Belgisk wit på ekstrakt

Hei, har brygget så mye Ales nå i vinter at jeg må noe lengst mulig unna, fruktig, sitruspreget, lyst, sommerlig, tenkte derfor på Belgisk Wit. Oppskrift er basert på Gahrs (http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-allgrain-olsett-25l) men med en del modifikasjoner jeg trenger innspill på:

Malt
MALTEKSTRAKT BAVARIAN WHEAT 3 KG
Ca 17 liter vann

Humle etc.
30g East Kent Goldings, 5,3%, de siste 60 minuttene.
5g Saaz, 3, de siste 5 minuttene
20g Indisk korianderfrø, de siste 5 min.
2g Kamilleblomst, de siste 5 minuttene
40g Ferskrevet appelsinskall

Gjær
White Labs WLP400 / Safale T-58

Gjæring
14 dager på 18-23°C

Spørsmål:

  • Kan det bli et godt/tålelig autentisk Belgisk Wit med denne maltekstraket?
  • Jeg kunne kanskje tenke meg å bytte ut East Kent Goldings med en friskere, mer krysdret humle - meninger om det og forlag til hvilke(n)?
  • Jeg har ikke kjølemuligheter i "hobbyrommet", gjæringstemp blir derfor en del høyere, jeg tipper 20-25 C - Er dette problematisk ? Kan f. eks våte håndklær rundt ballongen funke?
 
Wit er vel også en ale? :)

Tror ellers dette vil bli bra. 19 liter ferdig volum etter kok vil gi OG på 1.050. Noe bitrere enn hva jeg assosierer med en witbier (Ca. 28 IBU blir det her), men dette er personlig preferanse. (Style guidelines for Witbier sier 10-20 IBU.) EKG fungerer greit på witbier, men du kan bruke Tettnanger, Hallertauer, Perle, Styrian Goldings, Magnum, eller hva du vil, så lenge du korrigerer mengdene iht. alfasyreinnholdet. WLP400 tåler noe høye temperaturer, så temperaturen i hobbyrommet går nok bra.
 
Hei der,

bare ett lite tillegg: Bavarian wheat er mørkere enn hva jeg forbinder med wit. Jeg prøvde den selv til en tysk hvete og den ble litt for "maltrik" hvis du kan kalle det noe sånt.

Om jeg skulle brukt den igjen ville jeg faktisk prøvd å tilsette litt sukker for å "tynne" den ut litt, det skal jo være veldig lettdrikkelig.. Men er litt på tynn is siden jeg kun har brukt den ei gang, så kanskje noen andre har noe mer å tilføye :)

sjekket litt og denne har ca samme farge som pale malt (7 ebc).

Hvis du har mulighet til partial-mash som jeg selv gjør av og til, så kunne du ha mesket litt hvete (kanskje 2,5 kg hvete malt/pilsner malt), 1,5 kg bavarian wheat flytende + 500 gram tørr malt for treffe OG 1,05),
 
Sist redigert:
Takk for gode innspill.

Erlendso:
Ja det er det sikkert men smaksmessig er det hvertfall langt unna de malttunge batchene mine i vinter :)
Hvordan kom du fra til IBU 28? jeg får 20,97 men korriger meg gjerne (vedlagt).
Tror jeg går for Hallertau :)

DenNøgneRøv (hehe)
Det har jeg vært litt betenkt over også, vill unngå for tung maltsmak i dette brygget. Var hvetesmaken i det minste fremtredende? Isåfall kan jeg ha i litt mer vann og fortsatt bevare god smak - kanskje 2 liter ekstra så total 21 liter etter koking? Hvor mye sukker ville du da kompensert med mot ca OG 1.050?

Bør jeg bruke Irish Moss?
 

Vedlegg

  • IBU.pdf
    101,4 KB · Sett: 4
Jeg bruker Beertools sin IBU kalkulator, som muligens bruker en annen formel.

For meg funker Beertools bra og beregner slik jeg ønsker bitterheten på forskjellige øltyper. Men dette med hvilke humlemengder man bruker på en gitt øltype, med en gitt OG, på sitt eget bryggeri er nok i større grad en personlig vanesak/ erfaringssak. Blir det for bittert bruker du bare mindre humle neste gang.
 
Takk for gode innspill.

Erlendso:
Ja det er det sikkert men smaksmessig er det hvertfall langt unna de malttunge batchene mine i vinter :)
Hvordan kom du fra til IBU 28? jeg får 20,97 men korriger meg gjerne (vedlagt).
Tror jeg går for Hallertau :)

DenNøgneRøv (hehe)
Det har jeg vært litt betenkt over også, vill unngå for tung maltsmak i dette brygget. Var hvetesmaken i det minste fremtredende? Isåfall kan jeg ha i litt mer vann og fortsatt bevare god smak - kanskje 2 liter ekstra så total 21 liter etter koking? Hvor mye sukker ville du da kompensert med mot ca OG 1.050?

Bør jeg bruke Irish Moss?

Morsom historie: Jeg skulle til å skrive noe, men så må jeg revurdere hele greia fordi jeg har nettopp smakt på hveteølet jeg har laget med bavaria ekstraktet og det blir bedre og bedre. Syrligheten har dempet seg og hvetesmaken kommer litt frem mens ølet modnes.

Så jeg tror faktisk det skal gå bra, men for en wit ville jeg personlig prøvd å gjøre den litt lysere.

Hvis jeg slår inn 3 kg ekstrakt og 250 gram sukker får jeg at man kan ha 20 liter og en OG på 1,05. OG med 17 liter gir meg 1,053. Det tror jeg vil hjelpe litt/gjøre den litt lysere.

Men jeg er som sagt litt på glattisen, i og med at jeg ikke har prøvd dette enda. Kan være du kan gå enda høyere på sukkeret men det er uvisst. 250 gram synes å være en trygg mengde iallefall ift smak osv.
 
Jeg satte ølet på tirsdag med følgende modifikasjoner.

batch: 21 liter
30 g hallertau 50 min
10 g saaz 5 min
45 g appelsin 5 min
10 g knust koriander 5 min
10 g ingefær revet 5 min
1 g kamille 5 min
250 g akasiehonning 5 min

OG: 1.046
IBU: 14,3

Lagret rundt 20 C.

På tirsdag kveld var det full aktivitet (og luktet sitrusplantasje i hele huset, tror 45 g var i overkant). på onsdag var det veldig redusert men fortsatt jevn plopping men i går var det helt dødt. Jeg sjekket at lokk og lås var tett og lot det stå noen timer til. trykket så forsiktig på lokket noe som gjør at gassene i karet presses opp men ingenting. Litt bekymringsverdig.. Har aldri brukt denne gjæren før (t-58) - har den en rett opp, rett ned kurve?
 
Sist redigert:
Målte OG og den var faktisk 1.016 så da har det skjedd ting. Men har aldri opplevd øl med aktiv gjæring som slutter etter bare to dager. Er det gjærtypen som er sånn? Bør det fortsatt stå i to uker?
 
Tilbake
Topp