Behandling av nyplukket humle.

Da kan det (under over alle undre!) faktisk bli litt fersk humle som skal høstes i løpet av de nærmeste dagene, hvis bare regnet gidder ta en pause, da....  >:D

Har forsøkt å søke her på forumet; men ikke snublet over relevant info.

Hvordan behandler man fersk humle?  Fortrinnsvis rett i brygget?  Bør den tørkes (Hvordan - lufttørring/med vifte i stekeovn/vifte + varme i stekeovn eller annet)?

Tja, stort sett all info er av interesse.

MVH

Morten M
 
Om du bruker humla fersk, bruk ca 5 ganger så mye (i vekt) som du ellers ville gjort, da den inneholder mye fuktighet.

Derfor bør du også tørke humla om du ønsker å oppbevare den videre, fukt og oksygen vil ødelegge den etterhvert..
Selv har jeg brukt urtetørker i noen timer (5-7?) på 40-50 grader. Mener å ha lest at du ikke bør gå over 60°C under tørking. Tørkingen kan nok gjøres på flere vis, her er det varme, tørr luft, luftsirkulasjon og åpne lag med humle som gjelder.
Når humla er ferdig tørket, vil den ha ca 1/5 av den opprinnelige vekten.
Da vil gjerne eventuelle lus og andre beboere også ha forlatt åstedet på grunn av klimaendringene i boligen.

Pakk humla deretter så lufttett som mulig, hvor det optimale er vakumpakking (i lufttette poser) og nitrogen for å blåse ut lufta, før du legger den i fryseren.

Har ikke hatt rare avlingene her, og sammen med litt humle jeg har fått fra andre, har jeg hengt den i papirposer i garasjen, med håp om å kunne bruke den i lambic en vakker dag.
 
Tilbake
Topp