1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Belgisk strong Ale - sukker i kok eller etter stormgjæring

En tråd i 'Brygging' startet av RoyU, 30 Nov 2018.

1. RoyU

RoyU
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

God kveld :)
    Jeg skal brygge en lys belgisk golden strong Ale. 20L batch. 6kg pilsner malt. 760g sukker.

Leser mye forskjellig ift sukker. Hva mener folk? I kok eller etter stormgjæring?

2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

det er ingen fasit, men det gjør deg vel ikke no klokere heller
    hvis du tilsetter før gjæring ville jeg gjort det mot slutten av kok
    etter stormgjøring vil vel øke utgjæringsgraden

3. RoyU

RoyU
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for svar. Bruker wyeast 1388 belgian strong Ale. 2 pk i riste-gjærstarter (lager nå med 2,6L og 260g ekstra lys spraymalt + gjærnæring). Leser at denne ofte kan stoppe opp for å trenge mer oksygenering før sg kan fortsette å gå ned. Kan dette påvirkes av sukker i kok eller etter stormgjæring? Noen som har prøvd? Er takknemlig for alle innspill da dette er mitt brygg nr 2, så er rimelig n00b :)

4. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg får kjemperen og sunn utgjæring med sukker ved slutten av kok, typisk tilsatt ved 15 min. Belgisk candisirup D-180 tilsetter jeg ved flameout pga aromaer fra den.

Et argument jeg har kommet over som taler for tilsetting av hvitt bordsukker etter stormgjæringa er at gjæren da har brukt den mest aktive perioden av gjæringa på de mest vanskeligste/komplekse sukkerartene i malten. Så tilsetter man lettere fordøybart hvitt bordsukker etter den verste strabasen med 30 sek o2. Men bare å eksperimentere og sammenlikne her. Beste måten, prøve ting ut selv.

Sent from my F8331 using Tapatalk

5. RoyU

RoyU
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg kjørte på siste 15 min i kok
    SG var 1.010 for to dager siden. Måler igjen i morgen tenker jeg.

Har søkt en del rundt, men blir ikke helt klok.

Hva mener folk om hvor lenge denne bør stå på gjæringskar? Leser alt fra to til seks uker. Vet at denne bør flaskemodnes en stund.

Stå til den har stabil, planlagt sg over flere dager eller bør den stå lengre?
    Har stått hele tiden på 20 grader.
    Brygget med Wyeast 1388

#5 RoyU, 15 Des 2018
    Sist redigert: 15 Des 2018
  6. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Til den har stabil sg over tre fire dager. Belgisk dark strong ale kan man gjøre hva man vil med. Flaske med en gang det er stabil sg eller følge trappistbryggerienes tradisjon om å lagre ølet en 40 dagerstid på 10 grader før flasking. Jeg har boka "Brew like a monk", men lærte utrolig mye mer bryggeteknisk på den praktiske biten fra denne tråden her: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/westvleteren-12-clone-multiple-award-winner.500037/

7. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er forøvrig god praksis generelt å øke temperaturen en grad eller to de siste to-tre dagene av gjæringsforløpet for å sikre at gjæren spiser opp så fullstendig som mulig stoffene den skilte ut under stormgjæringa.

Om du vil lagre ølet på 10 grader over en 40 dagers tid (for klarning og modning) så anbefaler jeg å stikke om ølet til en carboy av passende størrelse, og fylle den helt opp til halsen for minimal oksygen eksponering. Det som blir til overs flasker du bare.

8. RoyU

RoyU
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk. Nå er denne lys (wannabe Duvel).

Jeg er litt skeptisk til å la den stå for lenge for kjølig pga gjæraktivitet ift flaskekarbonering. Vet ikke om det er berettiget.

Regner jo ikke med at mitt andre brygg blir likt Duvel da jeg ser at mange sliter med å komme i nærheten
    Det blir dog sikkert godt :)

9. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da skal jeg fortelle om enda en god praksis å adoptere, særlig ved høyere alkoholprosentene enn 6-7 prosent. Nemlig å bruke egen karboneringsgjær på flaske dagen. Kjøper mitt hos bryggselv.no, tror de bare har en variant. Dette er en tørrgjær som du på flaskedagen rehydrerer på normalt vis og har i bunn av karet du skal flaske fra sammen med sukkerlaken, rett før du stikker over ølet på det. Viktig etter omstikket å røre rolig sammen til en uniform blanding.

10. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Coldcrashing så kaldt som mulig, gjerne 3-4 grader over et par døgn før flasking er også god praksis, så synker eventuelle svevende partikler i ølet til bunns, pluss at gjærkaken blir fast og fin mot bunnen (enkelte lavt-flokkulerende gjær typer forblir flytende) slik at omstikket kan foregå uten å suge opp like mye av gjærkaken når det nærmer seg slutten av omstikket.

11. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og så skal det nevnes at coldcrashing er en klarningsmetode.

12. RoyU

RoyU
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk det høres fornuftig ut alt du nevner her. Har sett at det finnes gjær for karbonering og det er kanskje lurt som du sier. Ikke koster det stort heller. Tror jeg tar med meg alt du nevner her. Denne trenger uansett tid, så er på ingen måte noe stress med å få den ferdig. Også ville det jo vært innmari gøy med et klart og flott øl. :) Mange takk for tips.

13. Kristian Sætervik

Kristian Sætervik
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjekt å dele tips. Lykke til! :)

Del denne siden