Beergun V1 vs Beergun V2

Hva er forskjellene på disse produktene?

Har skumdannelsen blitt forbedret??

Det er jo veldig delte meninger om dette produktet, mistenker derfor at kanskje de som klager mest har V1 og de som er mest fornøyd har V2..

I tillegg har man jo denne motstrømsfylleren også. Har tolket det slik at den er litt mer "mikk makk" og dårligere på purging på toppen etter fjerning av rør. Samtidig påstås det fra andre at den er bedre når det kommer til skumdannelse under tapping...
 
V2 har en forbedret tupp (faller ikke av så lett) og et annet design på selve enheten. Bl.a. er avtrekkeren for CO2 annerledes. Ølslangen skal være ”anti-mikrobe” behandlet. Og så er det en plast oppbevaringsboks inkludert. Føles litt mer premium, men funksjonaliteten er temmelig lik forrige modell. Har ikke merket noe forskjell på skumproblemet ved ”høy” karbonering.
 
V2 har en forbedret tupp (faller ikke av så lett) og et annet design på selve enheten. Bl.a. er avtrekkeren for CO2 annerledes. Ølslangen skal være ”anti-mikrobe” behandlet. Og så er det en plast oppbevaringsboks inkludert. Føles litt mer premium, men funksjonaliteten er temmelig lik forrige modell. Har ikke merket noe forskjell på skumproblemet ved ”høy” karbonering.

Hva vil det bety at den er "anti mikrobe" behandlet?

Så høy karbonering fører lettere til skumdannelse? Hva defineres som "høy", er det normal karbonering (0,8-1,5 bar ved 3-5 grader celsius)?
 
Kan man ikke sette en prop slik man har på mottrykksfyller, på Beergun, og dermed fylle med mottrykk? Da har man ikke lenger det same problemet med skumdannelse.
 
Kan man ikke sette en prop slik man har på mottrykksfyller, på Beergun, og dermed fylle med mottrykk? Da har man ikke lenger det same problemet med skumdannelse.
Så en video av at noen gjorde dette med samme prinsipp som vanlig flaskefyller (se video nederst). Altså at de propppet inngangen på flasken med gjærlås-gummi, tredde tappeslangen gjennom og presset den mot bunnen av flaska på normalt vis. Har ikke testet det selv enda, men så ut til å virke supert.

Utfordringen, eller det ekstra "arbeidet", må være det å hele tiden måtte forflytte gummiproppen opp og ned på hver variable flaskestørrelse.. Kanskje også litt større usikkerhet i form av infeksjon(?).

 
Så en video av at noen gjorde dette med samme prinsipp som vanlig flaskefyller (se video nederst). Altså at de propppet inngangen på flasken med gjærlås-gummi, tredde tappeslangen gjennom og presset den mot bunnen av flaska på normalt vis. Har ikke testet det selv enda, men så ut til å virke supert.

Utfordringen her måtte vært arbeidet med å forflytte gummiproppen opp og ned på hver variable flaskestørrelse..

Jeg gjorde akkurat slik for mange år siden. Men frister å prøve det med Beergun.
 
Hva er dine erfaringer med denne metoden? Ikke helt fornøyd antar jeg, siden du vil bruker 1 400,- på beergun (Bryggselv sin pris)?
Får ikke fjernet luft med CO2, så det er mitt problem. Tanken var å eventuelt kjøpe en kina-versjon av Beergun v1

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
Får ikke fjernet luft med CO2, så det er mitt problem. Tanken var å eventuelt kjøpe en kina-versjon av Beergun v1

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Sant det, så flasking for lagring er nok ikke best på den billige løsningen, men om man skal på fest eller hyttetur kan det jo fort være like så greit :) Til nød så går det jo and å purge mot slutten med co2 også her, men selvfølgelig mer omfattende enn med beergun.

Med denne billige metoden, gjorde du noe spesielt med temperatur eller trykk på fat når du flasket? Eller går det fint med et trykk mellom 0,8-1,2 bar og 5 grader på øl?
 
Hva vil det bety at den er "anti mikrobe" behandlet?

Så høy karbonering fører lettere til skumdannelse? Hva defineres som "høy", er det normal karbonering (0,8-1,5 bar ved 3-5 grader celsius)?
Anti-mikrobe behandlet kan kanskje være et markedsføringsgrep – vet ikke hva det innebærer. Blichman oppgir at 12 PSI er øvre grense for karbonering. Det tilsvarer rundt 2,5 vol ved 3-5 grader C. Uttrykt i bar snakker vi vel om 0,8 bar, kanskje.
 
Mitt råd er å kjøpe en mottrykksfyller. Da kan du fylle øl med langt høyere karbonering enn andre metoder. Har både BG v2 og en god mottrykksfyller – bruker alltid sistnevnte til karbonert øl. Beergun er suveren til naturlig karbonering – istedenfor en sånn pinne mange bruker.
 
Kanskje litt off-topic men dette er for de som for det meste bruker fat og er på jakt etter en praktisk løsning for å tappe litt på flasker etter behov.

Løsningen for meg har blitt å bruke coopers pet-flasker og en carbonation cap. Jeg har intertap så kan tappe rett fra tappetårnet og på flaske. Fordelen med pet flaskene er at de kan klemmes til det skummer over og dermed fjernes så godt som alt oksygen.

IMG_20171028_131414.jpg
 
Sant det, så flasking for lagring er nok ikke best på den billige løsningen, men om man skal på fest eller hyttetur kan det jo fort være like så greit :) Til nød så går det jo and å purge mot slutten med co2 også her, men selvfølgelig mer omfattende enn med beergun.

Med denne billige metoden, gjorde du noe spesielt med temperatur eller trykk på fat når du flasket? Eller går det fint med et trykk mellom 0,8-1,2 bar og 5 grader på øl?
Jeg husker ikke, det er mange år siden, i min start på bryggekarrieren. Skal sies at jeg deltok i NM med flasker fylt på denne måten, og fikk full pott på skum (skal ikke si hvordan poengsummen ble på de andre kriteriene, haha). Men det er nok en grei måte for å fylle noen flasker å ta med på fest for kvelden.
 
Tilbake
Topp