Beersmith utstyrsprofil for Speidel 20l

Eduard

Norbrygg-medlem
Endelig har jeg gått over til anskaffelse av Beersmith 2.0 og jeg driver å justere parametrene til optimal brygging. Jeg kan tenke meg at det er en del folk her på forumet som har samme kombinasjon som meg (Beersmith og Speidel 20 liter), og jeg lurte derfor på om noen kunne være behjelpelig med noen generelle verdier som passer nettopp Speidel 20l best.

Det er nok sant at jeg kunne finne ut av disse dataene på egen hånd, men akkurat nå er det litt høyt press med å lage noen batcher. Da tenkte jeg at jeg kunne justere parametrene i etterkant, når jeg kan ta i betraktning hvor mye vann jeg bruker og hvor fint jeg kverner malten.

Vedlagt finnes standardinnstillingene for et 19 liters brygg fra Beersmith, som referanse.
 

Vedlegg

  • beersmith-standard.png
    84,4 KB · Sett: 4.684
Det der har jeg også lurt på, og spurt om noen ganger, men virker ikke som noen benytter det?
Har dette innvirkning på hvordan Beersmith fungerer?, isåfall hadde det vært interresant å fått fornuftige tall der..
 
Det har endel å si for hvordan Beersmith regner ut effektivitet og estimert sluttvolum. Tenker da spesielt på Boil Off, Cooling shrinkage, loss to trub and chiller, og top up water om dette benyttes.
 
igniztion skrev:
Det har endel å si for hvordan Beersmith regner ut effektivitet og estimert sluttvolum. Tenker da spesielt på Boil Off, Cooling shrinkage, loss to trub and chiller, og top up water om dette benyttes.

aha.. har lurt litt åp det der, for ingenting stemmer, så jeg bruker bare beersmith for å notere ingredientser og holde oversikt over lagerstatus, kalender på gjæringstider etc..
 
Jeg fant imidlertid denne til 50 liter varianten i dette forumet:
brewprofile50lbraumeist.jpg


Og på dette forumet fant jeg en profilfil som jeg har vedlagt.
 

Vedlegg

  • Philip's Braumeister settings.bsmx
    1,1 KB · Sett: 1.096
Hvor fant du det?, noe amerikansk forum, eller hos Beersmith?

Cool, Men, damn, åssen får vi denne inn i Beersmith, og få den til å være der?
Jeg dro fila inn i Beersmith, så jeg ser innholdet, men får ikke plasset den i profilmappa.. 

Etter å ha dratt fila inn, så måtte jeg kopiere den, for så å paste den i profilmappa, makan, er det slik det skal fungere?
 
I Beersmith liker jeg egentlig å ha alt tap på 0. Da får jeg brewhouse efficiency til å bli det samme som utbytte. Jeg har 9% avkok med lokket ca. 2cm på snei. Når jeg legger opp oppskriftene planlegger jeg alltid etter hvilket volum og hviken OG som er i Speidelen etter kok. Det som går tapt i humle og trub er ikke så interessant, og det vet jeg ganske godt hva blir uansett :)
 
Jeg fant ut av det. Det går som følger:

- File > Open file > velg filen og Open
- finn Philip's Braumeister settings, høyreklikk og velg Copy
- finn listen over Equipment (velg til venstre under Profiles), velg ett av oppsettene, høyreklikk og velg Paste
- så Tools > Options > Equipment profile. Velg Philip's i nedtrekksmenyen og klikk Ok.
 
Eduard skrev:
Jeg fant ut av det. Det går som følger:

- File > Open file > velg filen og Open
- finn Philip's Braumeister settings, høyreklikk og velg Copy
- finn listen over Equipment (velg til venstre under Profiles), velg ett av oppsettene, høyreklikk og velg Paste
- så Tools > Options > Equipment profile. Velg Philip's i nedtrekksmenyen og klikk Ok.

sukk.. I den gamle var det bare å importere i den mappa du sto i..  progress :)
 
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
 
Eduard skrev:
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
Det er en fantastisk funksjon :skitbra: Man kan laste inn maltprofiler fra en del forskjellige leverandører også.
 
Jeg bruker disse innstillingene og de synes jeg fungerer bra. Bruker 80 til 90% effektivitet når jeg lager oppskrifter. 80% ved 6kg malt, 90 ved 4.5kg. Ca.
Bruker gammel Beersmith. Den nye versjonen likte jeg ikke. Synes den var veldig rotete og gjør ingenting fornuftig som ikke den gamle kunne på en enklere måte.

Med 9.5% avdamping får jeg riktig OG hvis SG før koking var riktig.

Når det gjelder effektivitet er det egentlig bare "Efficiency into kettle" som er interessant, altså meskeeffektivitet. De andre tallene vil jo variere etter hvor mye svinn jeg har, som igjen henger sammen med humlemengde.

Sikter på 22 liter ferdig øl, og det pleier jeg å treffe pluss/minus varierende svinn ettersom hvor mye humle jeg bruker. Så 2 liter funker som en ca gjennomsnittsverdi.

Når jeg skal meske inn justerer jeg mengden vann fra start slik at jeg alltid får beskjed (I Brew Sheet) om å skylle med 9 liter vann. 9 liter fordi det er det som passer i den gryta jeg bruker til å varme skyllevann.
 

Vedlegg

  • innstillinger.jpg
    70,2 KB · Sett: 4.207
Bjarte H skrev:
Eduard skrev:
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
Det er en fantastisk funksjon :skitbra: Man kan laste inn maltprofiler fra en del forskjellige leverandører også.

Ja, ble lovet mye bra funksjonalitet der som ikke akkurat er på plass. Du får jo bare de profilene som leveres fra Beersmith, hvis du redigerer innholdet i de, eller legger inn egne malter, hvordan henger det sammen når man oppdaterer?
Eller, forøvrig, Får man til å oppdatere allerede nedlastede profiler?, synes det ble litt uoversiktelig de greiene der nå, men overser sikkert noe..
 
Bjarte H skrev:
Eduard skrev:
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
Det er en fantastisk funksjon :skitbra: Man kan laste inn maltprofiler fra en del forskjellige leverandører også.

Hvor finner man disse maltprofilene? Fant bare de vanlige som allerede var med på nettsiden til Beersmith...
 
Eduard skrev:
Bjarte H skrev:
Eduard skrev:
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
Det er en fantastisk funksjon :skitbra: Man kan laste inn maltprofiler fra en del forskjellige leverandører også.

Hvor finner man disse maltprofilene? Fant bare de vanlige som allerede var med på nettsiden til Beersmith...

File-Add-ons- trykk +"add" her er de vettu. Mangler dog noen
 
Vistad skrev:
Eduard skrev:
Bjarte H skrev:
Eduard skrev:
Nå når jeg har fått det til setter jeg i gang med å veie/telle alt av humle og malt. Det blir kjekt å til enhver tid kunne vite hva man faktisk har på lager. :)
Det er en fantastisk funksjon :skitbra: Man kan laste inn maltprofiler fra en del forskjellige leverandører også.

Hvor finner man disse maltprofilene? Fant bare de vanlige som allerede var med på nettsiden til Beersmith...

File-Add-ons- trykk +"add" her er de vettu. Mangler dog noen

wow!, nå var det kommet haugevis av typer gitt!
Men hva om en installert addon oppdateres?, ingen info om det, må man slette den og legge til på nytt?
 
Er det noen av dere som har brukt "Philip's Braumeister settings.bsmx" som ble lagt ved tidligere her? Synes dere den fungerer greit som et utgangspunkt?
 
Christer skrev:
Er det noen av dere som har brukt "Philip's Braumeister settings.bsmx" som ble lagt ved tidligere her? Synes dere den fungerer greit som et utgangspunkt?

Bruker disse innstillingene selv og synes de fungerer tilfredsstillende. Men har foreløpig kun 4 brygg bak meg på Speidelen så har ikke rukket å finjustere noe. Stort sett havner jeg ut med riktig volum i forhold til planen. Utbyttet ser så langt ut til å ligge på rundt 80%.
 
Prøver å konvertere en oppskrift fra Vestbrygg, laget i Beer Tools, inn i min egen BeerSmith, men må tilstå et jeg føler meg på dypt vann.

Først og fremst.
Hva bør jeg bruke uner Mash?
 
Tenkte jeg skulle ta opp igjen denne tråden, er det noen her som har laget en egen utstyrsprofil til Speidel 20L?
 
Tilbake
Topp