Beersmith - Whirlpool beregninger

Hans K

Dommer
Er det noen som har erfaringer med IBU beregningene beersmith gjør med whirlpool humle?
Jeg tenker å brygge en pale ale med en massiv whirlpool addition. Jeg antar att når man velger steep/whirlpool og setter "x-antal minutt" og den regner IBU så tar den utgangspungt i att "x-antall minutt" er whirlpool fra flameout og til kjøling begynner.

I utgangspunktet tenkte jeg humle addition på 15 min og 2 min. whirlpool humle i ved flameout (for å løse pellets opp) kjøle til 80 grader, stoppe kjøling og whirlpoole i 15 min for så å kjøle videre. Sliter med å beregne IBU og er litt bekymret for coldbreak.

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med whirlpool humling?
 
Du kan også justere utnyttelsen av wp humle under settings. Jeg vil tro at man bør gå inn og forandre dette tallet alt ettersom på hvilken temperatur man whirlpooler på.

Selv ga jeg de tallene litt opp og prøver heller å bare bygge erfaringer for hvert brygg.
 
Er det noen som har erfaringer med IBU beregningene beersmith gjør med whirlpool humle?
Jeg tenker å brygge en pale ale med en massiv whirlpool addition. Jeg antar att når man velger steep/whirlpool og setter "x-antal minutt" og den regner IBU så tar den utgangspungt i att "x-antall minutt" er whirlpool fra flameout og til kjøling begynner.

I utgangspunktet tenkte jeg humle addition på 15 min og 2 min. whirlpool humle i ved flameout (for å løse pellets opp) kjøle til 80 grader, stoppe kjøling og whirlpoole i 15 min for så å kjøle videre. Sliter med å beregne IBU og er litt bekymret for coldbreak.

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med whirlpool humling?

Det er vanskelig å beregne. Husk på at når du kjører whirlpool vil også humlen som allerede var i vørteren (15 min og 2 min) få tilsvarende ekstra tid ved 80 grader, og at også dette vil gi utbytte i form av IBU.
 
Tenker jeg går for å bruke humlefilter på koketilsetningene så jeg kan fjerne mesteparten av boil humlen og kjører whirlpool humlen rett i gryta.
Tanken bak å tilsette på flameout er att pelletsa skal gå i oppløsning (takk for tips @Bernts ) og holde på 80 grader da isomeriseringa slutter.
 
Isomeriseringen slutter nok ikke ved 80 grader, men pellets går fremdeles i oppløsning ved den temperaturen.
 
Etter min erfaring bidrar hop stands med så lite bitterhet at jeg har sluttet å regne med det. Hadde en IPA med 50 gram Equinox (aa 15%) i en 30 min hop stand på 77 grader, hvor beregnet IBU uten hop stand var 80, men med hop stand med utnytte på 10% var IBUen på 110. Den ble abusolutt ikke så bitter. Alle hop stands jeg har gjort har bidratt med forsvinnende lite bitterhet.
 
Der er jeg helt enig. Trodde først at jeg burde legge til som 20 minutts tilsetning. Men det stemmer ikke for meg. Kanskje jeg blir lurt av en "mykere" bitterhet som med FWH?

Sendt fra mobil
 
Jeg trekker opp denne en smule igjen.

Dette har gått meg hus forbi. BS sin WP-funksjon er beregnet ut ifra WP i 90C.

Jeg har gitt settingen hvor man kan beregne utnyttelsen av humle under WP en ny sjanse. Etter at siste brygg endte opp massivt bittert har jeg senket denne til 10% og kjører fra nå av WP på 60C for å teste. Frem til nå har jeg WP'et på 75C som tilsynelatende gir godt uttrekk av bitterhet.

Noen andre som har testet litt eller gjort noen erfaringer med temp/utnyttelsesfaktor?
 
Brygget 50l APA med 30g magnum FWH og 150 gram (cascade/simcoe/centennial) whirlpool på 80 grader i 30 minutter.
Ble overasket over hvor mye bitterhet som kom av whirlpool steget.
Med 150 gram tørrhumling i tillegg ble det mer en IPA enn en APA.

Ble veldig fornøyd med resultatet da, store mengder smak og aroma, så har akkurat brygget en lignende sak, bare med doble humlemengder for å være trygt plantet i IPA territoriet.
Brygget nå med mindre surt vann, og fikk mye mindre bitterhet ut av whirlpool steget, selv med doble humlemengder.
Så kan se ut som ph har litt å si for utrekk av bitterstoffer.

EDIT: Nå glemte jeg jo at det var en god del mer malt i siste brygget, så økt sukkertetthet gjør vel utrekk fra humlen mindre effektivt også.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp