beersmith og bitterhet

Jani

Norbrygg-medlem
hei

har funnet meg en oppskrfit på en saison i boken ølbrygging fra hånd til munn. i følge oppskriften skal den ha en bitterhet på 25 IBU.

jeg justerte hummlemendgen til den alafasyren jeg hadde og plottet inn i beersmith. fikk en IBU på nesten 40 og forstod ingenting. prøvde med nøyaktig samme tall som i oppskriften bare for å sjekke og får fremdeles alt for høy bitterhet.
usikker på om denne boken regner de 25 literene i sluttvolum som volum etter kok, eller volum i gjæringskaret, men jeg tastet inn 25 liter il gjæring.

jeg ser at bare bitterhumlen alene gir en IBU høyere en de 25 som oppskriften sier. noen som skjønner hvor feilen kan ligge? eneste som slår meg er at det kan være de regner med høyere vannmengder og dermed får lavere IBU, men kan jo ikke akkurat starte med 60 liter og ende opp med 25.

så jeg lurer da på om jeg skal stole på beersmith og justere hummlen til jeg får 25 ibu eller om jeg skal gå for samme hummlemengde som oppskriften sier

Vedlegg

• 20150719_201643.jpg
    20150719_201643.jpg
    161,9 KB · Sett: 53
Sist redigert:
Bruker boka samme metode for utregning av IBU som Beersmith (Tinseth, Rager, etc.)?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

hmm, finner ikke noe i boken om hvorodan IBU blir regnet ut. dersom det blir regnet ut forskjellig bør jeg nopk muligens følge den opprinnelige oppskrfiten selv om beersmith sier at jeg vil ende opp med en høyere IBU

Prøv å fylle inn samme oppskrift på beercalc, og velg Tinseth som formel. Beersmith gir mer ibu pr gram humle enn tinseth. Jeg syntes tinseth fungerer best for meg, jeg brygger på speidel 20 uten humlefilter og uten whirlpool. Kan vel hende man kan bytte formel på beersmith, det kan sikkert andre svare på.

Prøv å fylle inn samme oppskrift på beercalc, og velg Tinseth som formel. Beersmith gir mer ibu pr gram humle enn tinseth. Jeg syntes tinseth fungerer best for meg, jeg brygger på speidel 20 uten humlefilter og uten whirlpool. Kan vel hende man kan bytte formel på beersmith, det kan sikkert andre svare på.

denne beercalc som folk refererer til, er dette beercalc.com eller den som er på haandbryg.dk?

Er dette en eldre utgave av boken?
Det ble trykt en ny utgave, fordi flere oppskrifter innehold feil.

er klar over dette, men trodde min skulle være den nyere versjonen.

ser nå at når jeg plotter inn oppskriften i kalkulatoren på haandbryg.dk får jeg en IBU på 33 (39 i beersmith). tror jeg går for å redusere 60 minutt humlen til jeg oppnår en IBU som nærmer seg 25.

upload_2015-7-21_19-52-28.png

Jeg får du får bortimot 25 IBU ved å legge inn samme mengde humle og ved å bruke Garetz`s formel for beregning av bitterhet, så jeg antar at det er denne formelen NØ bruker på sin saison:)
Du kan antakelig finjusere enda mer ved å justere koke/batch/skylle volum på vann på din valgte utstyrsprofil i beersmith. Men her er det nok erfaringer fra eget bryggeutstyr som til syvende og sist bestemmer hva som er riktig og galt.
Lykke til:D

Vis vedlegget 19708

Jeg får du får bortimot 25 IBU ved å legge inn samme mengde humle og ved å bruke Garetz`s formel for beregning av bitterhet, så jeg antar at det er denne formelen NØ bruker på sin saison:)
Du kan antakelig finjusere enda mer ved å justere koke/batch/skylle volum på vann på din valgte utstyrsprofil i beersmith. Men her er det nok erfaringer fra eget bryggeutstyr som til syvende og sist bestemmer hva som er riktig og galt.
Lykke til:D

se der ja, da begynner det å nærme seg noe :)

Hei

Jeg har prøvd å legge Nøgne Ø's Vic Secret på Beersmith. Oppskriften gir meg en IBU på 61,1 Tinseth, I følge oppskriften skal det være 100, Har prøvd alle 3 formula uten å få det til å bli 100. Er det noen som vet hva som er feil ? eller må jeg bare justere meg frem til 100 IBU Tinseth ?

Har forresten prøvd å legge oppskriften i flere kalkulatorer

Kan vel være det at de bruker en heftigere Aurora ? Ser at olbrygging.no har en med 9,6% alfasyre, mens bryggselv har 6,1%

upload_2015-7-27_16-54-22.png

Sist redigert:
Jeg vil sette fingeren på steep/whirlpool min tilsetningen din. Du trekker ut bitterhet til du når noen og 60 grader. Gjør om steep/whirlpool til ca 60 min, du vil ikke helt nå det du er ute etter mtp tall, men det er litt sånn som det er mtp bitterhet og kalkulatorer, et godt tips er å ikke se seg blind på de tallene BS gir deg. Du vil trekke ut mye bitterhet iom at du har 112g der, frem til du når noen og 60 grader.

Steep/whirlpool i BS tar høyde for at humlen ligger i,i 90+grader, hvis jeg husker korrekt

Sist redigert:
Har aldri tenkt på det, det vil jo si at alle ølene jeg har brygget har vært mye mer bittert en det jeg har trodd :O

Har aldri tenkt på det, det vil jo si at alle ølene jeg har brygget har vært mye mer bittert en det jeg har trodd :O

Som sagt, ikke se deg blind. Dette er tross alt en kalkulator som ikke har peiling på hva du driver med hjemme, etterhvert som du har noen øl under beltet så bruk heller den bitterness-greia i BS som en veileder som du måler opp mot brygg du har fra før. Etterhvert så lærer du å manipulere den til din egen vinning,f.eks så kan du velge hvor mye bitterhet de skal regne med hvis du har en Steep/WP tilsetning ioppskriften. Jeg har satt min til 0 siden jeg gjør mine WP ved 60 grader. Du finner ut av det, bare prøv deg frem :)

Har brukt deler av dagen på å lese meg klok, takk for ditt svar :) Dette ga meg lyst til å prøve meg på steep/wp. Er bare å vente til favorittgjæret er tilbake på bryggebutikken :)

Tilbake
Topp