Begynne salg av øl uten å registrere seg som et bryggeri?

Hei!

Sitter på tanken å rive den lille garasjen utenfor huset mitt, og bygge det opp på nytt som et lite "mini micro-bryggeri".
Sitter på tanken om evt. starte med salg til lokale pub'er rundt omkring her og til lokale fester som blir arrangert av idrettslaget her.

Hva er det jeg må gjøre for å få begynne med salg? Vet at mattilsynet må inn i bildet før salg kan starte.

Hva slags papirer er det jeg må igjennom? Hva må til av avgifter?
Hvor mye i egenkapital må man ha for å starte et lite bryggeri som dette?

Ser for meg at jeg kanskje leverer ut 100 liter i uka, noe som egentli ikke er så veldig mye, og evt. rundt 250 liter til fester som skal holdes.

Takker for alle svar, MVH LordMango.
 
For det første må man ha bevilgning på produksjon for salg, som kan være vrien å få.
For det andre trenger man en del utstyr for å produsere slike mengder. Det krever også en del jobb.
Hvis du tror dette kan bli en lønnsom sak, tror jeg du vil bli skuffet der :)
Hvis jeg skulle regne arbeidstimer osv på hjemmebrygg tror jeg nok butikkøl hadde vært rimeligere....
Hvis du er innteresert i å starte med slik er første steget å forhøre deg i kommunen om hvilken søknader som må leveres.
 
Du finner regler her: [url]http://www.lovdata.no/all/nl-19890602-027.html
[/url]Fra Lovdata: Før søknaden avgjøres skal det innhentes uttalelse fra politiet, avgiftsmyndighetene, skattemyndighetene, tollmyndighetene og Mattilsynet. Søknaden avgjøres av Helse og omsorgsdep i følge lovdata.  :bank2:

Du vil få krav som HACCP (Risikoanalyse innen Næringsmidler.) Krav om vannprøver, hygieneprøver osv. for å dokumentere at du leverer trygge næringsmidler. Det kan fort bli en stor utgiftspost om du ikke kan HACCP og IK-Mat regelverket selv. Da må du søke bistand fra næringsmiddelkonsulenter som Anticimex ol. (Jeg jobber selv der) Er du heldig kan du få hjelp av Mattilsynet, men de driver stort sett kontrollvirksomhet nå. Du har de samme kravene som større bryggeri når det gjelder Hygieneforskriftene. Krav til lokalene som skal benyttes kan bli en stor utgiftspost.

Så må du ha skadedyrkontroll for å kunne dokumentere at det ikke er skadedyr.

Så mange regler trer inn før du kan begynne å selge. Og da blir ølen du vil selge fort dyr for å dekke utgiftene når du produserer i så små kvanta.
Uansett lykke til. :ilike:
 
lordmango skrev:
Hva er det jeg må gjøre for å få begynne med salg? Vet at mattilsynet må inn i bildet før salg kan starte.

Du kan google "veileder i alkoholloven" for de viktigste reglene om tilvirkningsbevilling. Så kan du sjekke dagens nylig framlagte statsbudsjett for å finne avgiftsnivåene. Har du fortsatt tro på prosjektet, kan du ta kontakt med Mattilsynet, kommunen og Sosial- og Helsedirektoratet.
 
Det blir ikke så jeg setter opp bryggeriet som hoved-inntekts kilde for å si det sånn.
Tror det for det meste blir at jeg f. eks. noen typer øl som blir prøvd ut og levert til visse årstider tenker jeg og til diverse fester som arrangeres.

Hadde vært tøft å solgt øl på f. eks. utedansen vi har her rett etter 17. Mai.
"Brygget Lokalt" :p

Kommer mest sannsynlig til å få meg en jobb der jeg er 14-dager på sjøen og 14-dager hjemme, så det blir mer som en hobby med litt inntekt, slik at jeg kan bruke det som blir "lønn" til å brygge øl til meg selv en gang i blant slik at jeg går for det meste i 0.
 
Har du gård kan du få en egen tilvirkningsløyve for servering av gjester på gård osv. Tror det heter "Kommunal tilvirkningsløyve". Mener også at du må ha matservering i tillegg for å få det. Og selvfølgelig munkholm eller clausthaler som et alternativ.
 
Vil anbefale å ta kontakt med et av de eksisterende småskalabryggeriene i Nord-Trøndelag (Inderøy Gårdsbryggeri/Klostergården Håndbryggeri/Ølve på Egge), så får du nok enda mer eksakte svar og kanskje noen gode råd. :)
 
Forresten, tenkte på en ting; Hvis jeg får satt opp et lite bryggeri, og bestemmer meg for å kjøre på en liten runde med øl til meg selv, er det slik at jeg må ha eget utstyr utenom det som står inne i brygge-stua til bryggingen? Eller kan jeg bruke det samme utstyret.
Tenkte på slik logg-føring som må til, når man skal betale skatt og avgifter.
Er vel ikke noe problem å kjøpe inn malt og slikt på "bedriften", men hvis alt blir brygget inne i bryggestua så må jeg vel betale avgift og slikt, eller er det bare for meg å kjøre på en runde eller to å sette det i hus så lenge jeg ikke selger noe av det?

Mvh. Stephan.
 
Geir Ove skrev:
Du finner regler her: [url]http://www.lovdata.no/all/nl-19890602-027.html
[/url]Fra Lovdata: Før søknaden avgjøres skal det innhentes uttalelse fra politiet, avgiftsmyndighetene, skattemyndighetene, tollmyndighetene og Mattilsynet. Søknaden avgjøres av Helse og omsorgsdep i følge lovdata.  :bank2:

Du vil få krav som HACCP (Risikoanalyse innen Næringsmidler.) Krav om vannprøver, hygieneprøver osv. for å dokumentere at du leverer trygge næringsmidler. Det kan fort bli en stor utgiftspost om du ikke kan HACCP og IK-Mat regelverket selv. Da må du søke bistand fra næringsmiddelkonsulenter som Anticimex ol. (Jeg jobber selv der) Er du heldig kan du få hjelp av Mattilsynet, men de driver stort sett kontrollvirksomhet nå. Du har de samme kravene som større bryggeri når det gjelder Hygieneforskriftene. Krav til lokalene som skal benyttes kan bli en stor utgiftspost.

Så må du ha skadedyrkontroll for å kunne dokumentere at det ikke er skadedyr.

Så mange regler trer inn før du kan begynne å selge. Og da blir ølen du vil selge fort dyr for å dekke utgiftene når du produserer i så små kvanta.
Uansett lykke til. :ilike:

Teksten i lovdata er ikke helt oppdatert i hht til dagens rutiner. For å få statlig engrosbevilling eller tilvirkningsbevilling er det faktisk tollvesenet som avgjør og gir lisens. Helse- og omsorgsdepartementet er fremdels øverste kontroll-organ. Det man må være oppmerksom på er at dem kan kan kreve et betydelig beløp i bank-garanti som sikkerhet for særavgiftene. Alt etter hvordan tollvesenet vurderer risikoen kan dette beløpet fort dreie seg om 100.000,-klassen. Eneste måte å få til dette er å putte cash inn på en konto som banken får pant i imot at dem skriver ut denne garantien. Som nystartet bedrift kan du ikke regne med å å noe hjelp i fra noen som helst bank.

Første steg er å opprette et firma for formålet. Deretter skal Mattilsynet kontaktes FØR en starter. Mattilsynet er faktisk pliktig til å gi veiledning om man spør dem om det. Og kontakter man dem i god tid på forhånd så er dem heller ikke så vanskelige å ha å gjøre med videre. Mattilsynet skal også godkjenne bryggelokalet, utstyret og lagre. Bare krav til gulv kan komme som et sjokk for noen. Som nevnt vil dem også gå igjennom at man har rutinene på plass mhp IK-mat. Når det gjelder HACCP er det nok litt avhenging av omfanget av produksjonen. Som et puttelite mikrobryggeri vil en nok slippe mye enklere unna enn f.eks. de store bryggeriene som Ringnes.

Jeg har selv tidligere vært kunde hos Anticimexfør og jeg vil si at dem ikke er så dyre! :ilike: Men da var det ikke øl-produksjon, men en restaurant jeg drev. Jeg importere også på en kommunal importbevilling. Jeg ønsket å oppgradere til statlig engrosbevilling, men den gangen klarte jeg ikke å stille nok sikkerhet for garantien som tollvesenet krevde....

Og når det begynner å bli drift vil du også trenge en regnskapsfører. Man kan i teorien gjøre dette selv, men jeg vil anbefale å bruke et regnskapsbyrå selv om det koster flesk dette også. Det er moms-oppgaver, evt. innberetning av arbeidsgiveravgift om man skal ta ut lønn etterhvert. I tillegg må man innberette til tollvesenet om disse særavgiftene. Tollmyndighetene kan plutselig dukke opp for å kontrollmåle på hva du har på tankene.

Og neste ting... Hvis man først etablere et firma, så blir man nedringt av allverdens selgere av annonser, telefonkataloger, internettsiders osv. osv... Da man man si "FUCK YOU!" til ALLE dem som ringer. Dem koster ALT for mye, og du får heller ingenting igjen. Det er mye bedre å henvende seg direkte til potensielle kunder.

Er det vilje nok, så går det! Lykke til!
 
Jeg ser for meg at jeg har et lite lager-rom for utstyr og slikt.
Alt utstyr kommer til å bli vasket før og etter bruk.
Selve brygge-rommet ser jeg for meg at jeg hovedsaklig flislegger hele rommet, slik at det er bare å spyle med evt. en høyttrykkspyler  ;)
Vet ikke om de godtar slikt da men... Må prøve å ringe dem en dag å høre hva slags krav de har til lokalet.
 
Fliser på gulv blir faktisk ikke godtatt for matproduksjon. Vegger ok, men ikke gulv. En epoxy-løsning for gulvet kan være et godt valg...
Prosessen frem til kokingen kan man nok argumentere for at ikke trenger å være så ekstremt hysterisk. Hvis man argumenter så vil dem kanskje lytte og ta hensyn til dette.
 
Freddy skrev:
Fliser på gulv blir faktisk ikke godtatt for matproduksjon. Vegger ok, men ikke gulv. En

Er virkelig dette tilfellet nå? Har tidligere jobbet  med IKT mat, HACCP, ISO og BRC standarder. Vi hadde fliser på alle gulv i alle fabrikker som jeg hadde oppsyn med.  (9 Stk) Selv i de som ble nybygd. (riktignok i 2003)  Det var aldri et tilfelle at vi fikk pålegg om å endre på det.
 
Tja... Jeg har litt problemer med å tro dette selv. Et nylig eksempel er kantinen på Måltidets hus i Stavanger. Dem måtte hugge opp gulvet etter to måneders drift. Om det var fordi flisene ikke var helt glatte nok vet jeg ikke.

Det sikreste er nok å spørre først. Upraktisk å måtte bytte ut senere.
 
Forsikringsselskapene forlanger membran under fliser fordi de trekker vann (i fugene) , da er det rart at det er lov med fliser på steder det kan trekkes med smittestoffer som kan ligge å formere seg og aldri bli helt borte., men det er Forsikringsselskapenes mening og de mener mye rart.
 
Men for å svare kort og greit på spørsmålet overskrifta stiller:

Spørsmål: (Er det mulig å) begynne salg av øl uten å registrere seg som et bryggeri?
Svar: Nei.
 
Vi holdte på med dette i ca. 4 mnd. før vi ga opp, men prosessen er:

Registrere seg til Mattilsynet
Registrere seg som særavgiftspliktig til tollvesnet
Få en spesiell sjenkebevilling fra kommunen med en bevilling på produksjon.
(Det var det mener jeg å huske)

Men du må ha svære regnskap og rutiner for lagerbehold, antall liter solgt, antall liter produsert blablabla, vi ga opp fordi det viste seg å være mer enn en 100% å bare holde styr på disse tingene. Dette var basert på salg fra egen virksomhet, ikke salg til butikker og pubber, da er det enda strengere.
 
Det er strengere forskrifter og lover mht microbryggerier og salg fra disse enn det er til sikkerhet til pasienter på våre sykehus, forstå det den som kan...  :skraemt:
 
Gustav svarte på spørsmålet i overskriften. Og det er også det første steget.

Når det gjelder kommunal skjenkebevilling trenger man ikke det hvis det kun dreier seg om salg til andre puber. Men hvis man skal ha skjenking i egne lokaler i tillegg må man ha denne kommunale skjenkebevillingen. (eller evt. kommunal salgs-bevilling om det er salg over disk for øl under 4.7% alkoholprosent.)

Hvis man samtidig skal ha skjenking i egne lokaler samt salg til andre utesteder kompliserer dette regnskapet betydelig. Skulle man likevel finne på å gjøre dette kan det tenkes at det administrativt er enklere å etablere to driftsselskap. Det ene for brygging og distribusjon og det andre for drift av selve puben.

Man trenger ikke ha grunnfag i statsforvaltning for å  få dette til, men det hadde hjulpet.  ;D
 
Supertørst skrev:
Det er strengere forskrifter og lover mht microbryggerier og salg fra disse enn det er til sikkerhet til pasienter på våre sykehus, forstå det den som kan...  :skraemt:

Et tullete utsagn. Du kan kanskje begrunne det på en måte, for å få det til å virke litt mindre tullete?
 
Greit.
Har funnet ut at det er en GOD del papir-arbeid som må i boks for å i det hele tatt kunne begynne planlegging av hvordan bryggebua skal være.
Noen som vet om et ca. overslag på hvor mye man må ha på bok for å i det hele tatt kunne starte?
Har ikke tenkt til å ta opp noe lån, og vurderer å spare opp en del på lønna mi når jeg finner meg en jobb.
Vet at jeg må ha en elektriker hit for å koble på det elektriske, og har tenkt å høre om det er mulig å kjøre en "krets" som går igjennom måleren, og rett ut i garasjen. Slik at det ikke er noen sikringer inne i huset som hører til bryggebua, og ha et eget sikrings-skap der inne.

Spurte en kompis av meg hva han trodde jeg måtte ut med for å i det hele tatt få begynt, selv om jeg leide lokalene og ikke bygde selv, mente han at jeg måtte ut med over 300 000... Er dette bare noe sprøyt eller må jeg regne med at jeg må ut med såpass?

Mvh. Stephan.
 
Tilbake
Topp