Beer Geek Breakfast

Hei

Jeg snakket med Mikkel om dette for litt siden og da forklarte han at når han brygget denne som hjemmebrygger lagde han en stempel kanne(75 gram kaffe til 0,8 liter vann og trekt i 4 min) som han tilsatte i gjæringsfatet dagen før flasking.
Jeg har brygget etter en oppskrift jeg fikk fra han tidligere med denne fremgangsmåte(jeg tilsatte forøvrig kaffen rett i fatet) med meget godt resultat!

Om det er denne fremgangsmåte de bruker på NØ når de brygger den vet jeg ikke. Det vil vi finne ut neste år  ;)

Trikset for å få et godt resultat tror jeg er å bruke riktig type kaffe. Vil anbefale en rund, lite bitter kaffe. Her fant jeg en type som var helt perfekt, men husker ikke hva den het, men den var fra India..
Spør på din lokale spesial kaffebutikk
 
Oppskrift "hentet"/fritt etter NØ på hjemmebryggerdagene, omregnet for å passe alle mengder:

Maris Otter                              52%
Oat Malt                                  21%
Brown Malt                                5%
Pale Chokolate malt                    5%
Roasted Barley                          5%
Peated malt/smoked malt          1%
Crystal malt                              7%
Flaked oat (Bjørns havregryn)      4%

Meskes ved 63 grader 60 min, og 72 grader 20 min.
Humle: Columbus 14,5 %, 2,25 g. pr. liter vann i 90 min. ,
Centennial 10,8% 2,95 g. pr. liter vann i 90 min.,
Irish Moss 15 min.,
Cascade 5,4% 5,2 g. pr. liter i 1 minutt.

Kaffe tilsettes etter gjæring, fikk dessverre ikke med meg mengden på dette.
NB: Jeg har IKKE prøvd denne oppskriften selv ennå, setter pris på tilbakemeldinger. :namnam:
 
Takker og bukker så mye for svar!

Hvilken type gjær vil dere anbefale? Har en IPA stående med WY1056, lurte litt på å gjenbruke den.
Gleder meg allerede til å teste ut oppskriften!
 
1056 vil nok fungere veldig fint, så lenge ikke IPAen din er en imperial variant og gjæren er "slitt ut"
selv brukte jeg wlp013 i min  :skitbra:
 
Det går helt sikkert an å bruke en rekke forskjellige gjærtyper med godt resultat, men vil tro Nøgne Ø bruker husgjæren (WLP007)?
(Wyeast 1098 har i følge Kristen Englands oversikt samme opprinnelse.)
 
Noen som har forsøkt oppskriftene som er listet opp her? Blir resultatet bra? Og hvor mye kaffi skal tilsettes et brygg på 25 liter?
 
Jeg har brygget den oppskriften fra maltbasaren med stort hell :) Jeg hadde oppi en trakterkanne med mørkbrent kaffe. Kam fint nytes kort tid etter utgjæring, da humlesmaken avtar etter hvert.
 
Til 9 liter hadde jeg to kopper Nespresso "ristretto" Funket utmerket. Mikeller bruker kaffe med lav bitterhet og syre. De brukte opprinnelig presskanne for best mulig smak. Som Mikkel sa: "tilsett kaffen så nært serveringstidspunktet som mulig" Altså, skal du ha dette på fat, og vet du skal servere alt på en gitt dag, vent til dagen før servering med å tilsette kaffen.
 
Jeg ville tatt en titt i tråden min, ølet er ikke helt ferdig, men det smakte iallefall beer geek breakfast av SG Målingen min i dag!  :namnam:
 
Per-Arne skrev:
Oppskrift "hentet"/fritt etter NØ på hjemmebryggerdagene, omregnet for å passe alle mengder:

Maris Otter                              52%
Oat Malt                                  21%
Brown Malt                                5%
Pale Chokolate malt                    5%
Roasted Barley                           5%
Peated malt/smoked malt           1%
Crystal malt                               7%
Flaked oat (Bjørns havregryn)      4%

Meskes ved 63 grader 60 min, og 72 grader 20 min.
Humle: Columbus 14,5 %, 2,25 g. pr. liter vann i 90 min. ,
Centennial 10,8% 2,95 g. pr. liter vann i 90 min.,
Irish Moss 15 min.,
Cascade 5,4% 5,2 g. pr. liter i 1 minutt.

Kaffe tilsettes etter gjæring, fikk dessverre ikke med meg mengden på dette.
NB: Jeg har IKKE prøvd denne oppskriften selv ennå, setter pris på tilbakemeldinger. :namnam:

Kan denne være riktig, den får jo en IBU på 150
 
54269693-46d5-62f3.jpg
 
Ganske riktig observert, det er feil i min beregning av Humle.  Det korrekte skal være: Humleskjema:
90 min 40 IBU Columbus
90 min 35 IBUCentennial              Total IBU er 75. Mengde avhenger av alfasyreinnholdet i humla,

 1 Min Cascade 1,5 g/liter.
 
Lurte på å prøve å brygge oppskriften fra maltbazaren. Noen som har prøvd den? Bør det tilsettes kaffe i denne? Hvordan funker flaket havre i en mesk? bruker beer brew 30, kan det føre til problemer med resirkuleringen?
 
Jeg brygget denne i oktober, og man bør vel ha i kaffe dersom man skal treffe. Jeg gjorde som Bård skriver her, og tilsatte 4 kopper Nespresso Ristretto på ca 18 liter.
Mitt øl ble riktignok ingen suksess, men nå som jeg har fått litt mer peiling, skal jeg jaggu meg prøve denne oppskriften igjen. Et eller annet skjedde både her og der, så jeg har et überbittert øl med ekstremt mye kullsyre. Så hvis man ikke liker bittert øl, er mitt brygg ølet for deg; du får nemlig ikke noe i glasset, men heller på gulv, vegger, bord og benk.  ;D
 
Hvordan funket det med så mye flaked oats i mesken? Har forstått det som at dette egentlig er vanlig havregryn. Blei det seigt å vanskelig i forhold til sirkulering?
 
Tilbake
Topp