi jeg elsker real-ale, og dermed vil prøve å tilnærme meg slik servering, men også fordi jeg er kronisk lat, og ikke orker for mye flaskevasking etc.

Angrampumpe blir sikkert kjøpt direkte fra fabrikk, tenker jeg, men jeg lurer litt på hva jeg skal satse på av fatsystem og gassbruk. Jeg er ikke typen til å drikke opp et fat på 2-3 dager, selv med hjelp fra kona og venner, spesielt ikke sånn jevnlig. Ergo er det greit å legge på CO2 over ølet, og da med en cask breather. Om noen andre(f.eks. Gahr) har gjort researchen før hva angår typer og hvor man skaffer den så tar jeg gjerne imot info.

Det neste som frustrerer meg litt er tilgang på gass. CO2-flasker til øltapping gjennom "normale" kanaler (Yara) er rett og slett ikke til salgs, de leier bare ut, og gassen er heller ikke spesielt billig (5,90/dag for leie, pluss 550,-/kg for gass, pluss moms). I tillegg har de ikke mulighet for å fylle medbrakte flasker heller, så da er det andre kanaler som må til. Jeg har fått med meg at "hjemmebryggerbutikkene" selger gassbeholdere med gass, og prisene er ikke avskrekkende, men hvordan er det med etterfylling? Jeg har også registrert at noen får kjøpt ombygde brannslukningsapparater (fjernet stigerør og satt på riktig kobling), men det virker litt som en reserveløsning. Er det virkelig ingen som selger slikt til næringsmiddelbruk?

Jeg tenkte å teste bag in box som et lite alternativ, men jeg er litt mer skeptisk til holdbarhet og egnethet igjen der. Jeg forespurte en produsent (http://www.baginboxonline.co.uk/) i England om det, de forespeilet meg en holdbarhet på rundt 2 måneder for (britisk stil) øl på deres poser, oppbevart på 10-13 grader. Det vil jo fungere greit uten noe ekstra gass, siden det ikke kommer til noe annen gass enn det som lages i sekundærgjæringen. Det selges også overganger til slange for håndpumpe (beer engine) fra samme sted. Igjen, noen med erfaringer som de vil dele der? Om det fungerer greit er det ihvertfall et alternativ for "standard-bitteren" som det går litt jevnt av.

Dette leder meg over på neste undring, som er hvaslags fat jeg skal gå for på sikt. Jeg ser igrunnen for meg at behov for tapping av annet øl enn det som passer på håndpumpe er heller akademisk, og lurer på å droppe corneliusfat, siden det må trikses litt for blant annet å få dem tett uten trykk (enten trykksette ved tapping, eller få tak i pakninger som tetter uten trykk). Jeg er litt fristet til å gå for britiske pins (4,5 UK gallons), som er godt egnet til å kobles på for tapping både som "ekte" real ale uten gass og for tapping med cask breather. De duger også til å tappe direkte med kran på fatet (gravity). Prisene er vel omtrent de samme om jeg ikke tar altfor feil, og så er det jo KULT å ha ordentlige fat...  8) Det er jo også mulig å trykksette disse på vanlig vis om det skulle bli behov for det, ville jeg tro? Ingen krise om jeg tar feil. Disse ser slik ut:
pin.jpg


Hm, dette minner meg på at jeg bør tappe øl i helga, da er det flaskevasking og desinfisering igjen...
 
NOHA på Tiller selger nye fylte 5kg CO2-flasker til 2000, fylling koster vel rundt 100 kr/kg. Tror ikke det skal være noe kjempeproblem å bruke corneliusfat, så lenge du bruker cask breather og får CO2-lokk er det kanskje ikke kritisk om det ikke er 100% tett? Kinn bruker i alle fall corneliusfat til sine cask-øl, og det ser jo ut til å fungere fint.
 
Jeg har brukt corneliusfat til håndpumpe i flere år. Fungerer knirkefritt. Poenget er ikke hva slags fat man tapper fra, men at man passe på å ha det rette CO2-innholdet i ølet man tapper. Et corneliusfat som er i stand skal ikke behøve noe spesielt trykk for å være tett. Om det trenger det, bør man bytte lokk eller pakninger. I forhold til å behandle og tappe en klassisk cask er cormeliusfatet langt enklere. Men det er jo selvsagt kult med pins og firkins, da. Etter å ha servert øl med håndpumpe en god del ganger må jeg dog si at forskjellen mellom øl fra håndpumpe og vanlig kran er svært liten (jeg vil driste meg til å si akademisk) så lenge man serverer ølet med rett temperatur og CO2-innhold. en del militante CAMRA-medlemmer (jeg er forøvrig selv medlem) vil nok ønske hodet mitt på et fat for å si noe slikt, men jeg står absolutt for det.
 
Gahr skrev:
En del militante CAMRA-medlemmer (jeg er forøvrig selv medlem) vil nok ønske hodet mitt på et fat for å si noe slikt, men jeg står absolutt for det.

Det hodet var nok ønsket allerede da du antydet at CO2-nivå er viktigere enn hvordan man får CO2 inn i ølet og at man kan servere godt øl uten å slippe til luft i fatet, så det gjør vel ikke så mye til eller fra.
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
En del militante CAMRA-medlemmer (jeg er forøvrig selv medlem) vil nok ønske hodet mitt på et fat for å si noe slikt, men jeg står absolutt for det.

Det hodet var nok ønsket allerede da du antydet at CO2-nivå er viktigere enn hvordan man får CO₂ inn i ølet og at man kan servere godt øl uten å slippe til luft i fatet, så det gjør vel ikke så mye til eller fra.

Hehe, sant nok. ;D Tror jeg skal holde kjeften godt lukket om det synspunktet på GBBF i august... ::)
 
I påvente av at jeg får på plass en Corneliusordning (mangler regulator og cask breather), har jeg i gode lag kjørt et svært enkelt oppsett. Jeg har "koblet" håndpumpa til 5l partykegs plassert i en jordkjeller rett under pumpa. Selve koblingen besto i at jeg rett og slett stappet slangen fra pumpa mer eller mindre til bunns i fatet. Fungerer utmerket så lenge ølet drikkes opp samme kveld. Selve oppsettet forøvrig kan nok kritiseres av tradisjonalistene så vel som de med mekanikk grunnfag, men ordet jordkjeller bør i det minste være musikk i ørene på caskmenigheten  ;D
 
Det er noe eget med folk som synes at en beholde med CO2 er unaturlig i nærheten av øl, men som synes en kompressor er helt greit...
 
gustavf skrev:
Det er noe eget med folk som synes at en beholde med CO₂ er unaturlig i nærheten av øl, men som synes en kompressor er helt greit...

Jeg vil helst unngå CO₂, ikke fordi det er unaturlig, men fordi det er ekstra "pes" (pun intended). Jeg er jo grunnleggende lat. Og ja, den totale motviljen hos Camra når det gjelder selv cask breathers er litt underlig, men litt forståelig også - det blir jo ærligere hvor ferskt ølet er dersom det serveres på klassisk real ale-vis med innslipp av oksygen. Akkurat den oksyderingen gir jo også noe på smakssiden, før den tar litt for mye av etter 2-3 dager. At det er totalt urealistisk for små steder med lite omsetning og/eller mange øl er et sideargument i pub-sammenheng. Da er jeg faktisk tilhenger av de pubbene med 1-3 virkelig gode real ales, framfor de med 8 som er dårlig holdt. Men nå digrerer man fra pumpediskusjonen ;)

Forøvrig, en av de dumme tingene med håndpumpe blir jo at man må hive minst en kvart pint (innholdet i sylinderen) pluss slangeinnholdet ganske ofte.
 
Håvard Midtkil skrev:
Og ja, den totale motviljen hos Camra når det gjelder selv cask breathers er litt underlig, men litt forståelig også - det blir jo ærligere hvor ferskt ølet er dersom det serveres på klassisk real ale-vis med innslipp av oksygen. Akkurat den oksyderingen gir jo også noe på smakssiden, før den tar litt for mye av etter 2-3 dager. At det er totalt urealistisk for små steder med lite omsetning og/eller mange øl er et sideargument i pub-sammenheng. Da er jeg faktisk tilhenger av de pubbene med 1-3 virkelig gode real ales, framfor de med 8 som er dårlig holdt. Men nå digrerer man fra pumpediskusjonen ;)

Forøvrig, en av de dumme tingene med håndpumpe blir jo at man må hive minst en kvart pint (innholdet i sylinderen) pluss slangeinnholdet ganske ofte.

Tja, ølet vil fort oppleves ferskere om det har stått tre uker med CO2 enn om det har stått to dager med luft, så jeg synes ikke det argumentet holder. Jeg kan være enig i at smaken endres når det slippes inn luft, men ikke til det bedre, og da ser jeg ikke poenget. Det som er bra med CAMRA, er at de har klart å bevare det tradisjonelle engelske ølet (servert kjellerkaldt og med lavt CO2-innhold. Om det faktisk ettergjæres på cask, eller tappes med atosfærisk luft- eller CO2-trykk burde være underordnet...

Men, som du sier, det er en digresjon... Om du vil unngå problemet med at det står øl i slangene, er det selvsagt en mulighet å servere rett fra kranen i fatet, så fremt du bruker en skikkelig cask (pin eller firkin). Da slår du bare kranen inn og tapper direkte i glass. Det er absolutt det enkeleste hvis man har klassiske casks.

Har du forresten idé om hvor man kan få tak i pins (4,5 UK gal.)? Hadde egentlig vært tøft å få fatt i en!
 
Gahr skrev:
Har du forresten idé om hvor man kan få tak i pins (4,5 UK gal.)? Hadde egentlig vært tøft å få fatt i en!

Der jeg fant bildet jeg linket til over har sånt til salgs (i rustfritt stål). Se på http://www.herefordcasks.co.uk/. Jeg fant en forumposting som sa de kostet rundt £68 for etpar år siden, pluss frakt. Frakt blir jo dyrt for sånt, men om man likevel er i England med bil er det jo greit  :biersmile:
 
Håvard Midtkil skrev:
Det neste som frustrerer meg litt er tilgang på gass.

Til en cask breather så går det jo ikke med så mye gass. En løsning kan kanskje være å kjøpe sodastream-flasker og en adapter for dem.
 
Gahr skrev:
Etter å ha servert øl med håndpumpe en god del ganger må jeg dog si at forskjellen mellom øl fra håndpumpe og vanlig kran er svært liten (jeg vil driste meg til å si akademisk) så lenge man serverer ølet med rett temperatur og CO₂-innhold. en del militante CAMRA-medlemmer (jeg er forøvrig selv medlem) vil nok ønske hodet mitt på et fat for å si noe slikt, men jeg står absolutt for det.

er ikke den største fordelen med håndpumpe at det er enkelt å lage sinnsykt bra skum, uten bruk av beergas og tilhørende utstyr?

jeg har forresten en håndpumpe som jeg sliter litt med. den avgir en helt forferdelig plastisk smak. klarer ikke få den bort. har prøvd med klorin, og litervis med vann. har noen en ide om hva det kan være, evt. forslag til rensemiddel?

til slutt: er dette det samme som cask breater?
http://cgi.ebay.co.uk/BEER-HAND-PUMP-CHECK-VALVE-/300443711162?pt=UK_Collectables_Breweriana_SM&hash=item45f3d736ba
 
Tilbake
Topp