Belgisk blonde - SG er 1.004

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Hei !

Har kjøpt et ølsett av typen belgisk blonde fra olbrygging.no og mesket denne i henhold til beskrivelsen.
Altså mesket på 64°C i 60 minutter. Kokt i 90 minutter.
Forventet OG / FG er 1.061 / 1.009

Jeg målte min OG til 1.060 og med et volum i gjæringskaret på ca. 23.5 liter og var dermed fornøyd med min bryggerdag.

Brukte 1 pakke av Lallemand Belle Saison tørrgjær som medfulgte settet.
Jeg rehydrerte ikke, strødde kun på toppen av vørter mens jeg helte denne av fra kjelen.
Ristet gjæringskaret i 3-5 min tipper jeg.

Brukte også Yeast GF gjærnæring for å øke gjærens evne til å formere seg.

Satte denne i skapet på 18°C tirsdag 04.10
Målte SG fredag 07.10 til 1.040
Målte SG tirsdag 11.10 til 1.013
Økte temperaturen til 20°C på fredag 14.10
Målte SG søndag 16.10 til 1.004

Og det er denne siste målingen jeg ikke klarer helt å forstå siden forventet FG er 1.009, og jeg måler altså en SG på 5 poeng under forventet FG ???

Ølet så relativt klart ut ( men vil foretrekke en cold crash for å få felt ut litt diverse ), og luktet godt så jeg er ganske sikker på at det ikke er noen infeksjoner på gang.

Hydrometeret mitt kalibrert og i orden såvidt jeg kan bedømme.

Dette er mitt 5 brygg, og de foregående bryggene så har jeg truffet OG/FG så godt som spot on alle gangene.

Noen som har opplevd liknende eller som har en forklaring på dette ?

Skal nevnes at jeg ikke er bekymret for denne målingen, snarere tvert imot.
Men dette er første gangen jeg har gjort en måling som er bedre enn forventet før ølet er ferdig med sine 14 dagers gjæring og en forklaring eller historie fra andre som har opplevd det samme med denne gjæren eller ølsettet hadde vært hyggelig.

Mvh. Knut

bjartenataas

Norbrygg-medlem
Hei !

Har kjøpt et ølsett av typen belgisk blonde fra olbrygging.no og mesket denne i henhold til beskrivelsen.
Altså mesket på 64°C i 60 minutter. Kokt i 90 minutter.
Forventet OG / FG er 1.061 / 1.009

Jeg målte min OG til 1.060 og med et volum i gjæringskaret på ca. 23.5 liter og var dermed fornøyd med min bryggerdag.

Brukte 1 pakke av Lallemand Belle Saison tørrgjær som medfulgte settet.
Jeg rehydrerte ikke, strødde kun på toppen av vørter mens jeg helte denne av fra kjelen.
Ristet gjæringskaret i 3-5 min tipper jeg.

Brukte også Yeast GF gjærnæring for å øke gjærens evne til å formere seg.

Satte denne i skapet på 18°C tirsdag 04.10
Målte SG fredag 07.10 til 1.040
Målte SG tirsdag 11.10 til 1.013
Økte temperaturen til 20°C på fredag 14.10
Målte SG søndag 16.10 til 1.004

Og det er denne siste målingen jeg ikke klarer helt å forstå siden forventet FG er 1.009, og jeg måler altså en SG på 5 poeng under forventet FG ???

Ølet så relativt klart ut ( men vil foretrekke en cold crash for å få felt ut litt diverse ), og luktet godt så jeg er ganske sikker på at det ikke er noen infeksjoner på gang.

Hydrometeret mitt kalibrert og i orden såvidt jeg kan bedømme.

Dette er mitt 5 brygg, og de foregående bryggene så har jeg truffet OG/FG så godt som spot on alle gangene.

Noen som har opplevd liknende eller som har en forklaring på dette ?

Skal nevnes at jeg ikke er bekymret for denne målingen, snarere tvert imot.
Men dette er første gangen jeg har gjort en måling som er bedre enn forventet før ølet er ferdig med sine 14 dagers gjæring og en forklaring eller historie fra andre som har opplevd det samme med denne gjæren eller ølsettet hadde vært hyggelig.

Mvh. Knut
Vanlig utgjæring for saison-gjær. Men det betyr ikke at det må bli tynt, den produserer glyseroler som gir munnfølelse.

Men en "riktigere" tørrgjær for belgisk blond er f.eks. Abbaye fra Fermentis.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Finn Berger

Moderator
Belle Saison kan du nærmest betrakte som en infeksjon. Det er en temmet utgave av saccharomyces diastaticcus - som egentlig er en villgjær - og lager en god saison, og sikkert en grei blonde. Men den gjærer lengre ned enn andre saisongjærtyper. Bli ikke overrasket om den drar enda lengre ned enn 1.004, og forhast deg ikke med å tappe den.

Jeg ville vært litt ekstra omhyggelig med å reingjøre gjæringsfat og annet som har vært i kontakt med denne gjæren. Du vil ikke ha den over i systemet ditt. Og pass på flaskene, for bunnfallet klamrer seg godt fast. Flaskebørste må til!

Topp