Belgisk Weis med lav OG

Hei

Satte en Belgisk Weis i går, men fikk lav OG, sannsynligvis pga. at jeg korrigerte med noen liter ekstra skyllevann pga. lavt utbytte forrige brygg. Dette er brygg nr. 2.

OG havnet på 1.040 skulle ha vært 1.050-55. Jeg har lest at en kan tilsette maltekstrakt for å få opp OG. Dersom jeg har oppi maltekstrakt, vil jeg merke forskjell i smak?

Jeg har brukt BeerSmith (App) til å kalkulere maltekstraktmengde:

OG: 1.040 SG

Volume: 26 l (Totalt volum i gjæringsbøtta?)

Target Gravity: 1.55

Får da forslag om å tilsette 1.1kg DME. Ser dette OK ut?

Hva slags DME er å anbefale, kan denne brukes?

https://www.bryggselv.no/råvarer/maltekstrakter/Spraymalt/Spraymalt-Bavarian-Wheat-0-45kg-6-5-EBC350026-p0000000322
 
Target gravity skal vel være 1,055, og ikke 1,55. Syns det høres voldsomt ut med 1,1 kg DME. Alt av spraymalt kan vel brukes, men til en hveteøl er vel ekstra light å foretrekke?
 
Det ser rett ut. Tilsett den lyseste du har. Eller bare la gjæringen gå sing gang og se om du kanskje ikke får verdens beste øl i stedet :)
 
Takk for svar. Men er det noen bakdel med å tilsette spraymalt? Vil jo ikke ende opp med 25L øl som smaker *ikke så godt*

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
 
Hei

Satte en Belgisk Weis i går, men fikk lav OG, sannsynligvis pga. at jeg korrigerte med noen liter ekstra skyllevann pga. lavt utbytte forrige brygg. Dette er brygg nr. 2.

OG havnet på 1.040 skulle ha vært 1.050-55. Jeg har lest at en kan tilsette maltekstrakt for å få opp OG. Dersom jeg har oppi maltekstrakt, vil jeg merke forskjell i smak?

Jeg har brukt BeerSmith (App) til å kalkulere maltekstraktmengde:

OG: 1.040 SG

Volume: 26 l (Totalt volum i gjæringsbøtta?)

Target Gravity: 1.55

Får da forslag om å tilsette 1.1kg DME. Ser dette OK ut?

Hva slags DME er å anbefale, kan denne brukes?

edit: Spraymalten er helt utmerket. Kjør på.

https://www.bryggselv.no/råvarer/maltekstrakter/Spraymalt/Spraymalt-Bavarian-Wheat-0-45kg-6-5-EBC350026-p0000000322

Malten blir vel riktig. Den er jo til hvetøl. Beregningen stemmer nok, også. Men hvordan blander du ut? Du må vel øke volumet, også, og jeg ser for meg at det kan bli trangt i bøtta. Mulig du skal vente til det verste av stormgjæringen er unnagjort?

Dette har jeg ikke noen erfaring med, men jeg tror det er det jeg ville gjort om jeg havnet i din situasjon. Og så ville jeg kanskje gått litt ned i OG, nærmere 1.050 - mest av plasshensyn:).
 
Belgisk weis?

Liten avsporing, men er ikke weiss tysk, og wit belgisk?

Kan ikke svare på spørsmålet om maltekstrakt, men jeg ville latt ølet være i fred. Den blir kanskje litt lett, men antageligvis god.
 
Fikk tak i en pose med DME pilsen Light. Det var det dem hadde inne på butikken jeg var på.

Gjæringsbøtten tar vel en overkant av 30 L.
cb3de8e037541f030e4e7045f445437e.jpg


Dvs at jeg har ca 4 liter å gå på. Så dersom jeg g blander 1kg DME ut med la oss si 1L vann, så bør dette gå bra? Ølen skummer vel litt under gjæring, men trenger vel ikke mye plass til dette egentlig?

TD
 
Når den er så langt i prosessen som dette ville jeg bare latt den gå sin gang. Blir øl av det, og uansett hva du tilsetter nå så ender du ikke opp med originaloppskriften. RDWHAHB.
 
Takk for svar og innspill. Det ble til at jeg kokte opp en liter vann og hadde dette i sammen med DME. Som du sier, oppkoket luktet ikke likt som vørteren jeg har laget så det vil helt klart forandre smaken.

TD
 
Målte SG i dag med både refraktometer og hydrometer. Leste av 1.040. Rørte ikke i vørteren etter å ha hatt oppi DME eller før jeg tok prøven i dag. Tok prøve i fra kranen. Skulle tro at sukkeret la seg nede i bøtta da det er "tyngre" enn vann, men at gjæren gjør at det sirkulerer noe i bøtta(?). Uansett, jeg blir ikke klok av dette. Bør jeg ta en måling i toppen av bøtta?

TD
 
Tilbake
Topp