1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Belgisk Blond med WLP500

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Chiefen, 20 Feb 2018.

1. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg hadde ett prosjekt der jeg skulle redde livet til en WLP500 best før jannuar 2016. det ser ut som det har lykkes over all forventning.
    Så da skal jeg brygge en belgisk blond med den og lurer da på hva er en fornuftig oppskrift til min nye venn?
    belgisk blond.PNG
    Meske på 65grader i 60 min utmesk 76grader 10 min
    Høres det vetug ut for min nye venn?

2. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser rimelig grei ut, men personlig ville jeg kun brukt pils og vienna, for å holde fargen lys. Mesket et par grader høyere, siden min erfaring er at belgisk gjær har høy utgjæring. Det er ikke noe problem at FG ender under 1010. Jeg ender som regel ned på 1008-1006, men gjærprofilen sørger for et fyldig øl, med god munnfylde og sødme.
    Nyter akkurat en blonde, rett nok gjæret med M31 Triple, 1066 OG-1008 FG. Ut fra fyldigheten skulle man tro den lå på FG 1015:)

3. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takker for svar, er litt novice på Belgisk... har brygga 2-3 sett men der er jo alt klappet og klart.
    Så meske på 68 grader da kansje? Du vil ikke ha hvete i heller? trodde den skulle gi meg ett litt mer holdbart skumm.

4. Brynsj

Brynsj
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skummet blir som krem, er min erfaring.
    Blonde.jpg

Det jeg liker med lyse belgiske ølsorter er den enkle oppskriften, og hvor stor rolle gjæren spiller, gjæringstemperatur skaper stort spillerom.
    Jeg mesker som regel på på 67 grader, og får som sagt god utgjæring.

Thomas Søreide og Chiefen liker dette.
  5. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da hører jeg på deg.. blir 67 grader, men kansje jeg lurer oppi litt hvete... Men takk for hjelpen. Tror jeg må kalle dette ølet walking dead... eller hadde det blitt klart til påske så kunne det jo fått navnet Jesus.. Det blir Jesus, står opp til påske faktisk... dette må jo bli ett hellig øl

Amarillo og Brynsj liker dette.
  6. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser bra ut etter min mening også.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

- men ikke få sjokk om den beveger seg en del poeng under det du har beregnet der:). Alle belgierne jeg har kjent, har hatt det med å krabbe seg godt under 1.010. Den siste golden ale'en jeg satte, gikk fra 1.072 til 1.002. Den var med wlp550, og det var en del sukker i oppskrifta.

Kanskje en ide å ta ut en skvett til en utgjæringstest når du starter gjæringa, så veit du hva du har i vente?

8. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har jo aldri helt blitt på lag med denne trapistmunken...er en lat rakker, som jeg forøvrig tror er gjengs for munker... de spiser all godsakene i en smell, og så er de for mett til å gjøre jobben videre... men så rusler det på litt sånn dann og vann.. ja er litt skeptisk... men har jo redda stakkaren fra den sikre død, så muligens vi har knytta litt bånd og att den skjønner hva jeg forventer.. men er litt skeptisk ja

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva slags gjæringstemperaturregime har du tenkt deg, forresten?

Jeg lar gjerne de belgiske starte lavt, på 17 grader, og så får de etter hvert stige, sånn at de gjør unna mye oppe på 20-21 grader. Men så gjelder det å fange dem før temperaturen synker, og få dem opp på 24 grader. Og da kan de stå der og hygge seg i varmen ganske lenge mens de småspiser de siste, litt tyngre fordøyelige, sukkerartene. (Det er vel maltotriosen de gjerne skal dytte i seg så mye som mulig av før de er fornøyde.)

Dette er jo den feige måten å gjøre det på, og jeg får ikke de store esterbombene på denne måten. Men jeg unngår gjerne fusel, også:). 500 er visst fra Chimay, og jeg synes Chimay er noe udrikkelig søl pga all fuselen.

10. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har tidligere startet på 18 grader og latt den stige som den vil (riktig nok på wlp530) har ikke fått noe fusel som jeg kan kjenne. Problemet har vert att den gjæren er notorisk lat og bråslutter mitt i gjæringen. Den kommer igang igjen men ting tar tid.
    Nå skal jeg jeg brygge denne på fredag, litt over en uke før jeg skal på jobb. Da ser jeg for meg att jeg kan få styrt litt temp i første uke, så setter jeg den på 23-24 grader, drar på jobb og så får vi se da jeg kommer hjemm igjen 2 uker senere. (da slipper jeg å iritere meg over dårlig arbeidsmoral)
    Må kansje få noen til å senke temp i siste uken, men det får vi se hvordan det utvikler seg

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg lar mine stå på 24 grader til jeg tapper - gjerne etter 3 uker - og det ser ut til å fungere helt greit, det.

Chiefen liker dette.
  12. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da prøver jeg det

Del denne siden