BeerSmith 2

Etter det jeg skjønner er det en del her som bruker dette verktøyet, men jeg finner ingen generell tråd og gjør derfor er forsøk på å starte en.

- Porfil for Speidel har vært etterlyst, men heg kan ikke finne noe godt svar.

- Hvordan behandler dere vannmengden for "sparging" i BS?
Jeg regner med at dette varierer fra oppskrift til oppskrift og dermed vil det bli litt tungvindt å legge det til på utstyrsprofilen.
Er det rett å legge det til under "Mash"?

- Det ser for meg ut til at BS i utgangspunktet er satt opp mot et spesifikt sluttvolum. Dette passer ikke spesielt bra mot Speidel.
Hva er den beste måten for å løse dette?
Fjerne avkryssingen for automatisk beregning (under Equipment)?
Hva gjør i så tilfelle dette med resten av beregningene?

- Hva gjør dere med "Mash Tun Weight"?
Er det rett å eliminere denne for Speidel om en gir vannet tid til å nå rett temperatur mellom isetting av røret og tilføring av malt?


Regner med at andre også har spørsmål om dette. Både relatert til Speidel og andre oppsett.
 
- Hvordan behandler dere vannmengden for "sparging" i BS?

Vannmengden beregnes automatisk av programmet utifra oppskriften, så det skal du ikke tenke på.

- Det ser for meg ut til at BS i utgangspunktet er satt opp mot et spesifikt sluttvolum. Dette passer ikke spesielt bra mot Speidel.

Er ikke kjempefarlig om dette ikke stemmer på en prikk. Kalkuler automatisk du i første omgang.

- Hva gjør dere med "Mash Tun Weight"?

Er ikke kjempefarlig dette heller. Det gjelder mest for å finne strike temp (samme med spec heat) og dette er ikke alfa omega.
 
Har sett den andre tråden, men oppfatter den som litt uferdig.
Blant annet har ikke min Speidel en "Mash Tun" i 1,8 kg plastikk  :jaha:

Jeg får heller ikke den linkede helt til å stemme, men dette forteller meg i det minste at det ikke finnes noe gjennomgående godt oppsett.
Jeg fortsetter derfor med det jeg har og prøver å forbedre det.
Kommer til å være nøye med alle mengder og tider ved neste brygg for å få best mulig oppsett.

Odland er hyggelig til vanlig, men jeg er enig i at det går over mot ekstremt når han hjelper meg med oppsett til utstyret han mente jeg ikke burde kjøpe  :amen:
 
Kan alltids skyte utvikleren en mail om dette:

brad[at]Beersmith.com

Speidel er dog mye mye mindre der borte øve dammen i junaiten
 
Venter litt med den mailen.

Neste utfordring.
Oppskriften jeg konverterer har listet "Pale Crystal Malt" (TF) - hva finnes i listene på BS som matcher denne?

og deretter:
Hva gjør dere med avvikende alpha-nivå på humlen.
Jeg har eksempelvis brukt Cascade som er oppgitt til 7,7%, mens BS har Cascade med 5,5%.
Det enkleste er selvsagt å legge til en humle, men spørsmålet er da resten av informasjonen og da spesielt "beta", som jeg ikke har sett stort om her.
 
Avvikende alpha juster du etter du har lagt inn humla ved å dobbelklikke på den

Pale Crystal Malt er vel omlag 80 EBC?

Da blir det Caramel/Crystal 40L

Du kan forandre EBC på samme måte som du forandrer alfasyre med å dobbelklikke inn på malten etter du har lagt den til i oppskriften
 
Da er jeg på rett vei.
Kopierte og doblet de humlene jeg endret. La rett og slett den nye alphaen som tillegg (Cascade 7,7, etc)

Etter en sjekk på Wiki hadde jeg allerede lagt inn 40L  :ilike:

EBC har jeg ikke oppgitt og bruker dermed det som ligger inne.
 
Prøver meg litt på modulen for gjærstarter, men blir bare forvirret.
Jeg har kopiert en oppskrift jeg selv har lagt inn og prøver å endre denne. Startersiden kommer opp med et behov på 1 pk gjær med starter og 3 uten uten. Dette endrer seg når jeg legger inn gjær. Da er plutselig behovet 6 pk. med starter og 44 uten.
Jeg regner med at jeg gjør et eller annet "kreativt". Har noen en idé om hva?
 
StoreMy skrev:
Prøver meg litt på modulen for gjærstarter, men blir bare forvirret.
Jeg har kopiert en oppskrift jeg selv har lagt inn og prøver å endre denne. Startersiden kommer opp med et behov på 1 pk gjær med starter og 3 uten uten. Dette endrer seg når jeg legger inn gjær. Da er plutselig behovet 6 pk. med starter og 44 uten.
Jeg regner med at jeg gjør et eller annet "kreativt". Har noen en idé om hva?
Jeg bruker alltid gjærstartermodulen til Beersmith, og sjekker opp med Jamil's yeast calc for kontroll. Som regel treffer Beersmith nokså bra.

Hvor stor øl skal du lage? OG og volum?
 
21 liter
1.062

Dermed virker dette som overkill og det er forandringen når jeg velger gjær som forvirrer mest.
Jeg mistenker at dette har med ustyrsoppsettet å gjøre, men klarer ikke fine noen logikk.

[EDIT]
Fant svaret.
Jeg hadde ikke endret pakkedato på gjæren og dermed beregnet den med 1 år gammel gjær.

[EDIT/]
 
Tilbake
Topp