Beermachine, første erfaring med hjemmebrygging

Rydin

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg fikk en beermachine av søsteren min til jul. Etter å ha lest litt erfaringer med denne så har jeg skjønt at dette ikke er den beste måten å brygge øl, men for meg har det iallefall blitt en start.

Første batch var ikke helt vellykket. Jeg var nok litt ivrig og satt den til kjøling litt for fort. Instruksjonene sier 3-5 dager, jeg satt den vel i kjøleskapet etter 3 og en halv dag. Resultatet var veldig søt lukt og smak av ølet, men det var faktisk greit å drikke. Pakken som fulgte med heter Canadian red lager.

Men etter å ha smakt på et par liter så opplevde jeg samme problem som mange andre. Den begynte å lekke i kjøleskapet! For å ikke måtte tømme ut resten kjøpte jeg flasker, flaskerens, korker og håndkorker på europris siden nærmeste butikk er et par hundre meter unna. Fylte flaskene sakte fra kranen på beermachine, og endte opp med 10 0.5l flasker.
De flaskene gikk med neste helg. Selvfølgelig helt uten co2, og samme søte smak og lukt. Men en kamerat mente at det var overraskende god øl.

Jeg vil ikke gi meg ennå, og etter å ha grundig sjekket at beholderen er tett har jeg startet min andre batch med Canadian red lager. Vil la den stå å gjære lenger denne gang før jeg setter den kaldt. Begge gangene har gjæringen startet etter under 24 timer og alt ser ut som det fungerer som det skal. Første gang sto den på kjøkkenet i 23C, nå har jeg satt den på soverommet (i en plastkasse for sikkerhetsskyld) i 19C. Instruksjonene sier 18-22C. Etter 3 dager ser alt bra ut og jeg skal la den stå der 7-10 dager tenker jeg.

Så noen spørsmål:
Hvordan skal Canadian red lager egentlig smake? Den søte smaken er det gjær? Eller er det sånn det skal smake?

Flasking. Jeg har kjøpt meg en flaskefyller. Er det greit å koble den til kranen på beholderen for så å pumpe inn litt co2 fra patronen for å få noe ut? Eller bør jeg heller bruke hevert?
Beermachine har ekstrautstyr for flaskefylling som du kobler rett på kranen.

Co2. Er det nok å trykke inn litt co2 fra patronen for å få litt futt i flaskene, eller bør jeg bruke sukkerlake?

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er den beste måten å brygge øl. Kommentarer om at dette ikke er veien å gå regner jeg med at vil komme, men jeg vil prøve å få det beste ut av det jeg har først, og heller gå over til noe bedre etter at jeg har fått mer kunnskap om hvordan dette fungerer.
 
Jeg har ikke noe peil på beermachine i det hele tatt, men den søte smaken du kjenner er sukkerarter i ølet som ikke er gjæret fullstendig ut. Hva sier instruksene om gjæringstemperatur? Kan du foreta målinger? Original Gravity, Final gravity)

Et normalt gjæringsforløp for øl pleier å være 14 dager(tommelfingerregel) så jeg synes fremgangsmåten på dette ferdigsettet er noe merkelig.
 
Fyll flasken og tilsett sukker etter ønsket co2 mengde. Kork og la stå i romtempratur ca 1-2 uker for karbonering og sett i kjølskap og nyt en god flaske med øl.

Men bør la de gjære ut før du tilsetter sukker som en annen nevnte her oppe ellers risikerer du flaskebomber

Easybrew
 
Tilbake
Topp