Behov for demontering av rør på rims / herms

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Dere som bygger selv, hvor ofte vil det være behov for å demontere rør og slanger osv? Trenger man å gjøre det i det hele tatt? Tenker på et rims eller herms oppsett. Hvis behovet er stort vil hurtigkoblinger (triclamps) være en stor fordel. Eller holder det å kjøre vaskevann (lut) og starsan gjennom systemet etter endt brygging?

Vasker med Zalo eller Jif Kjøkken etter endt brygging. Sirkulerer med pumpen og varme på og bruker da oppvaskmaskinpulver eller tablett oppløst i vannet. Skinnende reint :) RIMS /Bratberg oppsett

Legger bare slangene i varmt bad etter brygging. Jeg kjører skyllevannet gjennom hermscoilen så den blir vasket idet den blir brukt under skylling.

Etter bruk vasker og sirkulerer jeg med Zalo eller PBW, skyller med vann før jeg setter ting bort.

Herms coil av kobber skyller jeg først med Starsan og så vann før bruk. For å få bort eventuell verdigris inni coilen. Lar den gjerne stå fylt med Starsan over natta hvis jeg kan.

Ripper litt opp igjen i en gammel tråd... Hvor farlig er Verdigris? Og hva er beste måten å få dette bort på slik at jeg trygt kan bruke utstyret?

Tilbake
Topp