Belgisk enkel

Vil gjerne ha tilbakemelding på denne oppskriften.

Chimay har begynt å eksportere Dorée, en belgisk "enkel" som har vært forbeholdt munkene og de lokale kaféene. Smakte denne i går, og den er kanongod, på 4,8 % ABV! Klassisk krydret belgisk smak, litt bitter appelsin.

I "Brew Like a Monk" er stats på Chimay Dorée som følger:
OG 1.040, utgjæring 87 %, IBU 16, SRM 8. Curaçao og koriander blir brukt.

Så tenkte jeg ville brygge noe liknende, men har aldri gjort dette. Hva tror dere om denne?

19 liter, 75 % ekstrakteffektivitet, gir OG 1.040, SRM 7, IBU 16:
2,8 kg pilsnermalt
0,15 kg hvetemalt
0,25 kg krystallmalt (60 L)

Meske på 65 ˚C.

Koke i 60 min:
25 g Hallertauer Mittelfrüh @ -60 min
14 g curaçao-skall @ -20 min
11 g korianderfrø (stødt) @ -5 min
10 g Hallertauer Mittelfrüh @ -5 min

Gjære med WLP500, pitche ved 20 ˚C, heve til 24 ˚C etter 2 dager.
 
Spørsmålet her er vel om kryddermengden er passe, og det aner jeg ikke. Litt lang koketid på curaçao-skallet? Det kan fjerne mye av aromaen.

Jeg har brygget et lignende øl, løst inspirert av Northernbrewers Patersbier (mitt beste forsøk var 100% Golden Promise, én humletilsetning til 25 IBU og WLP530). Et enkelt og friskt øl med pære- og plommeestere.
 
Takk for feedback og oppskrift!

Har tatt kryddermengdene fra wit-oppskrifter to BYO-artikler (her og her). Artiklene nevner også muligheten å bruke friskt appelsinskall og også å dele opp curaçao-mengden i to, slik du antyder @Kjetil S . Tror jeg skal gjøre som du foreslår.

Har aldri brygget noe liknende. Hvor mye krydder per liter og koketid hadde du på dette ølet?

Patersbier virker jo å være i samme område som det jeg skisserer, minus krystall og hvete. Humleskjema, mesk og gjær likner. Så jeg begynner å få tro på min egen oppskrift.
 
Jeg brukte ikke krydder. Gjæren gir rikelig med smak alene. Men for all del, ølet kan helt sikkert være godt med krydder også.
 
Tilbake
Topp