Belgisk Wit . FG 1020 etter 16 dager..... ( OG 1050)

Hei, hadde tenkt å flaske idag,,men når jeg sjekket FG på BW så var den ikke gjæret ut mer enn til 1020.

Dette kan vel tyde på at gjæringen har stoppet?

Hadde 2 pakker s33  safbrew , tørrgjær , til 50 liters batch.

Start gjæring ca 18 grader noen dager,,deretter har den stått på 22 grader siste 10-11 dager.

Det er Bryggselv sin oppskrift, og OG er predikert til 1012.


What to do,,,,,,?
 
Ole Mørkved skrev:

Skal sjekke FG imorgen igjen,,men har deadline torsdag,,da er det 14 dager jobb.  Den blir i så fall stående nesten 5 uker..........


Jeg har noe S 23 jeg skal ha i en Bayer jeg lager nå.  Kan jeg donere noe gjær fra den i wit,en?
 
Den har stått i 16 dager,,burde være klar i mine øyne,,men FG måling sier noe annet.


Har økt temperatur til 23 grader nå. Skal måle igjen imorra.

Kan siste del av gjæringen gå veldig sakte,,eller starte igjen??
 
Om du lar den stå på ca 20 grader i to uker til, null problem skulle jeg tro. Wit-gjær er treg, og kan tilsynelatende "stoppe" opp.
 
Ole Mørkved skrev:
Om du lar den stå på ca 20 grader i to uker til, null problem skulle jeg tro. Wit-gjær er treg, og kan tilsynelatende "stoppe" opp.

Har laget andre oppskrifter av BW flere ganger uten problemer, men har nå testet en oppjustert Gahrs edition ;)  , med torrified wheat.

Fikk med 2 poser tørrgjær. Burde holde i min amatør verden,,men men,,,,but but.

Jeg får la den stå litt til.

Bør jeg stikke den om om jeg skal ha den stående opptil 5 ukers tid???
 
S33 har vært treg den ene gangen jeg har brukt den. Tipper det er fordi det er en kronisk toppgjærer.

Skal innrømme; Har aldri vært noe fan av S33, men tilsetter du Saflager s23 nå gjør du trolig bare vondt verre. Sats på en god flytende gjær først som sist og sett starter. WLP400 er gode saker til Wit.

En gyllen regel for ale-gjæring: Ølet er ikke ferdig utgjæret før overflaten er fri for skum/gjær! Se oppi gjæringskaret. Ser du skum/gjær på overflaten er den ikke ferdig.
 
Erlendso skrev:
S33 har vært treg den ene gangen jeg har brukt den. Tipper det er fordi det er en kronisk toppgjærer.

Skal innrømme; Har aldri vært noe fan av S33, men tilsetter du Saflager s23 nå gjør du trolig bare vondt verre. Sats på en god flytende gjær først som sist og sett starter. WLP400 er gode saker til Wit.

En gyllen regel for ale-gjæring: Ølet er ikke ferdig utgjæret før overflaten er fri for skum/gjær! Se oppi gjæringskaret. Ser du skum/gjær på overflaten er den ikke ferdig.

Jeg er på vei inn i fersk gjærens verden snart.....

Skal sjekke overflaten for skum. Takk for tips.

Den blir nok stående tror jeg.....

Evt blir det en lettøl ;)  ?
 
Løftet lokket og kikket oppi,,,det var ikke mye gjær der,,en liten neve som fløt rundt kanskje.

En komois som har brygget disse før sa det samme har skjedd han,,,han pleide riste litt på karet,,,det pleier hjelpe mente han.

Jeg har hørt store advarlser om dette tidligere pga fare for usmaker fra døde gjærceller etc.

Men jeg kunne ikke dy meg....og tok sjansen etter å ha målt 1020 idag og.

Så det en liten skyllerunde internt,,så får vi se hva som skjer., Reiser torsdag nå,,så den blir nok stående i 16 dager til.
Da blir det nesten 5 uker.

Om den nå er fremdeles 1020 etter nye 14 dager,,kan jeg/bør jeg stikke den om,,tilsette ny gjær?


Kan jeg evt booste den med litt o2 der den står nå?
 
Vel, om det ikke er endring om nye 14 dager, tror jeg ikke løsningen blir mer av det som ikke funker.
Da bør du heller se etter årsaker til hvorfor det ikke fungerte som planlagt, men ingen grunn til å
ta sorgene på forskudd!
 
Jeg er litt "bekymret" da mine andre BW fra ferdigsettene har gjæret fort og fint.

Jeg tapppet over i 30 liters kar,,ca 20 liter i gangen,,og tilsatte tørrgjær.

Gjæren ligger jo da på toppen av skummet,,og man rister / roterer karet endel.

Jeg hadde nok ikke lokket klipset fast rundt hele perifierien på første bøtta,,og det skvulpet litt ut.

Det er en teoretisk mulighet for at noe av kornene til gjæren som da kanskje lå "høyt" i bøtta kan ha forsvunnet ut...slik at det kanskje ble for liten gjærmengde........



Er det helt feil praksis å evt bruke en pakke til med tørrgjær for å starte prosessen igjen?
 
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG
 
kritro skrev:
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG

Jeg har ikke brygget bryggselv sin før nå.

Men har tidligere brygget 20 batcj\her med ymse.  Det har alltid vært tilstrekkelig med 2 pakker tørrgjær til 45-50 liters batcher.

Under og overgjæret. Så litt merkelig at denne skal slå seg vrang,,kan være gjærtypen,,,eller muligheten for at jeg mistet noe gjær i første ristinga.

Blir i så fall første brygget som hikker opp for meg,så får vente 3 nye uker og se om jeg skal sette denne på tabbekvoten ....time will show.
 
kritro skrev:
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG

S-23 på Wit? S-23 er jo en lager-gjær? Det blir litt som å bruke lammelår for å lage svineribbe.. (Kan likevel smake nydelig)
 
Erlendso skrev:
kritro skrev:
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG

S-23 på Wit? S-23 er jo en lager-gjær? Det blir litt som å bruke lammelår for å lage svineribbe.. (Kan likevel smake nydelig)
Godt poeng! Mente selvfølgelig S-33  :bank2:
 
kritro skrev:
Erlendso skrev:
kritro skrev:
Vi brygga 50L wit fra bryggselv, fikk beskjed om at vi måtte bruke 3,5 pakke med S-23 Den gikk ned til 1,016 på 14 dager og smakte NYDELIG

S-23 på Wit? S-23 er jo en lager-gjær? Det blir litt som å bruke lammelår for å lage svineribbe.. (Kan likevel smake nydelig)
Godt poeng! Mente selvfølgelig S-33   :bank2:

S33 er heller ikke noen wit gjær i følge ryktene. Det er en engelsk overgjær. En gjærstamme Fermentis i sin tid overtok fra EDME. (Det som står i produktbeskrivelsen om belgiske øltyper er nok en trykkfeil) Dette stemmer bra med mine erfaringer med denne gjæren.

Jeg kjenner ikke til noen gode tørrgjærer for wit. Noen sier T-58 fungerer, men jeg har ikke testet den i wit. Bruk WLP400 neste gang. Det blir noe helt annet.
 
Tilbake
Topp