Beergun - praktiske løsninger

Jeg tenkte å skaffe meg beergun innen den nærmeste fremtida, og lurer derfor på praktiske løsninger rundt kobling til CO2. Etter det jeg forstår, følger det med slange (med gjenget tilkobling?) til gass ut. Nå har jeg en reduksjonsventil på gassflaska med to utganger som går hver til sitt fat, og jeg tenker at det er greit å sette inn en eller annen form for splitter på en av disse. Er det noen som har løst liknende problemstillinger? Hvordan, og med hvilke deler? Er det andre praktiske hensyn som kan spille inn her? Bilder og delenummer til ulike løsninger er også helt supert, om noen vil ta seg bryet.
 
Du kan bruke en splitter, men det kanskje aller enkleste og billigste er bare å benytte gassen til den andre fatet mens du flasker. Jeg har Beergun selv, men har (foreløpig) en dedikert gasslinje til Beergun.
 
JørnP skrev:
Jeg tenkte å skaffe meg beergun innen den nærmeste fremtida, og lurer derfor på praktiske løsninger rundt kobling til CO₂. Etter det jeg forstår, følger det med slange (med gjenget tilkobling?) til gass ut. Nå har jeg en reduksjonsventil på gassflaska med to utganger som går hver til sitt fat, og jeg tenker at det er greit å sette inn en eller annen form for splitter på en av disse. Er det noen som har løst liknende problemstillinger? Hvordan, og med hvilke deler? Er det andre praktiske hensyn som kan spille inn her? Bilder og delenummer til ulike løsninger er også helt supert, om noen vil ta seg bryet.

Jeg bruker en slik fra bryggselv:
31203_Skj_testykke_7_16___1.jpg

http://www.bryggselv.no/products/skjtestykke-716
Så når jeg skal bruke beergun skrur jeg av den grå gasskoblingen til et av de andre fatene og skøyter slangen med denne dingsen til beergunen. Alt gjøres for hånd og det tar bare noen sekunder. Billigere enn hurtigkoblinger også!
 
Jeg bruker hurtigkoblinger fra biltema for å koble til CO2 flaskene mine til kegerator, fat eller Beergun. Funker veldig greit og lettvindt.
 
Første tapping med nyinnkjøpt Beergun, den er et fantastisk redskap. Tappet ved ca. 0,75 kg trykk, både fat, øl, flasker og Beergun holdt ca. 6 grader, intet skumproblem  :)
Mange flasker juleale nå, etiketter må til  :)

E6D97391-E180-466A-8DD9-D2E2954B80F0_zpsj1sslw70.jpg
 
Skal straks prøve tapping fra fat til flasker med beergun.. Av det jeg leser her, må man ha to gasslinjer, en til fatet og en til beergunen? Man kan ikke koble gass på fatet og bruke beergunen som kran?
 
Skal straks prøve tapping fra fat til flasker med beergun.. Av det jeg leser her, må man ha to gasslinjer, en til fatet og en til beergunen? Man kan ikke koble gass på fatet og bruke beergunen som kran?
Det går jo det, men da har du ikke mulighet for at purge flasken med co2 før du fyller den med øl. Beergun har to "avtrykkere", en for co2 og en for øl.

Jag tok co2 slangen som følgte med, splittet den med en T-kobbling fra min lokale bryggebutikk.. så den går fra regulatorn, splittes i en kort del med ball lock som går på fatet, og en lenger del som går inn på beergun'en

IMG_0383.JPG
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp