Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Jeg har ikke tid til å oversette alt men dette ser ut som et bra oppskrift med gode resultater.


Brouwer: Tjerk Dijkstra
Naam: Fleurige Freak
Soort: Blond(e)
Start SG: 1056
Eind SG: 1014
kleur: 10 EBC
Bitterheid: 26 IBU
Schaal: 28 L

Mout
5 kg pilsmout 3 EBC
1,2 kg tarwemout
0,3 kg amber 50 EBC
1 kg moutextract 3 EBC
225 gr bloemenhoning (na stoppen koken)

Water
20 L Maischwater
12 L Spoelwater
(na koelen aangevuld tot 28 liter)

Maischschema
15 min 53 °C
30 min 63 °C
30 min 73 °C
 5 min 78 °C
spoelen

Hop
Hallentau perle 6% 50 g  80 min
Hallentau Hersbrucker 2,5%30 g  10 min
10 gram koriander (ongemalen) 10 min

Gist
Wyeast 1214 Belgian Ale (beluchte giststarter 1 liter)

Hoofdvergisting 6 dagen 19-21 °C (tot 1019)
Lagering 5 dagen 18-20 °C ( tot 1014)
Rijping bij 2-6 °C


C1 ONK 2006 met 86 punten. Opmerking: Schitterende Blonde, iets te weinig koolzuur als je iets op moet merken
 
det går sikkert også fint med ensteg mesking for å forenklere det  :biersmile:

bare spør hvis du lurer på noe
 
     
  Jeg brygger denne i dag. Tripel eller sterk blond. Hva du vil  :)
     

Kruidig honingblond Style: Trippel  Brewer: lora
 
Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1079
FG: 
Alcohol: 7.9 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 24 IBU
BU/GU: 0.3


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 5000 grammes
Wheat Malt 250 grammes
Flaked Wheat 750 grammes
Flaked Oats 400 grammes
Kandis (light) 1000 grammes
Honey 500 grammes

Mash schedule: 60 degrees for 30 minutes, 70 degrees for 60 minutes.



Hops
East Kent Golding 5.9% alpha 40 grammes 60 minutes
East Kent Golding 5.9% alpha 20 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP500 Trappist Ale


Comments:


koriander 15 g

appelsinskall 15 g

sitronskall 5 g


Hvetemel isf hveteflakes


havregryn 400 g in 3 liter water naar 85 C brengen en daarna toevoegen aan de maisch.


honning etter hovedgjæringen
 
Jeg brygget Belgisk Blond i går etter din oppskrift over. Tror det gikk bra. Det gjærer bra. Målte OG til 1065. Mørkere  i fargen enn hva jeg forventet. Spent på hva jeg får som FG. Har egentlig hatt litt problemer tidligere med å få lav nok FG.
 
Artig med hollandsk at man stort sett forstår det (skriftlig) selv om man aldri har lært/studert noe av det. Men det hjelper godt å beherske tysk, selvsagt.
 
Henning1 skrev:
Artig med hollandsk at man stort sett forstår det (skriftlig) selv om man aldri har lært/studert noe av det. Men det hjelper godt å beherske tysk, selvsagt.

Det går sikkert fint for norske å lese nederlandsk. Men ofte er jeg ikke så nøye og blander norsk, nederlandsk og engelsk i disse oppskrifter. (og jeg bruker danske beercalc.dk)
 
Per Skaug skrev:
Jeg brygget Belgisk Blond i går etter din oppskrift over. Tror det gikk bra. Det gjærer bra. Målte OG til 1065. Mørkere  i fargen enn hva jeg forventet. Spent på hva jeg får som FG. Har egentlig hatt litt problemer tidligere med å få lav nok FG.

Hadde jeg også i de førtse 3 eller 4 brygg. Hver gang skjer det noe og hver gang går det bedre på et par fronter. I dag fant jeg ut at jeg brukte en termomåler som viser 4 °C for mye på høye temp og en del  °C for lite på lave temp. Men jeg har flere så jeg brukte to i steden for den dårlige. Trenger en digital snart. Og jeg brukte min nylagt kobber manifold. fantastisk.
 
Hei.

Skulle lage en 22 liters belgisk blonde ale.
Med pilsnermalt, munish 1, vienna, cara-pilsmalt og karamellmalt.....
Men da jeg pakket opp sekken fra brygging.no manglet cara og karamellen...

Derfor følgende oppskrift:
6,7kg pilsnermalt
1 kg viennamalt
0,6 kg munish 1

60min oppkok med golding humle + saazhumle i siste 15+2.

Hva blir dette?

Har også stående pale malt, og ekstra pilsnermalt, viennamalt og munish 1 malt...

noen tips?
 
Det går fint med bare pilsnermalt og 10-15% farin. Koke i 90 minuter og IBU rundt 25. Enstegs mesk 65-66 °C.
Kanskje 5% munich til body og litt mørkere farge.
 
OK.

Da tilsetter jeg, hmm, 200g farin? Til den oppskriften jeg allerde har satt sammen....

Har ikke benyttet farin før.. må farinen smeltes i gryter og blandes med vørter før koking?
 
Prøvde meg på en Duvel-klone for en stund siden og da tilsatte jeg sukkeret under gjæringen. Ventet til gjæringen begynte å gi seg litt, kokte opp vann og løste opp sukkeret i det - og opp i gjæringsdunken med det. Fungerte flott. Ble en god øl - selv om den ikke var helt Duvel.
 
Du kan tilsette farin ved kokestart. Du vil ikke ha for mye restsukker i en Belgisk Blond så pass på med caramalt og spesielmalt generelt.

200 g er lite. 1kg er kanskje et bra utgangspunkt :biersmile:
tips:Hvis du tilsetter farin 15 min før kokeslutt får du litt mer utbytte av humle.

Da jeg brygget med Wyeast1388 (Duvelgjær) tilsatte jeg sukkeret under eller rett etter hovedgjæringen men dette fordi det var 25% og så har 1388 tendensen til å slappe av for tidlig så trenger en boost. Dette har også jeg bare lest men fungerte bra. Du trenger ikke å gjøre dette nå.


EDIT skal du lage en Blond eller en Pale ale? Du skriver blond ale og jeg trodde du mente blond. Så jeg tar kanskje feil. Pale ale litt er annerledes.
 
Belgisk blonde ale jeg vil prøve på ja, med noen vrier.

Takk for svar:)

Trur jeg prøver en vri hvor jeg har i 450g farin ved kokestart, og 50gram mot slutten av kokingen..
Deretter spe på med litt mot slutten av hovedgjæringen...

Hadde egentlig tenkt å gjenbruke gjær fra en Saison som er ferdig gjæret nå. Men litt usikker Wyeast 3724 vil være bra i en blonde...
Har også noe 3522 og 1388 liggende. Men disse har jeg ikke laget starter til...
 
Belgian Saison trenger høy temperarur for å bryte 1035 og så for å gjære ut vørteren. En blonde skal smake mer neutral tror jeg.. bare prøve eller brygge en saison til ;D
 
Hvis du brygger 22 liter og deler vørteren i to da kan du tilsette Achouffe til den ene og Duvel til den andre uten å lage en starter ;)
Du trenger ikke så mye gjærceller heller hvis du tilsetter farin etter eller under hovedgjæringen.
 
takker :klovn:

det kan være ønskelig å underpitche flere belgiske typerøl  for å oppnå et ønskelig smaksprofil. Du får mer celdeling og så mer biprodukter.
 
Jeg vil bruke koriander og nøtter i min nye blonde. Jeg har tidvis forlatt renhetsloven før, med et visst hell - etter en del prøving og feiling. Jeg har nå blitt såpass voksen at jeg velger å spørre først. Så:

Har noen erfarring med nøtter i øl? evt koriander? veit jeg må være forsiktig i og med at hveta ikke lenger er der for å veie opp, men det må da være mulig? Noen som har noen formening om mengde?

- Gubben.
 
Tilbake
Topp