Belgisk dubbel

1.9 - 2.4 co vol. (4.2 til 6.2 gram sukker)
Hvis du skal ha det stil riktig etter en belgiske sterk øl dobbel :):)
 
1.9-2.4 er for lite. Rochefort har 3.5 vol CO2 i sine øl. Westmalle har 3-4 vol CO2. Tall fra Brew Like a Monk. Selv foretrekker jeg ganske godt med kullsyre i Belgiske øl og ville sikta på 8-9g sukker per liter.
 
Ser flere kalkulatorer og noen referanser til BJCP-definisjoner gir 1.9-2.4 for "Belgian ales", men det stemmer ikke med omtrent noen av de kommersielle eksemplene, så hvor de får det fra aner jeg ikke. Brewing classic styles anbefaler 3-4 volum, hvis du vil ha mer input enn de jeg siterte over.

Hvis du bruker 8.5g/l så ender du på 3vol CO2, noe som skulle være ganske passe. Dette under antagelsen om at du har gjæret ølet på i hvertfall 20C.
 
Ålrait. Da har jeg fått de innspillene jeg trengte. Kjører på med 8-9 gr. pr liter. ++.
 
Låner tråden din litt, @Stig Aa. :)

Skal brygge en belgisk dubbel etter oppskriften i Brewing classic styles. Der står det at man blant annet skal bruke Aromatic malt (ca. 40 EBC). Denne har de ikke i min lokale bryggebutikk. Er det noen som vet hva slags malt det er? Kan jeg erstatte den med f. eks. Abbey malt (50 ebc), eller Biscuit malt (50 ebc)? Eller er det bedre alternativer?
 
Låner tråden din litt, @Stig Aa. :)

Skal brygge en belgisk dubbel etter oppskriften i Brewing classic styles. Der står det at man blant annet skal bruke Aromatic malt (ca. 40 EBC). Denne har de ikke i min lokale bryggebutikk. Er det noen som vet hva slags malt det er? Kan jeg erstatte den med f. eks. Abbey malt (50 ebc), eller Biscuit malt (50 ebc)? Eller er det bedre alternativer?


De blir ikke helt det samme. Abbey er røstet og tilfører noe bitterhet og røstet preg, biscuit er som ristet brød og kjeks på en måte.. Aroma-malten er lite bitter og gjør ikke så mye ut av seg smaksmessig som de to andre, men den tilfører maltrik aroma.

Du er i Bergen? Står på nettsiden til vestbrygg at de har aroma inne.
 
De blir ikke helt det samme. Abbey er røstet og tilfører noe bitterhet og røstet preg, biscuit er som ristet brød og kjeks på en måte.. Aroma-malten er lite bitter og gjør ikke så mye ut av seg smaksmessig som de to andre, men den tilfører maltrik aroma.

Du er i Bergen? Står på nettsiden til vestbrygg at de har aroma inne.

Ser man det, jo de har visst aroma, men denne er betydelig mørkere enn den i oppskriften til Brewing classic styles (150 ebc vs. 40 ebc). Jeg skal bare bruke ca. 200 gram, så da spiller fargeforskjellen kanskje liten rolle?
 
Det er jo lov med litt fargesprik i også en dubbel, så kanskje du havner innenfor hvis du tenker typeriktighet selv med 150?
 
Det er jo lov med litt fargesprik i også en dubbel, så kanskje du havner innenfor hvis du tenker typeriktighet selv med 150?

Oppskriften sier 29 EBC, jeg havner på 34,1. Retningslinjene for stilen sier at typeriktighet ligger i intervallet 20-33 EBC. Det kan vel ikke bli for gale med 34 EBC da....
 
Oppskriften sier 29 EBC, jeg havner på 34,1. Retningslinjene for stilen sier at typeriktighet ligger i intervallet 20-33 EBC. Det kan vel ikke bli for gale med 34 EBC da....

Nesj, kjør på. Oppskrifter tar ikke høyde for hvor lenge eller hvor hardt du koker heller, som en av "feilkildene" til EBC-rating.

Dessuten så er det variasjoner mellom batcher på malt. Det man får oppgitt er bare gjennomsnittet.
 
Glem oppskriften i classic styles! En gullgruve av oppskrifter/inspirasjon finner du på http://www.candisyrup.com/recipes.html.

Zainasheff sin dubbel er etter minne en sånn "kast alt i gryta" oppskrift. Hovedingrediensen i en god dubbel skal være bra kandissirup ikke et tonn spesialmalt. Vanligvis har jeg stor respekt for Jamil, men kanskje ikke på de belgiske oppskriftene hans :).

Se denne: http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/westmalle_dubbel_clone_-_040.pdf

Westmalle trippel oppskriften deres er spot on forøvrig.
 
Classic american. Spesialmalt. Mindre fokus på få råvarer, mer fokus på mye forskjellig. Tar vekk definerte peaker i et øl.
 
Jamil bruker en del sirup i sin oppskrift også, men ikke like mye som i den du linker til @jab. Nå har jeg rigget til for oppskriften til Jamil, så går nok for den i denne omgang og får heller teste noe annet neste gang om den ikke faller i smak.
 
Tilbake
Topp