Belgisk med OG 1.091, alt for høy FG, kan dette reddes?

Jeg skulle Flaske en øl i dag, og oppdaget at FG var alt for høy. 1.056! OG var 1.091. Jeg er ganske sikker på at grunnen er at det skjedde noe feil med starteren. Jeg måtte pitche før den var ferdig utgjæret, da den brukte mye lenger tid på å gjære ut enn jeg forventet.

Men, kan dette fikses? Tilsette mer gjær? Mer av samme eller ny type??

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kanskje det funker med en gjær som har god toleranse for alkohol?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg brukte wlp Belgian strong ale, burde vel klare en god del alkohol?

Kanskje jeg bare skal lage en ny starter med samme gjær, men gjøre det ordentlig denne gangen? Eller bør jeg bruke en annen gjær?

Det var egentlig det jeg mente med en gjær som tåler alkohol godt. At det er vel det som trengs for en evt repitchl. Men hvis det hjelper å pitche en gang til aner jeg ikke.

Hvis vi regner med at du allerede har fått den ønskelige belgiske gjærsmaken fra første gjæring, kan du rett og slett prøve med en pose tørrgjær. F.eks Safale 05. Den er så godt som smakløs, men tåler godt litt alkoholstyrke. 
Mener å ha lest dette forslaget som en nødløsning hvis den vanskelige Saison endte med for høy FG.
Men som du sikkert vet, er det ikke lett å få igang ei utgjæring for andre gang.

Nå har ikke jeg så stor erfaring med øl, men fra hjemmelegging av vin, var regelen at om noe gikk skeis halvvegs i gjæringa, f.eks. for høy temperatur så  gjæra var drept, måtte man starte med en liten porsjon ny most og ny gjær og la den gjære opp mot samme alkoholstyrke som den som stoppet. Gjæra har vansker med å starte i en vørter som allerede har alkohol vil jeg tro.

Rolv Bruun skrev:
Nå har ikke jeg så stor erfaring med øl, men fra hjemmelegging av vin, var regelen at om noe gikk skeis halvvegs i gjæringa, f.eks. for høy temperatur så  gjæra var drept, måtte man starte med en liten porsjon ny most og ny gjær og la den gjære opp mot samme alkoholstyrke som den som stoppet. Gjæra har vansker med å starte i en vørter som allerede har alkohol vil jeg tro.

Denne løsningen har jeg og blitt forklart, og benyttet, med hell i lignende situasjon(det var en Imperial Stout) I ditt tilfelle ville jeg laget en stor og sterk starter, kanskje med OG på 1060, latt denne gjære ut til ca 1050 og pitchet hele starteren. Det viktigste her er at man pitcher gjæren på høyest mulig aktivitet, da har man dessverre ikke anledning til å dekantere.

Du kan sikkert benytte en "nøytral gjær", men jeg ville benyttet den samme gjæren som første gang. Er i utgangspunktet skeptisk til 2 forskjellig gjærstamme ri samme ølet...

AMelbye skrev:
Jeg skulle Flaske en øl i dag, og oppdaget at FG var alt for høy. 1.056! OG var 1.091. Jeg er ganske sikker på at grunnen er at det skjedde noe feil med starteren. Jeg måtte pitche før den var ferdig utgjæret, da den brukte mye lenger tid på å gjære ut enn jeg forventet.

Men, kan dette fikses? Tilsette mer gjær? Mer av samme eller ny type??

Målt med refractometer eller hydrometer?

Takk for mange gode svar!

SvErD: hydrometer. Prøvde refraktometeret først. Etter omregning fikk jeg en FG som var høyere enn OG. Disse omregningene fungerer tydligvis bare når FG er relativt lav...

Jeg har nå 2 gjæringskar med dette brygget (27L i hver). Ett der gjærkaka er tatt vekk, ett der gjæren fortsatt er i. Jeg har påbegynt en ny starter, med samme gjær(wyeast belgiuan strong ale).

Jeg har også ca en liter slurry av wlp 013, fra en annen øl. Denne gjæret 1.078 ned til 1.009 under samme forutsetninger i samme tidsperiode. Jeg lurer derfor på å tilsette denne til det ene karet, og belgian strong ale til det andre.

Men ved tilsetning av slurry, hva må jeg gjøre forst? Det er ca en liter, mesteparten av det som var igjen etter 50L juleøl, og den har stått i kjøleskapet 3-4 dager. Lå på gjæringskaret i ca 3 uker før ølen ble flasket.

Også: Bør jeg tilsette den nye gjærstammen til den ølen der gjæren er tatt bort, eller til den andre?

Bør jeg riste denne gangen for å få i oksygen?

AMelbye skrev:
Bør jeg riste denne gangen for å få i oksygen?

Hvis det er ølet du mener, så er svaret nei. Da vil du nok få oksidert øl.

Når det gjelder å pitche mer gjær, har jeg alltid blitt anbefalt å pitche en aktiv starter, altså når gjæren er på sitt mest aktive. Jeg har riktignok aldri gjort det, men det har vel noe med helsa til gjæren å gjøre, tror jeg - at den jobber og er aktiv i det du pitcher den.

Ja, risting er nok en dårlig idé. Hva med den gamle gjærkaka, bør den fjernes før ny gjær tilsettes?

Oppdatering:

jeg lagde en stooooor starter med samme gjær, og tilsatte denne i det ene karet. Det fikk SG ned fra 1.054 til 1.039. Fremdeles alt for høyt...

I det andre karet (25L øl) tilsatte jeg slurry fra 50L øl gjæret på WLP013. Den har gjæret ned til ca 1.022 (på refraktometeret riktignok, omregnet men ikke helt presist...), hvilket jeg kan være fornøyd med.

Har noen av dere erfaring med belgisk gjær? skal den være så vanskelig???

Tilbake
Topp